Ekoświadomość wobec pedagogiki zadomowienia i zrównoważonego rozwoju
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.1.002Słowa kluczowe
ekoświadomość, kultura ekologiczna, doświadczenie aksjologiczne, pedagogika zadomowienia, zrównoważony rozwójAbstrakt
W artykule ukazano zasadniczy cel badań, jakim jest rozwijanie świadomości ochrony środowiska naturalnego, które nie powinno dotyczyć jedynie świata zewnętrznego, lecz przynajmniej w takim samym stopniu (lub większym) świata wewnętrznego. Oznacza to, że przedmiotem badań jest świat duchowy mający na względzie dobro współczesnego człowieka i dobro przyszłych pokoleń, który musi się stać integralną częścią każdego rozwoju i procesu kształcenia. W takim myśleniu i działaniach uznaje się nie tylko wartość materialną środowiska przyrodniczego, ale głównie wartość duchową („przyroda niczego nie czyni daremnie”, „każde stworzenie jest święte przez wzgląd na Stwórcę”). Powyższy cel i przedmiot badań realizowany jest za pomocą metody hermeneutycznej. Zasadnicze wnioski sprowadzają się do tezy, że człowiek musi znać granicę intensyfikacji i ingerencji w naturę, nie tylko dlatego, że zmiany są nieodwracalne, lecz głównie dlatego, że mogą być nieobliczalne. Nie wystarczy tutaj samo „uświadomienie” skali zła, rozbijające się często o złe nawyki zmierzające nieuchronnie do rozkładu naszej kultury, lecz konieczne są działania edukacyjne uwzględniające przeżycie, przebudzenie i przemianę, która nie nastąpi, gdy człowiek w nią nie uwierzy, zaś nastąpi, gdy odpowie na to wyzwanie i sam zechce się przemienić.
Bibliografia
Bacon F. (1955). Novum Organum, przeł. J. Wikarjak, Warszawa: PWN.
Bateson G. (1996). Umysł i przyroda: jedność konieczna, przeł. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa: PIW.
Bergson H. (1993). Dwa źródła moralności i religii, przeł. P. Kostyło, K. Skorulski, Kraków: Znak.
Bruner J.S. (2010). Kultura edukacji, przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków: Universitas.
Camus A. (1991). Człowiek zbuntowany, przeł. J. Guze, Kraków: Oficyna Literacka Res Publica.
Collinson D. (1997). Pięćdziesięciu wielkich filozofów, przeł. M. Wyrzykowska, Poznań: Zysk i S-Ka Wydawnictwo.
Damasio A.R. (1999). Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg, przeł. M. Karpiński, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Frankl V.E. (1984). Homo patiens, przeł. R. Czarnecki, J. Morawski, Warszawa: Wydawnictwo Pax.
Frankl V.E. (2014). Człowiek w poszukiwaniu sensu, przeł. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo „Czarna Owca”.
Goffman E. (2010). Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia, przeł. S. Burdziej, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Gore A. (1996). Ziemia na krawędzi. Człowiek a ekologia, przeł. G. Dzierdziuk-Kraśniewska, Warszawa: Wydawnictwo Etos.
Heidegger M. (2007). Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hume D. (1963). Traktat o naturze ludzkiej, przeł. C. Znamierowski, Warszawa: PWN.
Kartezjusz (2006). Medytacje o filozofii pierwszej, przeł. J. Hartman, Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (2008), Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.
Kozłowski S. (1993). Rio – początek ery ekologicznej, Łódź: Akapit Press.
Leśniak K. (1972). Materialiści greccy w epoce przedsokratejskiej, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Lévinas E. (1998). Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mendel M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa, [w:] Pedagogika miejsca, red. M. Mendel, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, s. 21–37.
Mrówka K. (2004). Heraklit. Fragmenty. Nowy przekład i komentarz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Rensenbrink J. (1992). The Greens and the Politics of Transformation, San Pedro: R. and E. Miles.
Rudewicz J. (2018). Bariery i trudności w implementacji rozwoju zrównoważonego, „Przegląd Uniwersytecki” nr 10–12, s. 4–8.
Schopenhauer A. (1995). Świat jako wola i przedstawienie, t. 2, przeł. J. Garewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stein E. (2015). Budowa osoby ludzkiej. Wykład z antropologii filozoficznej, Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych.
Tatarkiewicz W. (1958). Historia filozofii, t. 1, Warszawa: PWN.
Tillich P. (2004). Teologia systematyczna, t. 1, przeł. J. Marzęcki, Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Tischner J. (1993). Rozumienie i nierozumienie człowieka, [w:] Wartość bycia. Władysławowi Stróżewskiemu w darze, red. D. Karłowicz, J. Lipiec, B. Markiewicz, B. Szymańska, Kraków–Warszawa: Polskie Towarzystwo Filozoficzne, s. 85–91.
Tischner J. (1998). Filozofia dramatu. Wprowadzenie, Kraków: Znak.
Trentowski B.F. (1970). Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty, słowem wykształcenia naszej młodzieży, t. 2, Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.
Wilber K. (1996). Niepodzielone. Wschodnie i zachodnie teorie rozwoju osobowości, przeł. T. Bieroń, Poznań: Zysk i S-ka.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 306
Liczba cytowań: 0