Katolicki portal internetowy a edukacja moralna.
Na przykładzie użytkowników portalu deon.pl
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.1.008Słowa kluczowe
religia, religijność, wiara, dylematy moralne, portale internetoweAbstrakt
Celem relacjonowanych w artykule badań jest charakterystyka edukacyjnej roli odgrywanej przez katolickie portale internetowe, zwłaszcza w odniesieniu do edukacji moralnej. W badaniach założono, że rozwijająca się w kontekście wiary pojedynczego człowieka religijność, czyli zbiór postaw wobec Boga, samego siebie oraz innego człowieka, uwarunkowana jest czerpanym z kultury (w tym poprzez edukację) rozumieniem świata, człowieka oraz treści Objawienia. Założono ponadto, że funkcje edukacyjne realizowane są obecnie przez media, a zwłaszcza portale internetowe, które dostarczają człowiekowi wiedzy, jak rozstrzygać nurtujące go problemy. Na fundamencie tych założeń postawiono pytanie, w jaki sposób funkcja edukacyjna realizowana jest w obszarze edukacji moralnej przez katolicki portal deon.pl. Badania przeprowadzono w strategii jakościowej, metodą indywidualnych przypadków, techniką wywiadu otwartego pogłębionego. Respondenci odnosili się kolejno do kwestii: z jakimi dylematami moralnymi mierzyli się w swoim życiu, jakie treści były pomocne przy rozwiązywaniu tych dylematów i w jakim stopniu portal nie spełnił swojego zadania. Z badań można wyprowadzić wniosek, że portal deon.pl pomaga respondentom przy mierzeniu się z dylematami moralnymi zwłaszcza wtedy, kiedy korzysta się z niego na początkowym etapie rozwijania wiary oraz zgłębiania religii i moralności, ale na późniejszym etapie w obecnej formie przestaje spełniać swoje zadanie.
Bibliografia
Apanowicz J. (2002). Metodologia ogólna, Gdynia: Wydawnictwo „Bernardinum”.
Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych, przeł. W. Betkiewicz i in., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bronk A. (2009). Podstawy nauk o religii, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Chlewiński Z. (1991). Dojrzałość. Osobowość, sumienie, religijność, Poznań: Wydawnictwo „W drodze”.
Chrost M. (2018). Refleksyjność wyzwaniem współczesnego świata, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 21, nr 4, s. 55–66.
Ciupak E. (2002). Orientacje metodologiczne w polskiej socjologii religii, [w:] Metodologiczne problemy badań nad religijnością, red. J. Mariański, S.H. Zaręba, Ząbki: Wydawnictwo Apostolicum, s. 113–128.
Diner A. (2006). Adolescence and Computers: Dimensions of Media-Related Identity Formation, Self-Formation and Religious Value as Challenges for Religious Education, „British Journal of Religious Education”, t. 28, nr 3, s. 235–248.
Dobek-Ostrowska B., Sobera W. (2017). Rola metod badawczych w studiach komunikologicznych, [w:] Badania ilościowe i jakościowe w studiach nad komunikowaniem, red. B. Dobek-Ostrowska, W. Sobera, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 19–31).
Dybowska E. (2012). Rola wiary w formacji osoby w pedagogice ignacjańskiej, [w:] Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 367–388.
Horowski J. (2012). Rola wiary w wychowaniu moralnym w świetle koncepcji wychowawczych o. Jacka Woronieckiego i filozofii o. Józefa Marii Bocheńskiego, [w:] Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 133–162.
Jabłońska M. (2018). Człowiek w cyberprzestrzeni. Wprowadzenie do psychologii Internetu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Jan Paweł II. (1998). Fides et ratio, http://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_14091998_fides-et-ratio.html [dostęp: 31.03.2020].
Jasionek S. (2004). Wychowanie moralne, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Katechizm Kościoła katolickiego. (1994), http://www.katechizm.opoka.org.pl/ [dostęp: 31.03.2020].
