Opieka duchowa w staropolskim szkolnictwie jezuickim
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.2.001Słowa kluczowe
opieka duchowa, szkolnictwo staropolskie, szkolnictwo jezuickie, Sodalicja Mariańska, historia wychowania, XVI-XVIII wiekAbstrakt
Przedmiotem niniejszego opracowania jest zagadnienie opieki duchowej sprawowanej przez profesorów staropolskich szkół jezuickich nad uczniami. Jego celem jest ukazanie podstaw tego zjawiska, jego wieloaspektowości i korzyści dla uczniów oraz ówczesnego społeczeństwa. Zagadnienie to analizowane jest z perspektywy historii wychowania. Punktem wyjścia jest wskazanie na problem opieki duchowej jako kluczowego elementu działalności Towarzystwa Jezusowego na podstawie „Konstytucji zakonnych” oraz późniejszych podręczników metodycznych. Kolejno omawiane są zagadnienia: ćwiczenia duchowne, praca jezuitów w Sodalicjach, w szkole (zwłaszcza
w odniesieniu do rekreacji, teatru szkolnego i egzort). Do analizy tych zagadnień wykorzystano materiały źródłowe różnego rodzaju: od „dyrektoriów” ćwiczeń duchownych i podręczników metodycznych dla nauczycieli, po skrypty wykładów i zeszyty szkolne. W opracowaniu przestawiono tylko część z tych materiałów, a wyboru dokonano mając na uwadze jak najlepszą egzemplifikację treści. W efekcie podjętej analizy można stwierdzić, że profesorowie jezuiccy
w okresie od XVI do XVIII w. pracowali z młodzieżą szkolną mając na względzie jej rozwój duchowy, realizując ten cel zwłaszcza w pracy indywidualnej z uczniami należącymi do Sodalicji Mariańskich.
Należy też zaznaczyć, że w literaturze przedmiotu brakuje całościowego i obszernego opracowania podejmowanego tu zagadnienia. Jako postulat warto zgłosić potrzebę omówienia opieki duchowej jezuitów także nad osobami spoza szkoły.
Bibliografia
Augustyn J. (2010). Ćwiczenia duchowne jako podstawa pedagogiki ignacjańskiej, [w:] Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka, red. A. Królikowska, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 13 -22.
Bartnicka K., Bieńkowski T. (oprac.). (2000). Ratio atque institutio studiorum SJ czyli Ustawa szkolna Towarzystwa Jezusowego (1599), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Ateneum.
Bednarski S. (1933). Upadek i odrodzenie szkół jezuickich w Polsce, Kraków: Wydawnictwo Księży Jezuitów.
Borkowska M. (1996). Życie codzienne polskich klasztorów żeńskich w XVII–XVIII wieku, wyd. 1, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Capitolium Copiose loquentis sapiae Avitis Poloniae Nobilitatum Stemmatibus Ceris fumosisque Maiorum illustre imaginibus Oratorum Calamo Ingenioque adumbratum ac Konarsciano in Academo Arhitectante Eloquentiae manu erectum ac reseratum Anno [...] (rkps 588 I). (1679). Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu.
Dmitruk K. (1985). Problemy publiczności literackiej w dawnej Polsce, [w:] Publiczność literacka i teatralna w dawnej Polsce, red. H. Dziechcińska, Warszawa–Łódź: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 7–38.
Dziechcińska H. (1971). Biografistyka staropolska w latach 1476–1627 (kierunki i odmiany), Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Flaga J. (1998). Formacja i kształcenie duchowieństwa zakonnego w Rzeczypospolitej w XVII i XVIII wieku, wyd. 1, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Fontes Caspalii aureis gemmisque ligatae suadae fluctibus pretiosi [...] (rkps 703,4). (1720). Archiwum Archidiecezjalne w Poznaniu.
Fructus missionis, 1672–1756 (Pol. 67). (b.d.). Roma: Archivum Romanum Societatis Iesu.
Górecki A. (2014). O jezuickiej Ratio studiorum „Christianitas”, t. 58, s. 58–69.
Górski K. (1986). Zarys dziejów duchowości w Polsce, Kraków: Znak.
Grzebień L. (2010). Pedagogika ignacjańska na tle innych pedagogik zakonnych, [w:] Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka, red. A. Królikowska, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 107–128.
Grzebień L. (red.). (2004). Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564-1995, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Grzebień L., Wiesiołowski J. (red.). (2004). Kronika Jezuitów poznańskich (młodsza), t. 1, Poznań: Wydawnictwo Miejskie.
Jaworski S. (1746). Jonatas: Tragedya Swięta Na Widok Dana Od Przeswietney Młodzi Cwiczącey się w naukach Poetycznych i Geograficznych Na Publiczney Sali Szkolney Collegium Kaliskiego Societatis Jesu Roku 1746 […], Kalisz: W Drukarni J.K.M. Collegii Societatis Jesu.
