Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Ochronki i przedszkola jako element działalności opiekuńczej Polskiej Macierzy Szkolnej na Wołyniu w okresie II RP
  • Strona domowa
  • /
  • Ochronki i przedszkola jako element działalności opiekuńczej Polskiej Macierzy Szkolnej na Wołyniu w okresie II RP
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 Nr 2 (2021): Teoria i praktyka opieki. Historia i współczesność /
  4. Artykuły i Rozprawy

Ochronki i przedszkola jako element działalności opiekuńczej Polskiej Macierzy Szkolnej na Wołyniu w okresie II RP

Autor

  • Piotr Gołdyn Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu https://orcid.org/0000-0003-4382-6526

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.2.003

Słowa kluczowe

Polska Macierz Szkolna, ochronki, przedszkola, opieka, Wołyń, dwudziestolecie międzywojenne

Abstrakt

W 1917 roku na Wołyniu zawiązały się struktury Polskiej Macierzy Szkolnej. Jej działaczami byli przede wszystkim przedstawiciele ziemiaństwa, duchowieństwa i inteligencji. Za główny cel obrano polonizację tego regionu, który de facto na podstawie postanowień traktatu ryskiego włączony został w granice II RP. Działalność opiekuńcza prowadzona w okresie dwudziestolecia międzywojennego przybierała różne oblicza, prowadzona była na różnych obszarach i przez różne podmioty. Jedną z organizacji zaangażowanych w działania opiekuńcze była Polska Macierz Szkolna, a jednym z obszarów były ochronki i przedszkola. Organizacja ta była aktywna na terenie całej ówczesnej Polski, choć szczególną rolę odgrywała na Kresach Wschodnich.

W niniejszym artykule przestawione zostaną ochronki i przedszkola Polskiej Macierzy Szkolnej prowadzone przez nią na Wołyniu. Analiza zachowany materiałów pokazuje pewną dynamikę w tym zakresie – powstawanie nowych, likwidacja starych placówek, trudności materialne i kadrowe w prowadzeniu tych dzieł. Mimo tych ograniczeń, Polska Macierz Szkolna starała się dbać o najmłodszych, bowiem jednym z celów prowadzenia ochronek i przedszkoli była próba ochrony dzieci przed wynarodowieniem przez umożliwienie im kontaktu z językiem polskim.

Bibliografia

Archiwa

Derżawnyj Archiw Riwnenśkoji Oblasti (DARO), Starostwo Powiatowe Rówieńskie (SPR), Akta w sprawie Koła Polskiej Macierzy Szkolnej w Korcu, fond. 30, op. 20, spr. 484, Protokół Walnego Zebrania członków Tow. Polskiej Macierzy Szkolnej w Korcu, odbytego dnia 16 lutego 1936 r. w sali Zarządu Towarzystwa, k. 34.

Derżawnyj Archiw Wołynśkoji Oblasti (DAWO), Urząd Wojewódzki Wołyński (UWW), Sprawozdanie z działalności towarzystwa Polskiej Macierzy Szkolnej w Babinie, powiatu rówieńskiego za 1935–1938 r., fond 46, op. 6, spr. 145, k. 1–6.

Derżawnyj Archiw Wołynśkoji Oblasti (DAWO), Urząd Wojewódzki Wołyński (UWW), fond 46, opis 6, sprawa 2056, k. 4.

Derżawnyj Archiw Wołynśkoji Oblasti (DAWO), Urząd Wojewódzki Wołyński (UWW), Sprawozdanie od 1 kwietnia 1936 do 31 marca 1937, fond 46, opis 6, sprawa 2056, k. 12.

Derżawnyj Archiw Wołynśkoji Oblasti (DAWO), Urząd Wojewódzki Wołyński (UWW), Sprawozdanie za okres od 1 kwietnia 1937 do 31 marca 1938, fond 46, opis 6, sprawa 2056, k. 7.

Źródła drukowane

Oświata polska w Łucku w zaraniu wolności i niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej. Pięciolecie Szkoły Handlowej Polskiej Macierzy Szkolnej w Łucku (1922–1927), Łuck 1927.

