Wanda Bobrowska-Nowak (1925–2003) – badaczka polskiego dziedzictwa pedagogicznego i psychologicznego
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2022.2.004Słowa kluczowe
Wanda Bobrowska-Nowak, biografia, działalność dydaktyczna, Uniwersytet Śląski w Katowicach, dorobek naukowyAbstrakt
W prezentowanym szkicu przybliżono biografię prof. Wandy Bobrowskiej-Nowak (1925–2003), polskiego historyka wychowania, która prowadziła działalność dydaktyczną i naukową w Uniwersytecie Łódzkim i Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Swoje zainteresowania badawcze koncentrowała wokół historii oświaty, pedagogiki resocjalizacyjnej, opiekuńczej, terapii i edukacji wychowawczej oraz historii polskiej psychologii. Pełniła wiele funkcji, m.in. była kierownikiem Zakładu Historii Wychowania, dyrektorem Instytutu Pedagogiki oraz dziekanem Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Bobrowska-Nowak miała wileńskie korzenie i współpracowała z Uniwersytetem Polskim w Wilnie. Była promotorem wielu prac magisterskich i jedenastu prac doktorskich. Rezultatem prowadzonych badań i twórczego wysiłku w zakresie historii wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem historii wychowania przedszkolnego i dziedzictwa polskiej psychologii, są liczne prace naukowe i artykuły, przybliżające jeden z głównych filarów pedagogiki. Bobrowska-Nowak wniosła duży wkład w rozwój myśli pedagogicznej i jej przemianę. Jej publikacje są cenną pomocą dla historyków wychowania, pedagogów, studentów pedagogiki i służą zaszczepieniu kultu dla tradycji wychowania i edukacji.
Bibliografia
Archiwum Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Akta osobowe 15/B, k. 289.
Barciak A. (red.) (2008). Non omnis moriar. Zmarli Pracownicy Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach 1968–2008, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Barczyk P.P. (red.) (2011). W służbie oświaty i wychowania. Księga pamiątkowa dedykowana pracownikom, słuchaczom, absolwentom i sympatykom kolegium nauczycielskiego w Bytomiu z okazji osiemnastolecia działalności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Bobrowska-Nowak W. (1969). Próby badawcze Bolesława Brażka na tle początków psychologii w Polsce, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, t. 14, nr 4, s. 661–677.
Bobrowska-Nowak W. (1971a). Julian Ochorowicz na drogach i bezdrożach psychologii, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, t. 16, nr 1, s. 67–85.
Bobrowska-Nowak W. (1971b). Pionierzy psychologii naukowej w Polsce, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (1972). Charakterystyki osobowościowe jako forma poznawania człowieka w dziennikach Juliana Ochorowicza, [w:] J. Bohucki (red.), Z teorii i praktyki wychowania, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 67–80.
Bobrowska-Nowak W. (1973a). Początki polskiej psychologii. Monografie z dziejów nauki i techniki, t. 85, Wrocław–Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Bobrowska-Nowak W. (1973b). Polskie Towarzystwo Badań nad Dziećmi w świetle dokumentów, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 1, s. 9–27.
Bobrowska-Nowak W. (red.) (1977). Materiały pomocnicze do historii psychologii. Psychologia rozwojowa i wychowawcza z latach 1870–1930. Wyboru dokonała W. Bobrowska-Nowak, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (red.) (1978a). Wychowanie i praca młodzieży w województwie śląskim i Zagłębiu Dąbrowskim w warunkach gospodarki kapitalistycznej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (1978b). Zarys dziejów wychowania przedszkolnego. Cz. 1: Teorie pedagogiczne i rozwój praktyki. Materiały pomocnicze dla zakładów kształcenia nauczycieli przedszkoli, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Bobrowska-Nowak W. (1978c). Zarys dziejów wychowania przedszkolnego. Cz. 2: Wybór materiałów źródłowych. Materiały pomocnicze dla zakładów kształcenia nauczycieli przedszkoli, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Bobrowska-Nowak W. (red.) (1979a). Materiały pomocnicze do pedagogiki resocjalizacyjnej i opiekuńczej. Skrypt dla studentów I, II i IV roku studiów dziennych oraz I, II i III roku studiów zaocznych. Wybór i opracowanie W. Bobrowska-Nowak, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (red.) (1979b). Psychologia rozwojowa i wychowawcza w latach 1870–1930. Skrypt przeznaczony dla studentów II i IV roku psychologii oraz I i IV roku pedagogiki studiów dziennych i zaocznych, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (1980). Instytut Pedagogiczny w Katowicach i jego funkcje w środowisku (1928–1939), „Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego. Pedagogika – Historia Wychowania”, nr 10, s. 47–59.
