Program „Teatr, Mama, Tata i Ja” w kontekście założeń koncepcji Twórczej Resocjalizacji
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.5.006Słowa kluczowe
twórcza resocjalizacja, skazany, rozwój potencjałów, wartości, osobowość, programy penitencjarneAbstrakt
Przedstawiony w artykule problem odnosi się do procesu resocjalizacji osób pozbawionych wolności. Jego głównym celem jest przyjrzenie się alternatywnemu do tradycyjnego sposobowi pracy ze skazanymi, tzw. resocjalizacji twórczej, oraz dostarczenie szerszej wiedzy na temat jej zastosowania w polskim więziennictwie. Główne założenia metodyczne tego sposobu resocjalizacji zostały przedstawione z wykorzystaniem współcześnie dostępnego i realizowanego przez Areszt Śledczy w Kielcach programu stosowanego wobec osób pozbawionych wolności – „Teatr, Mama, Tata i Ja”. Rozważania dotyczące tego programu resocjalizacyjnego zostały dopełnione osobistym doświadczeniem byłego skazanego, przekazanym w toku przeprowadzonego wywiadu narracyjnego. Ukazana w artykule problematyka może się stać zachętą do większego zaangażowania kadry specjalistycznej w projektowanie, a także realizację programów z zakresu resocjalizacji twórczej w środowisku penitencjarnym oraz do korzystania z szerokiego wachlarza oferowanych przez nią metod. Jak ukazują wyniki przeprowadzonych badań, resocjalizacja w tym wydaniu posiada ogromny wpływ na rozwój potencjałów i przeobrażanie świata wartości jednostek. Pozwala kształtować własny światopogląd, odnawiać kontakty z bliskimi oraz prawidłowo adaptować się do wymogów i warunków życia.
Bibliografia
Ambrozik W. (2016). Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Dąbrowska A., Kusztal J., Turczyk M. (2019). Wsparcie procesu readaptacji społecznej skazanych na przykładzie programu „Teatr, Mama, Tata i Ja”, „Archiwum Kryminologii”, t. 41, nr 2, s. 335–363.
Igiel E., Hamera P. (2021). Okno na Świat, https://www.sw.gov.pl/aktualnosc/zaklad-karny-w-krzywancu-okno-na-swiat [dostęp: 17.03.2021].
Klusek D. (2019). Projekt „Teatr, Mama, Tata i Ja”, czyli zajęcia teatralne sposobem na resocjalizację, „Radio Kielce”, 6.12.2019, https://m.radio.kielce.pl/pl/post-95969 [dostęp: 17.03.2021].
Konopczyński M. (2007). Twórcza resocjalizacja. Kształtowanie nowych tożsamości, [w:] B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja, cz. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Konopczyński M. (2012). Twórcza resocjalizacja – zarys koncepcji metodycznej, „Probacja”, nr 2, s. 35–68.
Konopczyński M. (2014). Twórcza resocjalizacja. Zarys koncepcji rozwijania potencjałów, „Resocjalizacja Polska”, t. 7, s. 13–28.
Konopczyński M. (2018). Pedagogika resocjalizacyjna – w kierunku twórczej resocjalizacji, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, t. 6, nr 1, s. 64–75.
Łobocki M. (2010). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Machel H. (2006). Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno-pedagogiczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Marczak M. (red.) (2009). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szczepanik R. (2015). Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Teatr, Mama, Tata i Ja, „YouTube”, 6.12.2019, https://www.youtube.com/watch?v=SzvfMddkBNg&t=28s [dostęp: 17.03.2021].
Wysocka E., Ostafińska-Molik B. (2019). Osobowość i myślenie twórcze osób niedostosowanych społecznie w kontekście resocjalizacji twórczej, „Resocjalizacja Polska”, t. 18, s. 149–170.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Magdalena Posłowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 676
Liczba cytowań: 0