Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Znaczenie dobrostanu nauczyciela w procesie kształtowania wartości poznawczych i społecznych : The Meaning of the Well-being of a Teacher during the Process of Teaching Cognitive and Social Values
  • Strona domowa
  • /
  • Znaczenie dobrostanu nauczyciela w procesie kształtowania wartości poznawczych i społecznych : The Meaning of the Well-being of a Teacher during the Process of Teaching Cognitive and Social Values
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 Nr 1 (2022): Zdrowie. Dobrostan. Edukacja /
  4. Artykuły i Rozprawy

Znaczenie dobrostanu nauczyciela w procesie kształtowania wartości poznawczych i społecznych

The Meaning of the Well-being of a Teacher during the Process of Teaching Cognitive and Social Values

Autor

  • Anna Wójcik Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy https://orcid.org/0000-0003-0874-1834

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2022.1.004

Słowa kluczowe

wartości poznawcze, wartości społeczne, dobrostan subiektywny, orientacja na ucznia, samokontrola

Abstrakt

Artykuł ma na celu przedstawienie koncepcji dobrostanu subiektywnego (szczęścia) jako propozycji dla przyszłych nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych do stosowania w procesie wychowania do wartości. Autorka stawia tezę, że konieczne jest zdefiniowanie i zrozumienie przez studentów dobrostanu subiektywnego oraz osiągnięcie świadomości, że nauczyciel w polskiej placówce oświatowej jest zdany na samodzielną profilaktykę w tym zakresie w celu kreowania pozytywnego wzorca osobowego. W artykule zwrócono uwagę na konieczność codziennej, systematycznej oraz długoterminowej troski o dobrostan subiektywny w celu zakorzenienia się nawyku samokontroli. Efektywność działań podejmowanych z uczniami jest powiązana z subiektywnym dobrostanem nauczyciela, który nie przekazuje wyłącznie informacji, ale jest wzorem do naśladowania w zakresie nauki wartości społecznych i poznawczych.

Bibliografia

Becker B.E., Huselid M.A., Ulrich D. (2012). Karta wyników zarządzania zasobami ludzkimi, Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.

Borkowski J. (2010). System edukacyjny, [w:] M. Dyrda, A.W. Świderski (red.), Rozwój osobowy a system wartości ucznia, Siedlce: Mazowieckie Samorządowe Centrum Kształcenia Nauczycieli, s. 139–145.

Day Ch. (2008). Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dolan P. (2015). Happiness by Design: Finding Pleasure and Purpose in Everyday Life, London: Penguin Books.

Galderisi S., Heinz A., Kastrup M., Beezhold J., Sartorius N. (2015). Toward a New Definition of Mental Health, „World Psychiatry”, t. 14, nr 2, s. 231–233, DOI: 10.1002/wps.20231.

Gardner B., Lally P., Wardle J. (2012). Making Health Habitual: The Psychology of ‘Habit-Formation’ and General Practice, „British Journal of General Practice”, t. 62, nr 605, s. 664–666. DOI: https://doi.org/10.3399/bjgp12X659466.

Gaś Z. (2001). Doskonalący się nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nauczycieli, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kinman G., Wray S., Strange C. (2011). Emotional Labour, Burnout and Job Satisfaction in UK Teachers: The Role of Workplace Social Support, „Educational Psychology”, t. 31, nr 7, s. 843–856, DOI: 10.1080/01443410.2011.608650.

Korczyński S. (2014). Stres w pracy zawodowej nauczyciela, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Norrish J.M., Vella-Brodrick D.A. (2009). Positive Psychology and Adolescents: Where Are We Now? Where to From Here?, „Australian Psychologist”, t. 44, nr 4, s. 270–278, DOI: 10.1080/00050060902914103.

Ogińska-Bulik N., Juczyński Z. (2010). Osobowość – stres a zdrowie, Warszawa: Difin.

Seligman M.E.P., Csikszentmihalyi M. (2000). Positive Psychology: An Introduction, „American Psychologist”, t. 55, nr 1, s. 5–14, DOI: 1037/0003-066X,55.1.5.

Seligman M.E.P. (2002). Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfilment, New York: The Free Press.

Seligman M.E.P. (2005). Prawdziwe szczęście: psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia, przeł. A. Jankowski, Poznań: Media Rodzina.

Seligman M.E.P. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenia na kwestię szczęścia i dobrego życia, przeł. P. Szymczak, Poznań: Media Rodzina.

Szempruch J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Tyrańska M. (red.) (2012). Współczesne tendencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Warszawa: Difin.

WHO. The Global Health Observatory, Health and Well-Being, https://www.who.int/data/gho/data/major-themes/health-and-well-being [dostęp: 2.03.2022].

Woynarowska B. (2017). Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-03-31

Jak cytować

1.
WÓJCIK, Anna. Znaczenie dobrostanu nauczyciela w procesie kształtowania wartości poznawczych i społecznych : The Meaning of the Well-being of a Teacher during the Process of Teaching Cognitive and Social Values . Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 31 marzec 2022, T. 25, nr 1, s. 69=84. [udostępniono 3.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2022.1.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 Nr 1 (2022): Zdrowie. Dobrostan. Edukacja

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Anna Wójcik

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1355
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wartości poznawcze, wartości społeczne, dobrostan subiektywny, orientacja na ucznia, samokontrola
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa