Ontologia dojrzałości wobec imperatywu przemijania
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.5.007Słowa kluczowe
podmiot, czas, przemijanie, symptom, dialektyka języka, podmiot jako artefakt kultury, psychoanalizaAbstrakt
W artykule poruszone zostały fenomeny dojrzałości podmiotu w perspektywie przemijania będącego granicznym doświadczeniem podmiotu. Kanwą tekstu jest czas będący Lacanowskim symptomem dla podmiotu w jego poczuciu egzystencjalnego sensu, generując konieczność podejmowania indywidualnych strategii radzenia sobie ze starością. Ontologiczny i epistemologiczny wymiar tekstu oparty jest na narzędziach interpretacyjnych wywodzących się z psychoanalizy Jacques’a Lacana. Dojrzałość w warstwie interpretacyjnej osadzona została w Heideggerowskim rozumieniu ontologicznej „niededukcyjnej konstrukcji genealogii różnych możliwych rodzajów bycia” (Heidegger 1994: 16). Problematyzacja zagadnienia dojrzałości podmiotowej w aspekcie myślenia o przemijaniu, czasie i rozwoju wyznacza pytania o hermeneutyczne oraz dyskursywne źródła powstawania symptomu uruchamiającego graniczne doświadczenia podmiotu. Perspektywę interpretacyjną wyznacza założenie, że największą transformację kulturową można upatrywać w ujawniającym się wymuszaniu stosowania rozmaitych praktyk społecznych, sprowadzających działanie do strukturalizacji konkretnych założeń, celów i efektów.
Współczesne myślenie o seniorach poddane zostało presji zmian mających zabarwienie rewolucji świadomościowej na poziomie aksjologicznym, wywłaszczanym przez pragmatyzm i użyteczność podmiotu sprowadzonego do narzędzia przynoszącego potencjalny zysk społeczny. Tekst w swej warstwie interpretacyjnej skonstruowany jest na kanwie dyskursu Jacques’a Lacana i odnosi się do takich kwestii jak: dialektyka języka, optyka widzenia, prymat znaczących nad podmiotem, podmiot jako „kulturowy artefakt”.
Bibliografia
Bourdieu P. (2009). Rozum praktyczny. O teorii działania, przeł. J. Stryjczyk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Eriksen T.H. (2003). Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji, przeł. G. Sokół, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Foucault M. (2005). Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, przeł. T. Komendant, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Freud S. (1994). Poza zasadą przyjemności (1920), przeł. J. Prokopiuk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Freud S. (1997). Niesamowite (1919), [w:] tegoż, Pisma społeczne (Dzieła, t. 4), przeł. A. Ochocki, M. Poręba, R. Reszke, Warszawa: Wydawnictwo „KR”.
Freud S. (1998). Aktualne uwagi o wojnie i śmierci (1915), [w:] tegoż, Pisma społeczne (Dzieła, t. 4), przeł. A. Ochocki, M. Poręba, R. Reszke, Warszawa: Wydawnictwo „KR”.
Freud S. (2007a). Ekonomiczny problem masochizmu (1924), [w:] tegoż, Psychologia nieświadomości (Dzieła, t. 8), przeł. R. Reszke, Warszawa: Wydawnictwo „KR”.
Freud S. (2007b). „Ja” i „to” (1923), [w:] tegoż, Psychologia nieświadomości (Dzieła, t. 8), przeł. R, Reszke, Warszawa: Wydawnictwo „KR”.
Freud S. (2007c). Uwagi na temat dwóch zasad procesu psychicznego (1911), [w:] tegoż, Psychologia nieświadomości (Dzieła, t. 8), przeł. R. Reszke, Warszawa: Wydawnictwo „KR”.
Glaser B.G., Strauss A.L. (2016). Świadomość umierania, przeł. P. Tomanek, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Heidegger M. (1994). Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lacan J. (1981). The Ethics of Psychoanalysis: The Seminar of Jacques Lacan. Book VII, red. J.-A. Miller, przeł. D. Porter, New York–London: W.W. Norton & Co.
Lacan J. (1996). Funkcja i pole mówienia i mowy w psychoanalizie, przeł. B. Gorczyca, W. Grajewski, Warszawa: Wydawnictwo „KR”.
Lacan J. (2000). Encore: The Seminar of Jacques Lacan. Book XX, red. J.A. Miller, przeł. B. Fink, New York–London: W.W. Norton & Co.
Lacan J. (2015). Mit indywidualny neurotyka albo poezja i prawda w nerwicy, przeł. T. Gajda, J. Kotara, J. Waga, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lacan J. (2016). The Sinthome: The Seminar of Jacques Lacan. Book XXIII, red. J.-A. Miller, przeł. A.R. Price, Cambridge: Polity Press.
Loewald H. (1988). Sublimation: Inquiries into Theoretical Psychoanalysis, New Haven (CT)–London: Yale University Press.
Malinowski B. (1990). Mit, magia, religia, przeł. B. Leś, D. Praszałowicz, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Różewicz T. (1988). Poezja, t. 1, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Salecl R. (2013). Tyrania wyboru, przeł. B. Szelewa, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Węc K. (2007). Psychoanaliza w dyskursie edukacyjnym. Radykalność humanistyczna teorii i praktyki pedagogicznej. Konteksty nie tylko Lacanowskie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Węc K. (2012). Psychoanaliza w dyskursie edukacyjnym. Radykalność humanistyczna teorii i praktyki pedagogicznej. Konteksty nie tylko Lacanowskie, wyd. 2, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Węc K. (2013). Granice i transgresje współczesnego wychowania. Kontestacyjny wymiar pedagogiki krytycznej i jej praktyczne implikacje, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Węc K. (2015a). Granice i transgresje współczesnego wychowania. Psychoanaliza wobec kryzysu podmiotu, wyd. 2 uzup., Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Węc K. (2015b). Kliniczna hermeneutyka podejrzeń – topologiczna (bez)graniczność. Śladami Jacquesa Lacana, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2(236), s. 185–203.
Węc K. (2018). Surogaty tożsamości wobec genealogii i rozwoju podmiotu. Pomiędzy mimetyczną funkcją anamorfozy a figurą „Innego”, „Edukacja Międzykulturowa”, nr 2(9), s. 131–149.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Klaudia Izabela Węc
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 599
Liczba cytowań: 0