Warsztaty arteterapii ofertą dla młodego pedagoga
Z perspektywy arteterapeuty/teatroterapeuty
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.4.004Słowa kluczowe
warsztaty arteterapii, student pedagogiki, arteterapeuta, umiejętności miękkie, proces twórczy, terapia teatralnaAbstrakt
W dzisiejszych czasach pedagodzy odczuwają więcej niepokoju, stresu i wypalenia zawodowego niż kiedykolwiek wcześniej, dlatego wzrasta zainteresowanie tej grupy zawodowej projektami arteterapeutycznymi, które mają na celu wspieranie rozwoju umiejętności osobistych i interpersonalnych. Warsztaty artystyczne są szczególnie cenione wśród studentów kierunków pedagogicznych, którzy dzięki możliwości spotkania z rzeczami, które mogą ich zadziwić i wywołać ożywczy szok, doświadczają pewnego napięcia emocjonalnego. Dzięki temu potrafią zrozumieć, jak sobie radzić z różnymi emocjami, zarówno własnymi, jak i cudzymi, zwłaszcza gdy sami posiadają braki w tym zakresie i chcą je zniwelować. Dzięki temu uczniowie – przyszli nauczyciele – stają się bardziej świadomi swoich mocnych i słabych stron oraz aktywniej zarządzają własnym dobrostanem i zaangażowaniem w samorozwój.
Bibliografia
Brown B. (2020). Gifts of Imperfection, London: Vermilion.
Bruner J.S. (1979). On Knowing: Essays for the Left Hand, Cambridge (MA): Harvard University Press.
Beerse M.E., van Lith T., Gregg D., Stanwood D.G. (2019). “Is There a Biofeedback Response to Art Therapy? A Technology-Assisted Approach for Reducing Anxiety and Stress in College Students,” SAGE Open, vol. 9, April-June, pp. 1–12.
Czerepaniak-Walczak M. (1999). “Kompetencja. Słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji?” Neodidagmata, vol. 24, pp. 53–66.
Feen-Calligan H., Matthews W.K. (2016). “Pre-Professional Arts Based Service-Learning in Music Education and Art Therapy,” International Journal of Education & the Arts, vol. 17, no. 17, pp. 1–36.
Filipiak E. (2011). Z Wygotskim i Brunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Glassman E.L., Prasad S. (2013). “Art Therapy in Schools: Its Variety and Benefits,” [in:] P. Howie, S. Prasad, J. Kristel (eds.), Using Art Therapy with Diverse Populations: Crossing Cultures and Abilities, London–Philadelphia (PA): Jessica Kingsley Publishers, pp. 126–134.
Hunt J., Eisenberg D. (2010). “Mental Health Problems and Help-Seeking Behavior among College Students,” Journal of Adolescent Health, vol. 46, no. 1, pp. 3–10.
Improta A. (2005). Art Therapy – The Art of Curing, Firenze: PsicoLAB.
Karkou V. (2010). Arts Therapies in Schools: Research and Practice, London: Jessica Kingsley.
Konieczna-Kucharska M. (2015). “Miękkie i twarde kompetencje nauczycieli,” Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, no. 19, pp. 229–241.
Krasoń K. (2002). “Dziecko czyta i przetwarza tekst,” Edukacja i Dialog, no. 7, pp. 23–27.
Krasoń K., Mazepa-Domagała B. (2005). Przestrzenie sztuki dziecka. Strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej, Katowice: Librus.
Mitchell S. (1992). „Therapeutic Theatre,” [in:] S. Jennings (ed.), Dramatherapy: Theory and Practice 2, London–New York: Routledge, pp. 51–67.
Mitchell S. (2005). “Theatre of Self-Expression – A ‘Therapeutic Theatre’ Model of Dramatherapy,” [in:] S. Jennings, A. Cattanach, S. Mitchell, A. Chesner, B. Meldrum (eds.), The Handbook of Dramatherapy, London–New York: Routledge, pp. 41–57.
Nelson C.L. (2010). “Meeting the Needs of Urban Students: Creative Arts Therapy,” Journal of the American Art Therapy Association, vol. 27, no. 2, pp. 62–66.
Nęcki Z. (2000). Negocjacje w biznesie, Kraków: Antykwa.
Rutkowiak J. (1992). “O dialogu edukacyjnym. Rusztowanie kategorialne,” [in:] J. Rutkowiak (ed.), Pytanie, dialog, wychowanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J. (2003). Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań: Wydawnictwo eMPi2.
Wadeson H. (2000). Art Therapy Practice: Innovative Approaches with Diverse Populations, New York: John Wiley & Sons.
Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (eds.) (2011). Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Netography
Hajra B., Saleem T. (2021). “The Use of Islamic Patterned Art Therapy: Healing of Psychological Problems Among University Students,” Journal of Religion and Health, vol. 60, pp. 4361–4386, https://rdcu.be/cxWz9 [access: 10.08.2021].
Moriya D. (2000). Art Therapy in Schools: Effective Integration of Art Therapists in Schools, Ramat Hasharon: D. Moriya, https://www.amazon.com/Art-Therapy-Schools-Integration-Therapists/dp/9659034415 [access: 09.08.2021].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Anita Stefańska
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 342
Liczba cytowań: 0