Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Warsztaty arteterapii ofertą dla młodego pedagoga: Z perspektywy arteterapeuty/teatroterapeuty
  • Strona domowa
  • /
  • Warsztaty arteterapii ofertą dla młodego pedagoga: Z perspektywy arteterapeuty/teatroterapeuty
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 Nr 4 (2021): Art Therapy and Creative Social Rehabilitation /
  4. Artykuły i Rozprawy

Warsztaty arteterapii ofertą dla młodego pedagoga

Z perspektywy arteterapeuty/teatroterapeuty

Autor

  • Anita Stefańska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0002-6414-6151

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.4.004

Słowa kluczowe

warsztaty arteterapii, student pedagogiki, arteterapeuta, umiejętności miękkie, proces twórczy, terapia teatralna

Abstrakt

W dzisiejszych czasach pedagodzy odczuwają więcej niepokoju, stresu i wypalenia zawodowego niż kiedykolwiek wcześniej, dlatego wzrasta zainteresowanie tej grupy zawodowej projektami arteterapeutycznymi, które mają na celu wspieranie rozwoju umiejętności osobistych i interpersonalnych. Warsztaty artystyczne są szczególnie cenione wśród studentów kierunków pedagogicznych, którzy dzięki możliwości spotkania z rzeczami, które mogą ich zadziwić i wywołać ożywczy szok, doświadczają pewnego napięcia emocjonalnego. Dzięki temu potrafią zrozumieć, jak sobie radzić z różnymi emocjami, zarówno własnymi, jak i cudzymi, zwłaszcza gdy sami posiadają braki w tym zakresie i chcą je zniwelować. Dzięki temu uczniowie – przyszli nauczyciele – stają się bardziej świadomi swoich mocnych i słabych stron oraz aktywniej zarządzają własnym dobrostanem i zaangażowaniem w samorozwój.

Bibliografia

Brown B. (2020). Gifts of Imperfection, London: Vermilion.

Bruner J.S. (1979). On Knowing: Essays for the Left Hand, Cambridge (MA): Harvard University Press.

Beerse M.E., van Lith T., Gregg D., Stanwood D.G. (2019). “Is There a Biofeedback Response to Art Therapy? A Technology-Assisted Approach for Reducing Anxiety and Stress in College Students,” SAGE Open, vol. 9, April-June, pp. 1–12.

Czerepaniak-Walczak M. (1999). “Kompetencja. Słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji?” Neodidagmata, vol. 24, pp. 53–66.

Feen-Calligan H., Matthews W.K. (2016). “Pre-Professional Arts Based Service-Learning in Music Education and Art Therapy,” International Journal of Education & the Arts, vol. 17, no. 17, pp. 1–36.

Filipiak E. (2011). Z Wygotskim i Brunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Glassman E.L., Prasad S. (2013). “Art Therapy in Schools: Its Variety and Benefits,” [in:] P. Howie, S. Prasad, J. Kristel (eds.), Using Art Therapy with Diverse Populations: Crossing Cultures and Abilities, London–Philadelphia (PA): Jessica Kingsley Publishers, pp. 126–134.

Hunt J., Eisenberg D. (2010). “Mental Health Problems and Help-Seeking Behavior among College Students,” Journal of Adolescent Health, vol. 46, no. 1, pp. 3–10.

Improta A. (2005). Art Therapy – The Art of Curing, Firenze: PsicoLAB.

Karkou V. (2010). Arts Therapies in Schools: Research and Practice, London: Jessica Kingsley.

Konieczna-Kucharska M. (2015). “Miękkie i twarde kompetencje nauczycieli,” Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, no. 19, pp. 229–241.

Krasoń K. (2002). “Dziecko czyta i przetwarza tekst,” Edukacja i Dialog, no. 7, pp. 23–27.

Krasoń K., Mazepa-Domagała B. (2005). Przestrzenie sztuki dziecka. Strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej, Katowice: Librus.

Mitchell S. (1992). „Therapeutic Theatre,” [in:] S. Jennings (ed.), Dramatherapy: Theory and Practice 2, London–New York: Routledge, pp. 51–67.

Mitchell S. (2005). “Theatre of Self-Expression – A ‘Therapeutic Theatre’ Model of Dramatherapy,” [in:] S. Jennings, A. Cattanach, S. Mitchell, A. Chesner, B. Meldrum (eds.), The Handbook of Dramatherapy, London–New York: Routledge, pp. 41–57.

Nelson C.L. (2010). “Meeting the Needs of Urban Students: Creative Arts Therapy,” Journal of the American Art Therapy Association, vol. 27, no. 2, pp. 62–66.

Nęcki Z. (2000). Negocjacje w biznesie, Kraków: Antykwa.

Rutkowiak J. (1992). “O dialogu edukacyjnym. Rusztowanie kategorialne,” [in:] J. Rutkowiak (ed.), Pytanie, dialog, wychowanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J. (2003). Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań: Wydawnictwo eMPi2.

Wadeson H. (2000). Art Therapy Practice: Innovative Approaches with Diverse Populations, New York: John Wiley & Sons.

Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (eds.) (2011). Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Netography

Hajra B., Saleem T. (2021). “The Use of Islamic Patterned Art Therapy: Healing of Psychological Problems Among University Students,” Journal of Religion and Health, vol. 60, pp. 4361–4386, https://rdcu.be/cxWz9 [access: 10.08.2021].

Moriya D. (2000). Art Therapy in Schools: Effective Integration of Art Therapists in Schools, Ramat Hasharon: D. Moriya, https://www.amazon.com/Art-Therapy-Schools-Integration-Therapists/dp/9659034415 [access: 09.08.2021].

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2021-12-29 — zaktualizowane 2021-12-29

Jak cytować

1.
STEFAŃSKA, Anita. Warsztaty arteterapii ofertą dla młodego pedagoga: Z perspektywy arteterapeuty/teatroterapeuty. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 29 grudzień 2021, T. 24, nr 4, s. 81–96. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.4.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 Nr 4 (2021): Art Therapy and Creative Social Rehabilitation

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Anita Stefańska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 395
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

warsztaty arteterapii, student pedagogiki, arteterapeuta, umiejętności miękkie, proces twórczy, terapia teatralna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa