Niesłyszący adolescenci wobec zjawiska samotności – wiodące determinanty ryzykownych zachowań w sieci
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.5.005Słowa kluczowe
internet, samotność, adolescencja, uzależnienie, głuchotaAbstrakt
Okres adolescencji jest szczególnym czasem w życiu młodego człowieka. Staje on wówczas przed wieloma ważnymi wyborami na płaszczyźnie zawodowej i osobistej – podejmuje pierwszą pracę zawodową oraz zaczyna tworzyć trwałe relacje. Sposób radzenia sobie z problematycznymi wyborami życiowymi jest w dużej mierze zdeterminowany prawidłowo ukształtowaną osobowością i adekwatną samooceną, które tworzą się w okresie wczesnego dzieciństwa. Czas ten okazuje się być fundamentalny dla rozwoju i przyszłego życia młodego człowieka. Styl więzi, jaką dziecko tworzy bowiem ze swoim opiekunem, może znacząco wpływać na występowanie w przyszłości pewnych deficytów czy trudności. Braki te będą znacząco wpływać na jakość życia młodego człowieka, zaś próby ich kompensowania mogą się zakończyć na różne sposoby. Samotność emocjonalna i poczucie wyobcowania niejednokrotnie prowadzą do ucieczki w wirtualną rzeczywistość, co niesie za sobą ryzyko zachowań związanych z szeroko rozumianym uzależnieniem, w tym również od internetu. Badaniami objęte zostały dwie grupy adolescentów – słyszących i z uszkodzonym słuchem. Ich wyniki wskazały jednoznacznie na fakt poczucia wyobcowania, izolacji i samotności wśród niesłyszącej grupy respondentów.
Bibliografia
Barłóg M. (2015). Uzależnienie od Internetu i jego osobowościowe determinanty, „Hygeia Public Health”, t. 50, nr 1, s. 197–202.
Bowlby J. (2007). Przywiązanie, przeł. M. Polaszewska-Nicke, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brook J.S., Brook D.W., Pahl K. (2006). The Developmental Context for Adolescent Substance Abuse Intervention, [w:] H.A. Liddle, C.L. Rowe (red.), Adolescent Substance Abuse: Research and Clinical Advances, Cambridge: Cambridge University Press, s. 25–51.
Caledron R., Greenberg M.T. (2011). Social and Emotional Development of Deaf Children: Family, School, and Program Effects, Oxford: Oxford Handbooks Online.
Cierpiałkowska L. (red.). (2006). Oblicza współczesnych uzależnień, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Dołęga Z. (2009). Poczucie samotności a sposoby radzenia sobie w sytuacjach szkolnych w kontekście autodestruktywności, [w:]: Z. Dołęga, M. John-Borys (red.), Zdrowie psychiczne uczniów – różne konteksty i odniesienia, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 154–181.
Dubas E. (2000). Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Frosh S. (1989). Psychoanalysis and Psychology: Minding the Gap, London: Palgrave.
Główny Urząd Statystyczny (2013). Rocznik Demograficzny 2013, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/rocznik-demograficzny-2013,3,7.html [dostęp: 4.12.2021].
Grygiel P., Humenny G., Rebisz S., Świtaj P., Sikorska-Grygiel J. (2012). Validating the Polish Adaptation of the 11-item De Jong Gierveld Loneliness Scale, „European Journal of Psychological Assessment”, t. 29, nr 2, s. 129–139.
Haydon D., McAlister S., Scraton P. (2012). Young People, Conflict and Regulation, „The Howard Journal of Crime and Justice”, t. 51, nr 5, s. 503–520.
Hazan C., Shaver P. (1984). Attachment as an Organizational Framework for Research on Close Relationships, „Psychological Inquiry”, t. 5, nr 1, s. 1–22.
Izdebski Z. (2010). Obraz aktywności seksualnej młodzieży, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2(220), s. 165–186.
Jamieson L., Wasoff F., Simpson R. (2009). Solo-Living, Demographic and Family Change: The Need to Know More About Men, „Sociological Research Online”, t. 14, nr 2, s. 20–35.
Jędrzejko M. (2009). Współczesne teorie uzależnień od substancji psychoaktywnych, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra.
Kobosko J. (2009). Relacja matka – dziecko a zaburzenia rozwoju językowego u młodzieży głuchej, „Przegląd Psychologiczny”, t. 52, nr 3, s. 327–342.
Olearczyk E. (2007). Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków: Wydawnictwo WAM; Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum.
Poprawa R. (2012). Problematyczne używanie Internetu – symptomy i metoda diagnozy. Badania wśród dorastającej młodzieży, „Psychologia Jakości Życia”, t. 11, nr 1, s. 57–82.
Reynolds A.J., Temple J.A. (2008). Cost-Effective Early Childhood Development Programs from Preschool to Third Grade, „Annual Review of Clinical Psychology”, t. 4, s. 109–139.
Rębisz S., Sikora I., Smoleń-Rębisz K. (2016). Poczucie samotności a poziom uzależnienia od internetu wśród adolescentów, „Edukacja – Technika – Informatyka”, t. 7, nr 1, s. 90–98.
Rogala-Obłękowska J. (1999). Młodzież i narkotyki. Rodzinne czynniki ryzyka nałogu, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Siegel M. (1995). More Than Words: The Generative Power of Transmediation for Learning, „Canadian Journal of Education’, t. 20, nr 4, s. 455–475.
Skarżyński H., Mueller-Malesińska M., Wojnarowska W. (1997). Klasyfikacje zaburzeń słuchu, „Audiofonologia”, t. 10, s. 49–60.
Stefańska-Klar R. (2007). Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 131–149.
Wolf D. (1995). Pokonać samotność, przeł. M. Szejka, Warszawa: Czytelnik.
Woronowicz B.T. (2009). Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań–Warszawa: Media Rodzina; Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Anna Michalczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 567
Liczba cytowań: 0