Problemy zdrowotne młodzieży polskiej i litewskiej w czasie trwania edukacji zdalnej w dobie pandemii COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2022.1.001Słowa kluczowe
młodzież, problemy zdrowotne, edukacja zdalna, pandemia COVID-19Abstrakt
Pandemia COVID-19 spowodowała w wielu krajach na całym świecie wprowadzenie zmian i restrykcji, m.in zamknięcie szkół. Wprowadzono nauczanie zdalne, które odbywało się na różnych platformach internetowych. Celem przedstawionego badania było określenie problemów zdrowotnych, jakich doświadczała młodzież polska i litewska w czasie trwania edukacji zdalnej, powodowanej pandemią COVID-19. W badaniu zastosowano autorski kwestionariusz ankiety. Badaniami objęto 385 uczniów w wieku 13–16 lat z polskich i litewskich szkół. Młodzież polska i litewska doświadczała wielu problemów zdrowotnych, wśród których dominowały: bóle głowy, kręgosłupa, problemy z koncentracją, problemy ze snem oraz podenerwowanie. Te problemy zdrowotne wynikały z długotrwałego i wielogodzinnego spędzania czasu przed monitorem komputera, powodowanego koniecznością uczestniczenia w edukacji zdalnej. Przyjmowana przez uczniów postawa bierna, siedząca (często niewłaściwa postawa siedząca) i bezpośredni kontakt z komputerem spowodowały wystąpienie wielu problemów i zaburzeń zdrowotnych zarówno u młodzieży polskiej, jak i litewskiej.
Bibliografia
Bednarek J. (2005). Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Warszawa: Wydawnictwo APS.
Bednarek J., Lubina E. (2008). Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bergier J., Kapka-Skrzypczak L., Biliński P., Paprzycki P., Wojtyła A. (2012). “Physical Activity of Polish Adolescents and Young Adults According to IPAQ: A Population Based Study,” Annals of Agricultural and Environmental Medicine, vol. 19, no. 1, pp. 109–115.
Bigaj M., Dębski M. (2020). “Subiektywny dobrostan i higiena cyfrowa w czasie edukacji zdalnej,” in G. Ptaszek, G.D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj (eds.), Edukacja zdalna: co stało się z uczniami ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 75–111.
Carlsson J., Larsson B., Mark A. (1996). “Psychosocial Functioning in Schoolchildren With Recurrent Headaches,” Headache, vol. 36, no. 2, pp. 77–82. DOI: 10.1046/j.1526-4610.1996.3602077.x.
Dąbrowska M. (2021). “Psychospołeczne konsekwencje pandemii koronawirusa (COVID-19) u dzieci i młodzieży – przegląd wybranych opracowań,” Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, no. 39, pp. 150–160.
Diepenmat A., Wal M., Vet H., Hirasing R. (2006). “Neck/Shoulder, Low Back and Arm Pain in Relation to Computer Use, Physical Activity, Stress and Depression among Dutch Adolescents,” Pediatrics, vol. 117, no. 2, pp. 412–416. DOI: 10.1542/peds.2004-2766.
Długosz P. (2020). Raport z II etapu badań studentów UP. Opinia na temat zdalnego nauczania i samopoczucia psychicznego, Kraków: Instytut Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, https://ifis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/9/2020/06/Raport-Studenci-UP-II-etap.pdf [access: 12.12.2021].
Doran S.M., Van Dongen H.P., Dinges D.F. (2001). “Sustained Attention Performance During Sleep Deprivation: Evidence of State Instability,” Archives Italiennes de Biologie. A Journal of Neuroscience, vol. 139, no. 3, pp. 253–267, https://doi.org/10.4449/aib.v139i3.503.
Drozdowski R., Frąckowiak M., Krajewski M., Kubacka M., Modrzyk A., Rogowski Ł., Rura P., Stamm A. (2020). Życie codzienne w czasach pandemii. Raport z pierwszego etapu badań, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Socjologii, https://socjologia.amu.edu.pl/aktualnosci/socjologia/464-zycie-codzienne-w-czasach-pandemii-raport [access: 12.12.2021].
Holroyd K.A., Stensland M., Lipchik G.L., Hill K.R., O’Donnell F.S., Cordingley G. (2000). “Psychosocial Correlates and Impact of Chronic Tension-type Headaches,” Headache, vol. 40, no. 1, pp. 3–17, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2128255/ [access: 01.12.2021].
Jemielniak D. (2020). “Zdalne nauczanie – blended, nie single malt,” in Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania?, Warszawa: Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha, pp. 33–37.
Jones G., Watson K., Silman A., Symmons P., Macfarlane G. (2003). “Predictors of Low Back Pain in British Schoolchildren: A Population-Based Prospective Cohort Study,” Pediatrics, vol. 111, no. 4, pp. 822–828. DOI: 10.1542/ped.111.4.822.
Kemper K.J., Breuner C.C. (2010). “Medycyna komplementarna, holistyczna i integracyjna: bóle głowy,” Pediatria po Dyplomie, vol. 14, no. 6, pp. 57–62, https://podyplomie.pl/publish/system/articles/pdfarticles/000/012/368/original/57-62.pdf?1473252105 [access: 11.11.2021].
Kędra A., Czaprowski D. (2013). “Częstość występowania bólu kręgosłupa a sposób spędzania czasu wolnego dzieci i młodzieży,” Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, vol. 19, no. 2, pp. 183–187, http://www.monz.pl/Czestosc-wystepowania-bolu-kregoslupa-a-sposob-spedzania-czasu-wolnego-dzieci-i-mlodziezy,73387,0,1.html [access: 10.11.2021].