Articles and dissertations Artykuły i rozprawy Regulamin ochron prowadzonych przez Koła Polskiej Macierzy Szkolnej, [w:] Statut, regulaminy i przepisy biurowości i księgowości Polskiej Macierzy Szkolnej, Warszawa 1930.

Sprawozdanie Zarządu Koła Łuckiej Polskiej Macierzy Szkolnej od 1.VII.1924 r. do 1.VII.1925 r., Łuck 1926.

Sprawozdanie Zarządu Głównego Polskiej Macierzy Szkolnej z działalności Towarzystwa w 1929 roku, „Polska Macierz Szkolna” 1930, nr 1, s. 14.

Sprawozdanie Zarządu Głównego Polskiej Macierzy Szkolnej z działalności Towarzystwa w 1930 roku, „Polska Macierz Szkolna” 1931, nr 1, s. 17.

Sprawozdanie Zarządu Głównego Polskiej Macierzy Szkolnej z działalności Towarzystwa w 1931 roku, „Polska Macierz Szkolna” 1932, nr 3, s. 11.

Sprawozdanie Zarządu Głównego Polskiej Macierzy Szkolnej z działalności Towarzystwa w 1932 roku, „Polska Macierz Szkolna” 1933, nr 3, s. 13.

Sprawozdanie Zarządu Głównego Polskiej Macierzy Szkolnej z działalności Towarzystwa w 1934 roku, „Polska Macierz Szkolna” 1935, nr 3, s. 20.

Sprawozdanie Zarządu Głównego Polskiej Macierzy Szkolnej z działalności Towarzystwa w 1937 roku „Polska Macierz Szkolna” 1938, nr 2, s. 26.

Statut Polskiej Macierzy Szkolnej, [w:] Statut, regulaminy i przepisy biurowości i księgowości Polskiej Macierzy Szkolnej, Warszawa 1930.

Opracowania

Gołdyn P. (2021). Administracja szkolna na Wołyniu w dwudziestoleciu międzywojennym, [w:] Волинь у європейському геополітичному та культурному просторі: вибрані питання. Kолективна монографія. Одеса: Видавничий дім «Гельветика».

Markiewiczowa H. (2016). Rzecz o Polskiej Macierzy Szkolnej, Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Polska Macierz Szkolna na Wołyniu (1938). Łuck: Polska Macierz Szkolna na Wołyniu.

Artykuły prasowe

Choinka w przedszkolu Macierzy Szkolnej, „Ziemia Wołyńska” 1930, nr 6, s. 7.

Ostróg, „Oświata Polska” 1935, nr 2, s.79.

Polska Macierz Szkolna w Korcu, „Oświata Polska” 1932, nr 2, s. 33.

Praca oświatowa w Kowlu, „Życie Wołynia” 1925, nr 22, s. 1.

Przedszkole Polskiej Macierzy Szkolnej, „Ziemia Wołyńska” 1932, nr 36, s. 3.

Słów kilka o Prezesie Macierzy Szkolnej – o Bursie i szkole freblowskiej dla młodych Polaków, „Echo Rówieńskie” 1924, nr 12, s. 4.

Suszyński J., Szkoła freblowska w Łucku, „Życie Wołynia” 1925, nr 25, s. 13.

Szkółka freblowska w Łucku, „Życie Wołynia” 1925, nr 10, s. 12.

Z działalności Polskiej Macierzy Szkolnej w Zdołbunowie, „Życie Katolickie” 1926, nr 13, s. 13.

Z przedszkola Pol. Macierzy Szkolnej, „Wołyń” 1933, nr 19, s. 7.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-08-03 — zaktualizowane 2021-08-03

Jak cytować

1.
GOŁDYN, Piotr. Ochronki i przedszkola jako element działalności opiekuńczej Polskiej Macierzy Szkolnej na Wołyniu w okresie II RP. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 3 sierpień 2021, T. 24, nr 2, s. 49–62. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.2.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 Nr 2 (2021): Teoria i praktyka opieki. Historia i współczesność

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 789
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Polska Macierz Szkolna, ochronki, przedszkola, opieka, Wołyń, dwudziestolecie międzywojenne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa