O potencjale oddolnych akcji. Refleksja na kanwie książki Pawła Rudnickiego Kto, jak nie my? Wspólnota i działanie na Dworcu Głównym we Wrocławiu (marzec–kwiecień 2022)
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2024.012Schlagworte
wolontariat, uczenie się, pomoc, wojna w Ukrainie, osoby uchodźczeAbstract
Tekst jest refleksją nad książką Pawła Rudnickiego Kto, jak nie my? Wspólnota i działanie na Dworcu Głównym we Wrocławiu (marzec–kwiecień 2022). Monografia będąca przedmiotem analizy dokumentuje działania wolontariackie wobec osób uchodzących przed pełnoskalową wojną, która wybuchła w Ukrainie w 2022 r. Wolontariat ma wyraźny edukacyjny wymiar. Rozważania nad książką dotyczą istoty pomagania, uczenia się osób biorących w nim udział. Odnoszą się również do kwestii trudności w związku z działaniem wolontariackim. Książka prowokuje do przemyśleń na temat konfliktów i napięć, które mogły pojawiać się w tak intensywnym środowisku pracy. Podkreśla wartość działań oddolnych w kontekście współczesnych badań nad aktywizmem i obywatelskością, akcentując fakt, że troska o innych i budowanie wspólnoty są dziś nie tylko możliwe, ale i niezbędne.
Literaturhinweise
Bendyk E. (2012), Bunt sieci, Polityka Spółdzielnia Pracy, Warszawa.
Gierszewski D. (2017), Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Koczanowicz L. (2015), Polityka dialogu. Demokracja niekonsensualna i wspólnota krytyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kowzan P., Prusinowska M. (2009), Uczenie się (w) ruchu: studenci przeciwko komercjalizacji edukacji, „Rocznik Andragogiczny”.
Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo DSW, Wrocław.
Nah A.M. (2021), Navigating mental and emotional wellbeing in risky forms of human rights activism, „Social Movement Studies”, 20(1), s. 20–35, https://doi.org/10.1080/14742837.2019.1709432.
Nosal P. (2014), Przerwany mecz, [w:] M. Krajewski (red.), De-indywiduacja. Socjologia zachowań zbiorowych, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa.
Pryszmont-Ciesielska M. (2017), Opowiedz mi o swoich badaniach, a powiem ci, kim jesteś. O splataniu się życia osobistego z pracą naukową w kontekście auto/biograficznych praktyk badawczych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(80).
RegenerAkcja (2024), O fundacji, https://oddychaj.regenerakcja.pl/.
Rudnicki P. (2023), Kto, jak nie my? Wspólnota i działanie na Dworcu Głównym we Wrocławiu (marzec–kwiecień 2022), Wydawnictwo DSW, Wrocław.
Szczygieł P. (2022), Bunt. Przestrzeń uczenia się dorosłych, Wydawnictwo DSW,
Wrocław.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2024 Przemysław Szczygieł

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Stats
Number of views and downloads: 148
Number of citations: 0