Juventius J. (1746). Magistris Scholarum Inferiorum Societatis Jesu De Ratione Discendi et Docendi, Ex Decreto Congregat: Generalis XIV, Lublini: Typis S.R.M. Collegii Societatis Jesu.
Kadulska I. (1993). Miejsce Franciszka Bohomolca w osiągnięciach teatru jezuickiego, [w:] Jezuici a kultura polska, red. L. Grzebień, S. Obirek, Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 113–120.
Kadulska I. (1996). Ks. Stanisław Jaworski – Kaliski reformator teatru jezuickiego, [w:] Jezuici w przedrozbiorowym Kaliszu: Materiały z sympozjum poświęconego 400-leciu konsekracji kościoła pw. św. św. Wojciecha i Stanisława w Kaliszu, red. M. Bigiel, Kalisz: Edytor, s. 69–77.
Kitowicz J. (1985). Opis obyczajów za panowania Augusta III, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Kochanowicz J. (2010). Wychowanie w szkołach jezuickich okresu staropolskiego, [w:] Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka, red. A. Królikowska, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 205–237.
Kościelniak S. (2003). Jezuici w Gdańsku. Od drugiej połowy XVI do końca XVIII wieku, Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Naukowe.
Krasuski M. (1660). Praecepta rhetoricae ad usum politicum et ecclesiasticum accomodata et studiosae juventuti in Collegio Posnaniensi Soc. IESU proposita [...] (rkps 733,1). Archiwum Archidiecezjalne w Poznaniu.
Królikowska A. (2019). Kształcenie nauczycieli dla jezuickich szkół średnich w Polsce od XVI do XVIII wieku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Lawszuk W. (2014). Sodalicja Mariańska kolegium jezuickiego w Grodnie w l. 1630–1773, „Słowo Ojczyste”, t. 3, s. 6–17.
Leń K. (2000). Jezuickie kolegium św. Jana w Jarosławiu 1573–1773, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum.
Litak S. (1997). Bractwa religijne w Polsce przedrozbiorowej XVI–XVIII wieku. Rozwój i problematyka, „Przegląd Historyczny”, t. 88, nr 3–4, s. 499–523.
Loyola I. (1982a). Ćwiczenia duchowne. Odbitka z II tomu „Pisma wybrane” św. Ignacego Loyoli.
Loyola I. (1982b). Konstytucje Towarzystwa Jezusowego, przeł. M. Oleksy, Kraków: Wydano nakładem Kurii Prowincji Polski Południowej w Krakowie.
Loyola I. (2004). Opowieść Pielgrzyma: Autobiografia, przeł. M. Bednarz, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Mariani A. (red.). (2020a). Inwentarze kolegium jezuitów w Nieświeżu oraz jego majątków ziemskich z przełomu roku 1773 i 1774, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Mariani A. (red.). (2020b). Inwentarze kolegium jezuitów w Nowogródku oraz jego majątków ziemskich z przełomu roku 1773 i 1774, Kraków: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Muczkowski J. (1845). Bractwa jezuickie i akademickie w Krakowie, Kraków: W Drukarni Uniwersyteckiej.
Natoński B. (1970). Szkolnictwo jezuickie w Polsce w dobie kontrreformacji, [w:] Wiek XVII: Kontrreformacja – Barok. Prace z historii kultury, red. J. Pelc, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 309–337.
Nowicki M. (2020). Przejawy dobroczynności społeczności Kolegium Jezuickiego w Poznaniu, [w:] Społeczeństwo Staropolskie. Seria Nova, t. 6: Społeczeństwo a dobroczynność i opieka społeczna, red. I. Dacka-Górzyńska, A. Karpiński, Warszawa: Wydawnictwo DiG, s. 25–35.
Obirek S. (1996). Jezuici w Rzeczypospolitej Obojga Narodów w latach 1564–1668. Działalność religijna, społeczno-kulturalna i polityczna, Kraków: Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego w Krakowie.
Okoń J. (2006). Na scenach jezuickich w dawnej Polsce, Warszawa: Wydawnictwo DiG; Ośrodek Badań nad Tradycją Antyczną w Polsce i w Europie Środkowowschodniej, Uniwersytet Warszawski.
Piechnik L. (1993). Działalność jezuitów polskich na polu szkolnictwa (1565–1773), [w:] Jezuici a kultura polska, red. L. Grzebień, S. Obirek, Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 243–259.
Prejs M. (2016). Teatralizacja i oralizacja kultu religijnego w okresie potrydenckim jako wyraz „akomodacyjnej” polityki Kościoła, [w:] Formowanie kultury katolickiej w dobie potrydenckiej. Powszechność i narodowość katolicyzmu polskiego, red. J. Dąbkowska-Kujko, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 145–180.
Sczaniecki S. (2001). Podręcznik pedagogiki Stefana Sczanieckiego SJ z 1715 roku „Professio circa puerorum in virtute, sapientia et politie institutionem”, przeł. J. Kochanowicz, Kraków: Wydawnictwo WAM, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 328
Liczba cytowań: 0