Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Animacja kulturalna w praktyce edukacyjnej – wybrane działania na rzecz uczniów toruńskich szkół podstawowych
  • Strona domowa
  • /
  • Animacja kulturalna w praktyce edukacyjnej – wybrane działania na rzecz uczniów toruńskich szkół podstawowych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 Nr 3 (2018): Social Contexts of Education /
  4. Artykuły i Rozprawy

Animacja kulturalna w praktyce edukacyjnej – wybrane działania na rzecz uczniów toruńskich szkół podstawowych

Autor

  • Wioletta Kwiatkowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu http://orcid.org/0000-0001-8374-1370
  • Małgorzata Skibińska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu http://orcid.org/0000-0001-8972-7529
  • Kamila Majewska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu http://orcid.org/0000-0003-3513-4503

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.008

Słowa kluczowe

animacja, animacja kulturalna, animacja społeczno-kulturalna, technologia informacyjno-komunikacyjna

Abstrakt

Niniejszy artykuł poświęcony jest zagadnieniu animacji kulturalnej w praktyce edukacyjnej. Autorki tekstu dzielą się swoimi doświadczeniami w zakresie animacji działań edukacyjnych na rzecz edukacji regionalnej i globalnej uczniów toruńskich szkół podstawowych zdobytymi podczas warsztatów realizowanych w ramach Toruńskiego Festiwalu Nauki i Sztuki. Aktywną i zaangażowaną postawę uczestników zajęć potęgowały technologie informacyjno-komunikacyjne stanowiące swoisty kanał transmisyjny składników kultury i elementów przyrody. Celem prezentowanego tekstu jest popularyzacja inicjatyw pobudzających aktywność społeczno-kulturalną i edukacyjną współczesnych obywateli w obliczu pojawiających się wyzwań cywilizacyjnych.

Bibliografia

Ander-Egg E., Metodología y práctica de la animación sociocultural, Editorial CCS, Madrid 2000.

“Animate,” in: Dictionary.com, http://dictionary.reference.com/browse/animate?s=t (access: 15.06.2018).

“Cele festiwalu,” in: 19. Toruński Festiwal Nauki i Sztuki. 24–28.04.2019, https://www.festiwal.torun.pl/festiwal/cele/ (access: 20.04.2018).

Dachtera K., “W kręgu pedagogiki zabawy,” in: Konteksty animacji społeczno-kulturalnej, ed. K. Hrycyk, Silesia, Wrocław 2004.

Dudzikowa M., Praca młodzieży nad sobą. Z teorii i praktyki, Spółka Wydawnicza Terra, Warszawa 1993.

Idzikowski B., “Teoria i praktyka animacji kultury w czasach ponowoczesnych,” in: Animacja kultury. Współczesne dyskursy teorii i praktyki, eds. D. Kubinowski, U. Lewartowicz, MAKmed, Lublin 2013.

Ilczuk D., Polityka kulturalna w społeczeństwie obywatelskim, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002.

Jedlewska B., Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1999.

Kargul J., Od upowszechnienia kultury do animacji kulturalnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1997.

Klimczak-Ziółek J., “Animacja społeczna w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia,” in: Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, ed. S. Pawlas-Czyż, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2007.

Kobylarek A., “Animacja społeczno-kulturalna jako metoda aktywizacji środowiska lokalnego. Techniki animacji,” in: Tworzyć, zmieniać, aktywizować… Animacja społeczno-kulturalna jako mobilizowanie potencjału indywidualnego i przeciwdziałanie bezradności społecznej, ed. E. Zierkiewicz, Mar-Mar, Wrocław 2006, pp. 35–48.

Kopczyńska M., Animacja społeczno-kulturalna, Centrum Animacji Kulturalnej, Warszawa 1993.

Limbos É., Animation des groupes de culture et de loisirs. Connaissance du problème et applications pratiques, Editions ESF, Paris 1977.

Łukasiak P., Rokicka P., Zintegrowana animacja społeczna na rzecz dobra wspólnego: społeczności lokalne a społeczności wirtualne, Materiały edukacyjne dla Pracowni dobra wspólnego, 2003, http://www.lokalnepartnerstwa.org.pl/file/fm/BiBLiOTEKA/manuale/Zintegrowana_animacja_spoleczna.pdf access: 15.06.2018).

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie “Żak”, Warszawa 1996.

Schindler A., “Czym jest animacja społeczno-kulturalna?” in: Konteksty animacji społeczno-kulturalnej, ed. K. Hrycyk, Silesia, Wrocław 2004.

Smith M.K., “Animateurs, Animation and Fostering Learning and Change,” in: The Encyclopaedia of Informal Education, http://www.infed.org/mobi/animateurs-animation-learning-and-change (access: 15.06.2018).

Szmidt K.J., “Problemy twórczości pomocy w tworzeniu w teorii działalności kulturalno-oświatowej i animacji społeczno-kulturalnej,” in: Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce: koncepcje, doświadczenia, wyzwania, ed. B. Jedlewska, Oficyna Wydawnicza Verba, Lublin 2006.

Zborowski J., Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986.

Żardecki W., “Dylematy przemian animacji kulturalnej w perspektywie historycznej,” in: Dylematy animacji kulturalnej, eds. J. Gajda, W. Żardecki, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001, pp. 63–81.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2019-01-14

Jak cytować

1.
KWIATKOWSKA, Wioletta, SKIBIŃSKA, Małgorzata & MAJEWSKA, Kamila. Animacja kulturalna w praktyce edukacyjnej – wybrane działania na rzecz uczniów toruńskich szkół podstawowych. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 14 styczeń 2019, T. 21, nr 3, s. 129–143. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2018.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 Nr 3 (2018): Social Contexts of Education

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 540
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

animacja, animacja kulturalna, animacja społeczno-kulturalna, technologia informacyjno-komunikacyjna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa