Świadomość aksjologiczna i/a tożsamość człowieka
– perspektywa edukacyjna (analizy i refleksje)
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.1.004Słowa kluczowe
świadomość, aksjologia, edukacja, tożsamość, człowiekAbstrakt
Refleksje i analizy nad świadomością aksjologiczną i tożsamością są ważne z co najmniej dwu powodów. Po pierwsze, podmiot wychowania jest podmiotem moralnym, po wtóre zaś, trudno oddziaływać na podmiot, nie uświadomiwszy sobie kim jest, jaką ma ontologiczną konstytucję, jaka jest jego antropologiczna przestrzeń. Czynione refleksje wpisują się w problematykę edukacji (na każdym jej poziomie).
Jednocześnie aksjologiczna świadomość, tożsamość oraz podmiotowość etyczna spinają rozmaite partie pedagogicznego dyskursu, także te, których nie zwykliśmy, w powierzchownym oglądzie, identyfikować z pedagogiką i filozofią edukacji. Okazuje się, że mnogość ich refleksów – aktualizujących się częściej implicite, rzadziej nazwanych z imienia, przepracowanych do postaci w pełni uświadamianych paradygmatów – tworzy wielobarwną mozaikę deliberacji nad sposobem bycia edukacyjnych podmiotów.
Zatem aksjologiczna świadomość, tożsamość oraz podmiotowość etyczna wpisują się w tę samą pojęciowość, do której klasyfikowane są arbitralności edukacyjnej antropologii. Jednocześnie etyczny sposób bycia staje się najbardziej adekwatny: pytanie o dobro jest w nim pierwszym kryterium racjonalności. Świadomość aksjologiczna stanowi konieczność sensownego ustosunkowania się wobec tak pojętej rzeczywistości życia. Sama w sobie – jako zaprzeczenie bezwiedności – zakłada poczucie etycznego sprawstwa, podmiotowości. Wydaje się, że tylko człowiek świadomy własnej aksjologii, przekonany o możności aktywnego partycypowania w świecie zobowiązań, negujący ponowoczesną inercję, przedkładający twórczą zmianę nad powodowaną marazmem indolencję – powinien być parenetycznym wzorem edukacji.
Bibliografia
Ablewicz K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Czeżowski T. (1989). Uwagi o etyce jako nauce empirycznej, [w:] T. Czeżowski, Pisma z etyki i teorii wartości, red. P. Smoczyński, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 171–221.
Filek J. (2001). Filozofia jako etyka. Eseje filozoficzno-etyczne, Kraków: Znak.
Frankl V.E (2013). Człowiek w poszukiwaniu sensu, przeł. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo „Czarna Owca”.
Gnitecki J. (1999). Zarys pedagogiki ogólnej, Gorzów Wielkopolski: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny.
Homplewicz J. (2000). Etyka pedagogiczna, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Kostkiewicz J. (2005). Świadomość antropologiczno-aksjologiczna pedagogów, [w:] Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych, red. T. Hejnicka-Bezwińska, R. Leppert, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 278–282.
Kostkiewicz J. (2008). Wychowanie do wolności wyboru. Ponadczasowy wymiar pedagogiki Fryderyka Wilhelma Foerstera, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kotłowski K. (1976). Aksjologiczne podstawy teorii wychowania moralnego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Kowalski M., Falcman D. (2010a), Edukacyjne kierunkowskazy. Refleksje o współczesnej teorii pedagogicznej, [w:] Edukacja alternatywne w XXI wieku, red. Z. Melosik, B. Śliwerski, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kowalski M., Falcman D. (2010b). Świadomość społeczna jako przestrzeń niewspółmierności Logosów: racjonalności linearnej, logiki dwuwartościowej i triady aksjologicznej a wymiary świata ponowoczesnego (konsekwencje dla pedagogiki i socjologii wiedzy), [w:] Przestrzeń edukacyjna – dylematy, doświadczenia i oczekiwania społeczne, red. M. Kowalski, A. Pawlak, A. Famuła-Jurczak, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 59–80.
MacIntyre A. (1996). Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, przeł. A. Chmielewski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Michalski J.T. (2011). Sens życia a pedagogika. Impulsy myśli Viktora E. Frankla, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Nowak M. (2004). Pedagogika personalistyczna, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 232–247.
Rawls J. (1994). Teoria sprawiedliwości, przeł. M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szmatka J. (2007). Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Śliwerski B. (2009). Teoretycy wychowania wobec typologii nurtów współczesnej myśli pedagogicznej, [w:] Studia z teorii wychowania, red. B. Śliwerski, M. Kowalski, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 13–34.
Taylor Ch. (2001). Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przeł. M. Gruszczyński i in., oprac. nauk. T. Gadacz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tchorzewski A.M. de. (2018a). Nadzieja – cnota usprawniająca jakość życia współczesnego człowieka, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 21, nr 4, s. 31–54.
Tchorzewski A.M. de. (2018b). Wstęp do teorii wychowania, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Woroniecki J. (1961). Nawyk czy sprawność, [w:] J. Woroniecki, Wychowanie człowieka. Pisma wybrane, Kraków: Znak, s. 59–92.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 294
Liczba cytowań: 0