Warsztat twórczy jako przestrzeń podnoszenia dobrostanu. Pedagogiczne implikacje teorii szczęścia
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2022.1.003Słowa kluczowe
dobrostan, warsztat twórczy, szczęście, rozwój podmiotowy, eksperyment pedagogicznyAbstrakt
Przedmiotem podjętych rozważań jest dobrostan i jego pedagogiczne implikacje. Problematyka ta lokuje się w obszarze rozważań nad trwałością dobrostanu. Nieliczne istniejące dowody empiryczne uzasadniają potrzebę prowadzenia dalszych poszukiwań. Celem badań było ustalenie, czy metoda warsztatu twórczego przy kreacji plastycznej inicjuje zmiany dobrostanu. Odwołano się do modelu ilościowo-jakościowego. Przeprowadzono eksperyment pedagogiczny według planu jednogrupowego z dwoma pomiarami pretest-posttest. Zmienną eksperymentalną był warsztat twórczy. Do oceny zmian dobrostanu posłużono się Skalą Dobrostanu, będącą częścią Wielowymiarowego Kwestionariusza Osobowości (MPQ). Analizom jakościowym poddano wypowiedzi uczestników warsztatu twórczego. Wykazano, że warsztat twórczy wpływa na podniesienie poziomu dobrostanu – średnia z badania posttest jest wyższa od średniej pretestu, a różnica jest istotna statystycznie (p < .05). Wynik ten koresponduje z wcześniejszymi badaniami, w których potwierdzono wzrost dobrostanu po programie warsztatów twórczych. Pozwala to na stwierdzenie, że metoda warsztatu twórczego jest skuteczna w realizacji celów związanych z podwyższaniem subiektywnego odczucia bycia szczęśliwym.
Bibliografia
Argyle M. (2004). Przyczyny i korelaty szczęścia, przeł. J. Radzicki, [w:] Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, sile, zdrowiu i cnotach człowieka, red. J. Czapiński, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 163–203.
Czapiński J. (2004). Psychologiczne teorie szczęścia, [w:] Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, sile, zdrowiu i cnotach człowieka, red. J. Czapiński, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 51–102
Diener E., Larsen R.J. (1984), Temporal Stability Consistency of Affective, Behavioral, and Cognitive Responses, „Journal of Personality and Social Psychology”, t. 47, nr 4, s. 580–592.
Diener E., Lucas R. (2005). Dobrostan emocjonalny, [w:] Psychologia emocji, red. M. Lewis, J. Haviland-Jones, przeł. M. Kacmajor i in., Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 415–430.
Diener E., Lucas R., Oishi S. (2004). Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniu z życia, przeł. J. Radzicki, [w:] Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, sile, zdrowiu i cnotach człowieka, red. J. Czapiński, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 35–50.
Florczykiewicz J. (2008). Resocjalizacja jako proces podnoszenia dobrostanu psychicznego. Zarys koncepcji, „Opieka – Wychowanie – Terapia”, nr 1–2, s. 73–74.
Florczykiewicz J. (2013). Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Florczykiewicz J. (2019). Rozwój podmiotowy w warsztacie twórczym – badania jakościowe nad rezultatami procesu warsztatowego, „Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 34, s. 121–134.
Józefowski E. (2017). Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce, Warszawa: Difin.
Józefowski E., Florczykiewicz J. (2015). Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki: badania nad edukacyjnym wymiarem kreacji wizualnej, Wrocław: Drukarnia Jaks.
Kubinowski D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Lyubomirsky S., King L.A., Diener E. (2005). The Benefits of Frequent Positive Affect: Does Happiness Lead to Success?, „Psychological Bulletin”, t. 131, nr 6, s. 803–855.
Myers D.G. (2004). Bliskie związki a jakość życia, przeł. J. Radzicki, [w:] Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, sile, zdrowiu i cnotach człowieka, red. J. Czapiński, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 204–234.
Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Sheldon K., Lyubomirsky S. (2007). Trwały wzrost poziomu szczęścia: perspektywy, praktyki i zalecenia, [w:] P.A. Linley, S. Joseph (red.), Psychologia pozytywna w praktyce, przeł. A. Jaworska-Surma, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 87–111.
Szczepaniak K. (2012). Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, t. 42, s. 83–112.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Janina Florczykiewicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 717
Liczba cytowań: 0