Limon S., Valinsky L., Ben-Shalom Y. (2004). “Children at Risk: Risk Factors for Low Back Pain in the Elementary,” Spine, vol. 29, no. 6, pp. 697–702. DOI: 10.1097/01.BRS.0000116695.09697.22.
Łukawska M., Basak A.M. (2021). “Zdrowotne i społeczne skutki pracy zdalnej wynikające z izolacji epidemicznej w odniesieniu do dzieci i młodzieży szkolnej,” Eunomia, no. 1(100), pp. 93–101.
Miñana-Signes V., Monfort-Pañego M., Bosh-Bivià A.H., Noll M. (2021). “Prevalence of Low Back Pain among Primary School Students from the City of Valencia (Spain),” Healthcare, vol. 9, no. 3, pp. 270–285, https://doi.org/10.3390/healthcare9030270.
Nycz M., Smok B. (2004). “Nauczanie zdalne – nowa forma kształcenia,” Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, no. 1027, pp. 331–342.
Pellisé F., Balagué F., Rajmil L., Cedraschi Ch., Aguirre M., Fontecha C.G., Pasarín M., Ferrer M. (2009). “Prevalence of Low Back Pain and Its Effect on Health-Related Quality of Life in Adolescents,” Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, vol. 163, no. 1, pp. 65–71. DOI: 10.1001/archpediatria.2008.512.
Potera A. (2021). “Korzyści i zagrożenia zdalnego nauczania z perspektywy studentów oraz nauczycieli akademickich wybranych krakowskich uczelni,” Kultura i Edukacja, no. 3(133), pp. 11–23. DOI: 10.15804/kie.2021.03.01.
Przybysz-Zaremba M. (2020). Zachowania wolnoczasowe młodzieży polsko-litewskiej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Przybysz-Zaremba M., Polok K. (2021). “Polish Students in the Period of COVID-19 Pandemic,” European Journal of Education and Pedagogy, vol. 2, no. 2, pp. 1–4, https://doi.org/10.24018/ejedu.2021.2.2.71.
Ptaszek G., Stunża G.D., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M. (eds.) (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pyżalski J. (2021). “Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów,” Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, vol. 20, no. 2, pp. 92–115, https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/804, [access: 12.12.2021].
Rok S., Wytrążek M., Bilski B. (2005). “Ocena skuteczności ćwiczeń leczniczych w dolegliwościach bólowych dolnego odcinka kręgosłupa u pielęgniarek,” Medycyna Pracy, vol. 56, no. 3, pp. 235–239. https://docplayer.pl/6509726-Ocena-skutecznosci-cwiczen-leczniczych-w-dolegliwosciach-bolowych-dolnego-odcinka-kregoslupa-u-pielegniarek.html [access: 09.10.2021].
Salminen J., Erkintalo M., Laine M., Pentti J. (1995). “Low Back Pain in the Young: A Prospective Three-Year Follow-Up Study of Subjects With and Without Low Back Pain,” Spine, vol. 20, no. 19, pp. 2101–2107. DOI: 10.1097/00007632-199510000-00006.
Senderski A. (2014). “Rozpoznawanie i postępowanie w zaburzeniach przetwarzania słuchowego u dzieci,” Otorynolaryngologia, vol. 13, no. 2, pp. 77–81, https://www. otorynolaryngologia-pk.pl/f/file/orl-2014_vol-13_issue-1_article-1140.pdf [access: 15.11.2021].
Smal T. (2009). “Nauczanie na odległość (e-learning),” Zeszyty Naukowe WSOWL, no. 3(153), pp. 105–114.
Syguła A. (2013). “Rola eedukacji w rozwoju kształcenia akademickiego,” in M. Dąbrowski, M. Zając (eds.), Smartfon jako narzędzie w procesie edukacji w szkole wyższej – możliwości i perspektywy zastosowania, Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, pp. 106–120.
Śpiewak K. (2004). “Internet a zagrożenia w rozwoju dzieci i młodzieży,” in M. Radochoński, B. Przywara (eds.), Jednostka – grupa – cybersieć. Psychologiczne, społeczno-kulturowe i edukacyjne aspekty społeczeństwa informacyjnego, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, pp. 102–103.
Tanaś M. (2004). “Dydaktyczny kontekst kształcenia na odległość,” in M. Tanaś (ed.), Pedagogika @ środki informatyczne i media, Warszawa–Kraków: Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie; Oficyna Wydawnicza „Impuls”, pp. 205–236.
Waś A., Tucholska S. (2011). “Napięciowe bóle głowy – aspekty,” Neurologia Dziecięca, vol. 20, no. 41, pp. 115–119, https://child-neurology.eu/neurologia_41-115-119.pdf [access: 15.11.2021].
Watson K.D., Papageorgiou A.C., Jones G.T., Taylor S., Symmons D.P., Silman A.J., Macfarlane G.J. (2002). “Low Back Pain in Schoolchildren: Occurrence and Characteristics,” Pain, vol. 97, no. 1–2, pp. 87–92. DOI: 10.1016/s0304-3959(02)00008-8.
Wedderkopp N., Leboeuf-Yde C., Andersen L.B., Froberg K., Hansen H.S. (2001). “Back Pain Reporting Pattern in a Danish Population-Based Sample of Children and Adolescents,” Spine, vol. 26, no. 17, pp. 1879–1883. DOI: 10.1097/00007632-200109010-00012.
Wolfson A.R., Carskadon M.A. (2003). “Understanding Adolescents’ Sleep Patterns and School Performance: A Critical Appraisal,” Sleep Medicine Review, vol. 7, no. 6, pp. 491–506. DOI: 10.1016/s1087-0792(03)90003-7.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Małgorzata Przybysz-Zaremba, Krzysztof Polok,

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 440
Liczba cytowań: 0