Bobrowska-Nowak W. (red.) (1982). Kierunki działalności pedagogicznej na Śląsku w latach 1922–1939, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (1983). Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Bobrowska-Nowak W. (red.). (1984). Oświata na Śląsku. Potrzeby, organizacja, rozwój (1922–1939), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (1987). Psychologia, [w:] B. Suchodolski (red.), Historia nauki polskiej, t. 4: 1863–1918, cz. 3, Wrocław–Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, s. 885–912.
Bobrowska-Nowak W. (red.) (1989). Szkice z historii psychologii i pedagogiki, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (red.) (1990). Wybrane problemy wychowawcze pedagogiki polskiej (Przeszłość i teraźniejszość), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (red.) (1992). Rozwój pedagogiki w II Rzeczypospolitej (1918–1939). Problemy kontrowersyjne, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (1993). Kartki z przeszłości „Chowanny”, „Chowanna”, t. 1, s. 7–15.
Bobrowska-Nowak W. (1994). Dr Renata Zielińska (1929–1993), „Chowanna”, t. 2, s. 96–98.
Bobrowska-Nowak W., Czarnecki K. (1970). Narodziny i rozwój psychologii w Polsce (Wybór materiałów), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Hulewicz J. (1931). Nie wyzyskana rola historii wychowania we współczesnym szkolnictwie polskim, „Chowanna”, z. 1, s. 3.
Jamrożek W. (1994). [recenzja: Rozwój pedagogiki w II Rzeczypospolitej (1918–1939). Problemy kontrowersyjne, red. W. Bobrowska-Nowak, Katowice 1992], „Chowanna”, t. 2, s. 75–79.
Juszczyk S. (2007). Jubileusz 30-lecia Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego (1976–2006). Rodowód – instytucjonalizacja – rozwój i zamierzenia, „Chowanna”, t. 2, s. 169–207.
Kempa G. (2011). Kształcenie nauczycieli szkolnictwa ogólnokształcącego na Górnym Śląsku w latach 1865–1976, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kowolik P. (2002). Profesor zw. dr hab. Wanda Bobrowska-Nowak – pedagog, psycholog i historyk wychowania, [w:] M. Wójcik (red.), Wychowanie – opieka – wsparcie. Tradycje i doświadczenia polskiej pedagogiki oraz możliwości współczesnego ich wykorzystania, Mysłowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda, s. 17–21.
Kowolik P. (2003). Profesor zw. dr hab. Wanda Bobrowska-Nowak – pedagog, psycholog i historyk wychowania, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 1, s. 105–108.
Kowolik P. (2012). Zapomniani pedagodzy i nauczyciele przedszkoli w Polsce i na Śląsku, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 2(52), s. 41–51.
Lepalczyk I. (red.) (1988). Źródła do pedagogiki opiekuńczej, t. 1, cz. 1 i 2 [wybór i oprac. cz. 1 – W. Bobrowska-Nowak, cz. 2 – I. Lepalczyk], Warszawa–Łódź: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Miąso J. (2000). [recenzja: Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998], „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, t. 39, s. 163.
Sadzikowska L. (2019). Uczeni o wileńskich korzeniach na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, [w:] K. Heska-Kwaśniewicz, J. Januszewska-Jurkiewicz, E. Żurawska (red.), Między Śląskiem a Wileńszczyzną, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 251–266.
Stopińska-Pająk A. (2008). Bobrowska-Nowak Wanda [hasło], [w:] A. Meissner, W. Szulakiewicz (red.). Słownik biograficzny polskiej historii wychowania, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 110–115.
Szulakiewicz W. (1999). [recenzja: Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998], „Biuletyn Historii Wychowania”, nr 9–10, s. 62–63.
Szulakiewicz W. (2006). Historia oświaty i wychowania w Polsce, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Wyrwich B., Stiler S., Mikka A., Piwowar K., Skrzyniarz A., Kolloch A., Pilarska I. (2011). Poszukując mistrza (opracowanie poświęcone pamięci prof. zw. dr hab. Wandzie Bobrowskiej-Nowak), [w:] P.P. Barczyk (red.), W służbie oświaty i wychowania. Księga pamiątkowa dedykowana pracownikom, słuchaczom, absolwentom i sympatykom kolegium nauczycielskiego w Bytomiu z okazji osiemnastolecia działalności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 159–174.
Zdanowicz A. (2011). Kadra kolegium nauczycielskiego w Bytomiu, [w:] P.P. Barczyk (red.), W służbie oświaty i wychowania. Księga pamiątkowa dedykowana pracownikom, słuchaczom, absolwentom i sympatykom kolegium nauczycielskiego w Bytomiu z okazji osiemnastolecia działalności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 285–292.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Danuta Kocurek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1173
Liczba cytowań: 0