Krąpiec M.A. (2009a). Wiara, [w:] Powszechna encyklopedia filozoficzna, http://www.ptta.pl/pef/pdf/w/wiara.pdf [dostęp: 14.04.2020].
Krąpiec M.A. (2009b). Moralność, [w:] Powszechna encyklopedia filozoficzna, http://www.ptta.pl/pef/pdf/m/moralnosc.pdf [dostęp: 14.04.2020].
Królikiewicz R. (2018). Wprowadzanie w świat wartości w czasach chaosu aksjonormatywnego, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 21, nr 4, s. 67–79.
Królikowska A. (2008). Pojęcia religijne młodzieży. Badania empiryczne denotacyjnego i konotacyjnego rozumienia pojęć, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Kuczkowski S. (1998). Psychologia religii, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Łuczyński A. (2012). Społeczne uwarunkowania rozwoju religijnego współczesnej młodzieży, [w:] Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 219–240.
Marek Z. (2014). Religia. Pomoc czy zagrożenie dla edukacji?, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Mariański J. (2002). Kościół w warunkach radykalnych zmian społecznych, [w:] Metodologiczne problemy badań nad religijnością, red. J. Mariański, S.H. Zaręba, Ząbki: Wydawnictwo „Apostolicum”, s. 17–52.
Mariański J. (2019). Ruchy i wspólnoty religijne w Kościele katolickim, [w:] Wspólnota i tożsamość, red. E. Firlit, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, s. 87–110.
Mazurek P. (2006). Internet a tożsamość, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, red. D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”, s. 113–132.
Melosik Z. (2018). Pedagogika, wychowanie i konstrukcje tożsamości [w:] Tożsamość i edukacja. Społeczne konstrukcje i reprezentacje, red. A. Cybalska-Michalska, Z. Melosik, T. Gmerek, W. Segiet, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 21–38.
Michalski J. (2004). Edukacja i religia jako źródła rozwoju egzystencjalno-kognitywnego, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Michalski J. (2012). Religijność osoby a kształtowanie poczucia sensu życia, [w:] Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 79–104.
Ostaszewska A. (2012). Popkulturowe ramy tożsamości. Media, kultura popularna, internet jako nowe środowiska kształtowania tożsamości, Ośrodek Rozwoju Edukacji, http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=666 [dostęp: 30.08.2020].
Pawlak Z. (1995). Filozoficzna interpretacja koncepcji religii Mircei Eliadego, Włocławek: Włocławskie Wydawnictwo Diecezjalne.
Pawlak Z. (2012). Rola religii w wychowaniu człowieka. Aspekt filozoficzno-teologiczny, [w:] Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 105–132.
Siuda P. (2010). Religia a internet. O przenoszeniu religijnych granic do cyberprzestrzeni, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Skoczylas K. (2012). Wartości moralne młodzieży ponadgimnazjalnej regionu konińskiego, [w:] Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 287–314.
Socha P. (2000). Psychologia rozwoju duchowego – zarys zagadnienia, [w:] Duchowy rozwój człowieka. Stadialne koncepcje rozwoju w ciągu życia, red. P. Socha, Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 15–44.
Socha P., Latała A., Filas R. (1991). Religijność osób autonomicznych i nieautonomicznych, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Stępkowski D. (2012). Skąd religia w pedagogice? Związki myślenia ogólnopedagogicznego z religią na podstawie teorii Johanna F. Herbarta, Friedricha D.E. Schleiermachera i Dietricha Bennera, [w:] Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 23–52.
Tomsia K. (2008). Edukacja moralna młodzieży w przestrzeni Internetu, [w:] Całe życie w Sieci, red. B. Szmigielska, Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 137–157.
Zdybicka Z.J. (1993). Człowiek i religia, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Zdybicka Z.J. (2009). Religia, [w:] Powszechna encyklopedia filozoficzna, http://www.ptta.pl/pef/pdf/r/religia.pdf [dostęp: 14.04.2020].
Zdybicka Z.J. (2010). Religia w kulturze. Studium z filozofii religii, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 310
Liczba cytowań: 0