Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Warsztat twórczy jako przestrzeń podnoszenia dobrostanu. Pedagogiczne implikacje teorii szczęścia
  • Strona domowa
  • /
  • Warsztat twórczy jako przestrzeń podnoszenia dobrostanu. Pedagogiczne implikacje teorii szczęścia
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 Nr 1 (2022): Zdrowie. Dobrostan. Edukacja /
  4. Artykuły i Rozprawy

Warsztat twórczy jako przestrzeń podnoszenia dobrostanu. Pedagogiczne implikacje teorii szczęścia

Autor

  • Janina Florczykiewicz Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Wydział Nauk Społecznych https://orcid.org/0000-0003-3917-3112

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2022.1.003

Słowa kluczowe

dobrostan, warsztat twórczy, szczęście, rozwój podmiotowy, eksperyment pedagogiczny

Abstrakt

Przedmiotem podjętych rozważań jest dobrostan i jego pedagogiczne implikacje. Problematyka ta lokuje się w obszarze rozważań nad trwałością dobrostanu. Nieliczne istniejące dowody empiryczne uzasadniają potrzebę prowadzenia dalszych poszukiwań. Celem badań było ustalenie, czy metoda warsztatu twórczego przy kreacji plastycznej inicjuje zmiany dobrostanu. Odwołano się do modelu ilościowo-jakościowego. Przeprowadzono eksperyment pedagogiczny według planu jednogrupowego z dwoma pomiarami pretest-posttest. Zmienną eksperymentalną był warsztat twórczy. Do oceny zmian dobrostanu posłużono się Skalą Dobrostanu, będącą częścią Wielowymiarowego Kwestionariusza Osobowości (MPQ). Analizom jakościowym poddano wypowiedzi uczestników warsztatu twórczego. Wykazano, że warsztat twórczy wpływa na podniesienie poziomu dobrostanu – średnia z badania posttest jest wyższa od średniej pretestu, a różnica jest istotna statystycznie (p < .05). Wynik ten koresponduje z wcześniejszymi badaniami, w których potwierdzono wzrost dobrostanu po programie warsztatów twórczych. Pozwala to na stwierdzenie, że metoda warsztatu twórczego jest skuteczna w realizacji celów związanych z podwyższaniem subiektywnego odczucia bycia szczęśliwym.

Bibliografia

Argyle M. (2004). Przyczyny i korelaty szczęścia, przeł. J. Radzicki, [w:] Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, sile, zdrowiu i cnotach człowieka, red. J. Czapiński, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 163–203.

Czapiński J. (2004). Psychologiczne teorie szczęścia, [w:] Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, sile, zdrowiu i cnotach człowieka, red. J. Czapiński, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 51–102

Diener E., Larsen R.J. (1984), Temporal Stability Consistency of Affective, Behavioral, and Cognitive Responses, „Journal of Personality and Social Psychology”, t. 47, nr 4, s. 580–592.

Diener E., Lucas R. (2005). Dobrostan emocjonalny, [w:] Psychologia emocji, red. M. Lewis, J. Haviland-Jones, przeł. M. Kacmajor i in., Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 415–430.

Diener E., Lucas R., Oishi S. (2004). Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniu z życia, przeł. J. Radzicki, [w:] Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, sile, zdrowiu i cnotach człowieka, red. J. Czapiński, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 35–50.

Florczykiewicz J. (2008). Resocjalizacja jako proces podnoszenia dobrostanu psychicznego. Zarys koncepcji, „Opieka – Wychowanie – Terapia”, nr 1–2, s. 73–74.

Florczykiewicz J. (2013). Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Florczykiewicz J. (2019). Rozwój podmiotowy w warsztacie twórczym – badania jakościowe nad rezultatami procesu warsztatowego, „Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 34, s. 121–134.

Józefowski E. (2017). Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce, Warszawa: Difin.

Józefowski E., Florczykiewicz J. (2015). Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki: badania nad edukacyjnym wymiarem kreacji wizualnej, Wrocław: Drukarnia Jaks.

Kubinowski D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Lyubomirsky S., King L.A., Diener E. (2005). The Benefits of Frequent Positive Affect: Does Happiness Lead to Success?, „Psychological Bulletin”, t. 131, nr 6, s. 803–855.

Myers D.G. (2004). Bliskie związki a jakość życia, przeł. J. Radzicki, [w:] Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, sile, zdrowiu i cnotach człowieka, red. J. Czapiński, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 204–234.

Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Sheldon K., Lyubomirsky S. (2007). Trwały wzrost poziomu szczęścia: perspektywy, praktyki i zalecenia, [w:] P.A. Linley, S. Joseph (red.), Psychologia pozytywna w praktyce, przeł. A. Jaworska-Surma, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 87–111.

Szczepaniak K. (2012). Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, t. 42, s. 83–112.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-03-31

Jak cytować

1.
FLORCZYKIEWICZ, Janina. Warsztat twórczy jako przestrzeń podnoszenia dobrostanu. Pedagogiczne implikacje teorii szczęścia. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 31 marzec 2022, T. 25, nr 1, s. 53–68. [udostępniono 17.5.2025]. DOI 10.12775/SPI.2022.1.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 Nr 1 (2022): Zdrowie. Dobrostan. Edukacja

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Janina Florczykiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 772
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

dobrostan, warsztat twórczy, szczęście, rozwój podmiotowy, eksperyment pedagogiczny
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa