Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

O potencjale oddolnych akcji. Refleksja na kanwie książki Pawła Rudnickiego Kto, jak nie my? Wspólnota i działanie na Dworcu Głównym we Wrocławiu (marzec–kwiecień 2022)
  • Strona domowa
  • /
  • O potencjale oddolnych akcji. Refleksja na kanwie książki Pawła Rudnickiego Kto, jak nie my? Wspólnota i działanie na Dworcu Głównym we Wrocławiu (marzec–kwiecień 2022)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 31 (2024) /
  4. Artykuły

O potencjale oddolnych akcji. Refleksja na kanwie książki Pawła Rudnickiego Kto, jak nie my? Wspólnota i działanie na Dworcu Głównym we Wrocławiu (marzec–kwiecień 2022)

Autor

  • Przemysław Szczygieł Akademia Ateneum w Gdańsku https://orcid.org/0000-0001-5353-7870

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2024.012

Słowa kluczowe

wolontariat, uczenie się, pomoc, wojna w Ukrainie, osoby uchodźcze

Abstrakt

Tekst jest refleksją nad książką Pawła Rudnickiego Kto, jak nie my? Wspólnota i działanie na Dworcu Głównym we Wrocławiu (marzec–kwiecień 2022). Monografia będąca przedmiotem analizy dokumentuje działania wolontariackie wobec osób uchodzących przed pełnoskalową wojną, która wybuchła w Ukrainie w 2022 r. Wolontariat ma wyraźny edukacyjny wymiar. Rozważania nad książką dotyczą istoty pomagania, uczenia się osób biorących w nim udział. Odnoszą się również do kwestii trudności w związku z działaniem wolontariackim. Książka prowokuje do przemyśleń na temat konfliktów i napięć, które mogły pojawiać się w tak intensywnym środowisku pracy. Podkreśla wartość działań oddolnych w kontekście współczesnych badań nad aktywizmem i obywatelskością, akcentując fakt, że troska o innych i budowanie wspólnoty są dziś nie tylko możliwe, ale i niezbędne.

Bibliografia

Bendyk E. (2012), Bunt sieci, Polityka Spółdzielnia Pracy, Warszawa.

Gierszewski D. (2017), Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Koczanowicz L. (2015), Polityka dialogu. Demokracja niekonsensualna i wspólnota krytyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kowzan P., Prusinowska M. (2009), Uczenie się (w) ruchu: studenci przeciwko komercjalizacji edukacji, „Rocznik Andragogiczny”.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo DSW, Wrocław.

Nah A.M. (2021), Navigating mental and emotional wellbeing in risky forms of human rights activism, „Social Movement Studies”, 20(1), s. 20–35, https://doi.org/10.1080/14742837.2019.1709432.

Nosal P. (2014), Przerwany mecz, [w:] M. Krajewski (red.), De-indywiduacja. Socjologia zachowań zbiorowych, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa.

Pryszmont-Ciesielska M. (2017), Opowiedz mi o swoich badaniach, a powiem ci, kim jesteś. O splataniu się życia osobistego z pracą naukową w kontekście auto/biograficznych praktyk badawczych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(80).

RegenerAkcja (2024), O fundacji, https://oddychaj.regenerakcja.pl/.

Rudnicki P. (2023), Kto, jak nie my? Wspólnota i działanie na Dworcu Głównym we Wrocławiu (marzec–kwiecień 2022), Wydawnictwo DSW, Wrocław.

Szczygieł P. (2022), Bunt. Przestrzeń uczenia się dorosłych, Wydawnictwo DSW,

Wrocław.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-12-09

Jak cytować

1.
SZCZYGIEŁ, Przemysław. O potencjale oddolnych akcji. Refleksja na kanwie książki Pawła Rudnickiego Kto, jak nie my? Wspólnota i działanie na Dworcu Głównym we Wrocławiu (marzec–kwiecień 2022). Rocznik Andragogiczny [online]. 9 grudzień 2024, T. 31, s. 215–224. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2024.012.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 31 (2024)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Przemysław Szczygieł

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 99
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wolontariat, uczenie się, pomoc, wojna w Ukrainie, osoby uchodźcze
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa