Wita Szulc (1941-2021)
Zarys biografii naukowej
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.4.009Słowa kluczowe
Wita Szulc, biografia naukowa, kulturoterapia, arteterapia, muzykoterapia, twórczość naukowa, działalność dydaktycznaAbstrakt
Podjęta w niniejszym artykule rekonstrukcja biografii naukowej Profesor Wity Szulc pragnie przybliżyć badaczom współczesnych dziejów wychowania, a także pedagogom – teoretykom i praktykom szczególnie tym zorientowanym na przyswojenie form terapeutycznych wykorzystujących sztukę, czyli na stosowanie sztuki w charakterze narzędzia terapeutycznego, sylwetkę i dokonania uczonej oryginalnej i wyjątkowej, należącej do grona prekursorów arteterapii w Polsce, tworzącej naukowe fundamenty i przecierającej szlaki instytucjonalnego rozwoju subdyscypliny i kierunku studiów. Opisane w tekście koleje życia, związane z nieustannym pogłębianiem wiedzy i zdobywaniem nowych kwalifikacji, z wytrwałą naukowo-badawczą refleksją nad kulturą i sztuką w obszarze promocji zdrowia, oświaty i wychowania, z prowadzonymi badaniami nad historią i metodologią arteterapii, z zaangażowaniem w promocję naukową nowych pokoleń badaczy i z wypracowaniem standardów kształcenia przyszłych arteterapeutów, z działalnością na rzecz integracji i konsolidacji polskiego środowiska arteterapeutycznego i jego obecności na międzynarodowej arenie naukowej, pozwalają dostrzec w profesor Wicie Szulc osobę z oddaniem i bezwarunkowo realizującą życiową misję pedagoga – uczonej – organizatorki – animatorki życia naukowego. Podstawą źródłową opracowania są przede wszystkim opublikowane teksty i materiały o charakterze autobiograficznym, jakie znalazły się dorobku uczonej, jak również nieliczne jeszcze omówienia i szkice poświęcone jej działalności, dostępne w literaturze przedmiotu.
Bibliografia
Bednarek S. (2012). “Wstęp,” in S. Petraszko, Kulltura. Studia teoretyczne i metodologiczne, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Atla 2, pp. 7–10.
Chatzipentidis K. (2018). “Portrety biblioterapeutów: Wita Szulc,” Przegląd Biblioterapeutyczny, vol. 8, pp. 78–99.
Kowolik P. (2007). “Prof. zw. dr hab. Heliodor Muszyński – pedagog, metodolog i twórca teleologii wychowania,” Nauczyciel i Szkoła, no. 1–2(34–35), pp. 277–283.
Szulc W. (2001). Sztuka w służbie medycyny od antyku do postmodernizmu, Poznań: Akademia Medyczna im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.
Szulc W. (2005). “Terapia roślinna (hortikuloterapia),” Wspólne Tematy, no. 4, pp. 17–21.
Szulc W. (2011). Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa: Difin.
Szulc W. (2013). Kajros i arteterapia. Opowieść autobiograficzna, Warszawa: Centrum Szkoleniowo-Wydawnicze Arteer.
Szulc W (2016a). “Muzy w szpitalu, sztuka i medycyna. Sprawozdanie z konferencji w Ankonie (Włochy) w dniu 10. maja 2016 r. poświęconej Projektowi Musa i zaproszenie na konferencję ECArTE w Krakowie 13–16.09.2017 r.,” Przegląd Biblioterapeutyczny, vol. 6, no. 1, pp. 213–215.
Szulc W. (2016b). “Wita Szulc,” in B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota (eds.), Arteterapia. Część 3: Projekty, Warszawa: Difin, pp. 350–381.
Szulc W. (2018). “Diabeł tkwi w przypisach (lub ich braku),” Forum Akademickie, no. 4, pp. 52–54.
Szulc W., Furmanowska M., Gładyszewska-Cylulko J. (eds.). (2010). Arteterapia jako dyscyplina akademicka w krajach europejskich. Uniwersytet Wrocławski w ECArTE, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.
Wroński M. (2004). “Brać przykład z dziekana,” Forum Akademickie, no. 1, p. 36.
http://kajros.pl/zarzad/ [access: 20.03.2021]
http://www.pedagogika.wns.uz.zgora.pl/index.php/instytut/struktura/ [ac-cess: 6.06.2021]
https://nauka-polska.pl/#/profile/scientist?id=25708&_k=spe2q8 [access: 10.12.2021]
https://secure.milenium.edu.pl/Candidate/Messages/More/12015/0 [access: 28.10.2021]
https://www.nekrologi.net/kondolencje/wity-szulc/59064837 [access: 13.11.2021].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Andrzej Paweł Bieś

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 147
Liczba cytowań: 0