Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Zrozumieć ofiarę wykorzystania seksualnego
  • Strona domowa
  • /
  • Zrozumieć ofiarę wykorzystania seksualnego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 Nr 2 (2021): Teoria i praktyka opieki. Historia i współczesność /
  4. Raporty z badań

Zrozumieć ofiarę wykorzystania seksualnego

Autor

  • Anna Seredyńska Akademia Ignatianum https://orcid.org/0000-0002-0483-6281

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.2.007

Słowa kluczowe

wykorzystanie seksualne, mechanizmy obronne, przemoc, dysocjacja, identyfikacja projekcyjna

Abstrakt

Trauma wykorzystania seksualnego jest jedną z najgorszych, jakie mogą spotkać człowieka, szczególnie młodego. W artykule przedstawiono jak trauma wykorzystania seksualnego zmienia życie jego ofiary oraz z jakimi problemami ofiary muszą się zmagać. Rozważania teoretyczne obecne w literaturze przedmiotu potwierdzają materiał empiryczny, będący wynikiem analizy terapii 70 pacjentów, w tym 10 z historią doświadczenia przemocy seksualnej w dzieciństwie.
Przeprowadzone badania dotyczyły przede wszystkim mechanizmów obronnych stosowanych przez osoby z doświadczeniem wykorzystania seksualnego. Badania zostały oparte na zapisach z sesji terapeutycznych. Przyjętą metodą był sondaż diagnostyczny, zaś techniką – analiza dokumentów na podstawie stworzonego na bazie literatury zastanej arkusza pytań. Analiza wyników pokazuje, że osoby, które doświadczyły w dzieciństwie traumy wykorzystania seksualnego, w dorosłości częściej korzystają z różnych mechanizmów psychologicznych: identyfikacji projekcyjnej, projekcji czy też dysocjacji, zaliczanych przez badaczy do mechanizmów prymitywnych.

Biogram autora

Anna Seredyńska - Akademia Ignatianum

Pedagog, psycholog, psychoterapeuta psychodynamiczny, teolog.

Zainteresowania - pedagogika społeczna, opieka paliatywna i hospicyjna, psychoterapia psychodynamiczna, psychopatologia, tematyka związana z psychoterapią ofiar przemocy.

Bibliografia

Bados A., Garcia-Grau E., Fusté A. (2015). Predictors of Tonic Immobility during Traumatic Events, „Anales de Psicologia”, t. 31(3), s. 782–790.

Birkeland M.S., Skar A.M., Jensen T.K. (2021). Do Different Traumatic Events Invoke Different Kinds of Post-traumatic Stress?, „European Journal of Psychotraumatology”, t. 12, nr 1866399.

Briere J. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne, przeł. P. Nowak, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Browne K., Herbert M. (1999). Zapobieganie przemocy w rodzinie, przeł. M. Babiuch, Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Canturk M., Faraji H., Tezcan A.E. (2021). The Relationship between Childhood Traumas and Crime in Male Prisoners, „Alpha Psychiatry”, t. 22(1), s. 56–60.

Caroll M., Cullen K., Farragher T., Kurkijan S., Paulson M., Pfeiffer S., Rezendes M., Robinson W.V. (2016). Zdrada. Kryzys w Kościele katolickim, przeł. M. Shaw, A. Zano, Warszawa: HarperCollins Polska.

Dedić G., Djordjewić B., Dedić S. (2019). Victimization in Childhood as a Suicide Risk Factor in Adults „Voinosanit Preglad”, t. 76(7), s. 667–674.

Goldstein E.G. (2003). Zaburzenia z pogranicza, przeł. P. Kołyszko, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Hemmati A., Newton-Howes G., Falahi S., Mostafavi S., Colarusso C.A., Komasi S. (2021). Personality Pathology among Adults with History of Childhood Abuse: Study of the Relevance of DSM-5 Proposed Traits and Psychobiological Features of Temperament and Character, „Indian Journal of Psychological Medicine”, t. 43(2), s. 135–143.

Holigrocki R.J., Hudson-Crain R. (2004). Victim-Victimizer Relational Dynamic as Maintained by Representational, Defensive and Neurobiological Functioning, „Bulletin of the Menninger Clinic”, t. 68(3), s. 197–201.

Johnson S.I. (2009). Therapist’s Guide to Posttraumatic Stress Disorder Intervention, Amsterdam: Elsevier.

Oleś P.K. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Petruccelli I., Simonelli C., Barbaranelli C., Grilli S., Tripodi M.F., D’Urso G. (2017). Moral Disengagement Strategies in Sex Offenders, „Psychiatry, Psychology and Law”, t. 24(3), s. 470–480.

Rinne-Albers M.A.W., van der Werff S.J.A., van Hoof M.-J., van Lang N.D., Lamers-Winkelman F., Rombouts, S.A., van der Wee N.J.A. (2016). Abnormalities of White Matter Integrity in the Corpus Callosum of Adolescents with PTSD after Childhood Sexual Abuse: A DTI Study, „European Child and Adolescent Psychiatry”, t. 25, s. 869–878.

Sajkowska M. (2018). Co wiemy o wykorzystywaniu seksualnym dzieci? Ustalenia terminologiczne, skala zjawiska, oblicza problemu społecznego, [w:] Seksualne wykorzystywanie małoletnich w Kościele. Problem – odpowiedź Kościoła – doświadczenie polskie, red. A. Żak, E. Kusz, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 163–207.

Salter A.C. (2016). Drapieżcy, pedofile, gwałciciele i inni przestępcy seksualni, przeł. A. Jankowski, Poznań: Media Rodzina.

Seredyńska A. (2012). Complex-PTSD i zaburzenia osobowości, [w:] Wspomaganie funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością, red. B. Grochmal-Bach, M. Alberska, A. Grzebinoga, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 139-162.

Seredyńska A. (2013). C-PTSD u pacjentów z historią przemocy wewnątrzrodzinnej, [w:] W labiryncie wychowania, red. B. Stańkowski, M. Szpringer, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 263–287.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-08-03 — zaktualizowane 2021-08-03

Jak cytować

1.
SEREDYŃSKA, Anna. Zrozumieć ofiarę wykorzystania seksualnego. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 3 sierpień 2021, T. 24, nr 2, s. 133–149. [udostępniono 19.5.2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.2.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 Nr 2 (2021): Teoria i praktyka opieki. Historia i współczesność

Dział

Raporty z badań

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 5950
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wykorzystanie seksualne, mechanizmy obronne, przemoc, dysocjacja, identyfikacja projekcyjna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa