Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Niesłyszący adolescenci wobec zjawiska samotności – wiodące determinanty ryzykownych zachowań w sieci
  • Strona domowa
  • /
  • Niesłyszący adolescenci wobec zjawiska samotności – wiodące determinanty ryzykownych zachowań w sieci
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 Nr 5 (2021): Konteksty wychowania i resocjalizacji /
  4. Raporty z badań

Niesłyszący adolescenci wobec zjawiska samotności – wiodące determinanty ryzykownych zachowań w sieci

Autor

  • Anna Michalczyk Akademia Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0003-2985-2162

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.5.005

Słowa kluczowe

internet, samotność, adolescencja, uzależnienie, głuchota

Abstrakt

Okres adolescencji jest szczególnym czasem w życiu młodego człowieka. Staje on wówczas przed wieloma ważnymi wyborami na płaszczyźnie zawodowej i osobistej – podejmuje pierwszą pracę zawodową oraz zaczyna tworzyć trwałe relacje. Sposób radzenia sobie z problematycznymi wyborami życiowymi jest w dużej mierze zdeterminowany prawidłowo ukształtowaną osobowością i adekwatną samooceną, które tworzą się w okresie wczesnego dzieciństwa. Czas ten okazuje się być fundamentalny dla rozwoju i przyszłego życia młodego człowieka. Styl więzi, jaką dziecko tworzy bowiem ze swoim opiekunem, może znacząco wpływać na występowanie w przyszłości pewnych deficytów czy trudności. Braki te będą znacząco wpływać na jakość życia młodego człowieka, zaś próby ich kompensowania mogą się zakończyć na różne sposoby. Samotność emocjonalna i poczucie wyobcowania niejednokrotnie prowadzą do ucieczki w wirtualną rzeczywistość, co niesie za sobą ryzyko zachowań związanych z szeroko rozumianym uzależnieniem, w tym również od internetu. Badaniami objęte zostały dwie grupy adolescentów – słyszących i z uszkodzonym słuchem. Ich wyniki wskazały jednoznacznie na fakt poczucia wyobcowania, izolacji i samotności wśród niesłyszącej grupy respondentów.

Bibliografia

Barłóg M. (2015). Uzależnienie od Internetu i jego osobowościowe determinanty, „Hygeia Public Health”, t. 50, nr 1, s. 197–202.

Bowlby J. (2007). Przywiązanie, przeł. M. Polaszewska-Nicke, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brook J.S., Brook D.W., Pahl K. (2006). The Developmental Context for Adolescent Substance Abuse Intervention, [w:] H.A. Liddle, C.L. Rowe (red.), Adolescent Substance Abuse: Research and Clinical Advances, Cambridge: Cambridge University Press, s. 25–51.

Caledron R., Greenberg M.T. (2011). Social and Emotional Development of Deaf Children: Family, School, and Program Effects, Oxford: Oxford Handbooks Online.

Cierpiałkowska L. (red.). (2006). Oblicza współczesnych uzależnień, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Dołęga Z. (2009). Poczucie samotności a sposoby radzenia sobie w sytuacjach szkolnych w kontekście autodestruktywności, [w:]: Z. Dołęga, M. John-Borys (red.), Zdrowie psychiczne uczniów – różne konteksty i odniesienia, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 154–181.

Dubas E. (2000). Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Frosh S. (1989). Psychoanalysis and Psychology: Minding the Gap, London: Palgrave.

Główny Urząd Statystyczny (2013). Rocznik Demograficzny 2013, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/rocznik-demograficzny-2013,3,7.html [dostęp: 4.12.2021].

Grygiel P., Humenny G., Rebisz S., Świtaj P., Sikorska-Grygiel J. (2012). Validating the Polish Adaptation of the 11-item De Jong Gierveld Loneliness Scale, „European Journal of Psychological Assessment”, t. 29, nr 2, s. 129–139.

Haydon D., McAlister S., Scraton P. (2012). Young People, Conflict and Regulation, „The Howard Journal of Crime and Justice”, t. 51, nr 5, s. 503–520.

Hazan C., Shaver P. (1984). Attachment as an Organizational Framework for Research on Close Relationships, „Psychological Inquiry”, t. 5, nr 1, s. 1–22.

Izdebski Z. (2010). Obraz aktywności seksualnej młodzieży, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2(220), s. 165–186.

Jamieson L., Wasoff F., Simpson R. (2009). Solo-Living, Demographic and Family Change: The Need to Know More About Men, „Sociological Research Online”, t. 14, nr 2, s. 20–35.

Jędrzejko M. (2009). Współczesne teorie uzależnień od substancji psychoaktywnych, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra.

Kobosko J. (2009). Relacja matka – dziecko a zaburzenia rozwoju językowego u młodzieży głuchej, „Przegląd Psychologiczny”, t. 52, nr 3, s. 327–342.

Olearczyk E. (2007). Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków: Wydawnictwo WAM; Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum.

Poprawa R. (2012). Problematyczne używanie Internetu – symptomy i metoda diagnozy. Badania wśród dorastającej młodzieży, „Psychologia Jakości Życia”, t. 11, nr 1, s. 57–82.

Reynolds A.J., Temple J.A. (2008). Cost-Effective Early Childhood Development Programs from Preschool to Third Grade, „Annual Review of Clinical Psychology”, t. 4, s. 109–139.

Rębisz S., Sikora I., Smoleń-Rębisz K. (2016). Poczucie samotności a poziom uzależnienia od internetu wśród adolescentów, „Edukacja – Technika – Informatyka”, t. 7, nr 1, s. 90–98.

Rogala-Obłękowska J. (1999). Młodzież i narkotyki. Rodzinne czynniki ryzyka nałogu, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Siegel M. (1995). More Than Words: The Generative Power of Transmediation for Learning, „Canadian Journal of Education’, t. 20, nr 4, s. 455–475.

Skarżyński H., Mueller-Malesińska M., Wojnarowska W. (1997). Klasyfikacje zaburzeń słuchu, „Audiofonologia”, t. 10, s. 49–60.

Stefańska-Klar R. (2007). Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 131–149.

Wolf D. (1995). Pokonać samotność, przeł. M. Szejka, Warszawa: Czytelnik.

Woronowicz B.T. (2009). Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań–Warszawa: Media Rodzina; Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-12-30 — zaktualizowane 2021-12-30

Jak cytować

1.
MICHALCZYK, Anna. Niesłyszący adolescenci wobec zjawiska samotności – wiodące determinanty ryzykownych zachowań w sieci. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 30 grudzień 2021, T. 24, nr 5, s. 99–116. [udostępniono 16.5.2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.5.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 Nr 5 (2021): Konteksty wychowania i resocjalizacji

Dział

Raporty z badań

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Anna Michalczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 567
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

internet, samotność, adolescencja, uzależnienie, głuchota
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa