On the potential of grassroots actions: reflections based on Paweł Rudnicki’s book Kto, jak nie my? Wspólnota i działanie na Dworcu Głównym we Wrocławiu (marzec–kwiecień 2022) [Who, if not us? Community and action at the Main Railway Station in Wrocław (March–April 2022)]
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2024.012Keywords
volunteering, learning, aid, war in Ukraine, refugeesAbstract
The text reflects on Paweł Rudnicki’s book Who, if not us? Community and action at the Main Railway Station in Wrocław (March–April 2022). The monograph documents volunteer activities for people escaping the full-scale war that broke out in Ukraine in 2022. Volunteering has educational dimensions, and the reflections on the book focus on the essence of help and learning experiences of those involved. The reflections also address coping with the difficulties while working in crisis situations. The book provokes thoughts on conflicts and tensions that inevitably arose in such an intense work environment. It highlights the value of grassroots actions in the context of contemporary research on activism and citizenship, emphasizing that caring for others and building a community are not only possible today but also essential.
References
Bendyk E. (2012), Bunt sieci, Polityka Spółdzielnia Pracy, Warszawa.
Gierszewski D. (2017), Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Koczanowicz L. (2015), Polityka dialogu. Demokracja niekonsensualna i wspólnota krytyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kowzan P., Prusinowska M. (2009), Uczenie się (w) ruchu: studenci przeciwko komercjalizacji edukacji, „Rocznik Andragogiczny”.
Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo DSW, Wrocław.
Nah A.M. (2021), Navigating mental and emotional wellbeing in risky forms of human rights activism, „Social Movement Studies”, 20(1), s. 20–35, https://doi.org/10.1080/14742837.2019.1709432.
Nosal P. (2014), Przerwany mecz, [w:] M. Krajewski (red.), De-indywiduacja. Socjologia zachowań zbiorowych, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa.
Pryszmont-Ciesielska M. (2017), Opowiedz mi o swoich badaniach, a powiem ci, kim jesteś. O splataniu się życia osobistego z pracą naukową w kontekście auto/biograficznych praktyk badawczych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(80).
RegenerAkcja (2024), O fundacji, https://oddychaj.regenerakcja.pl/.
Rudnicki P. (2023), Kto, jak nie my? Wspólnota i działanie na Dworcu Głównym we Wrocławiu (marzec–kwiecień 2022), Wydawnictwo DSW, Wrocław.
Szczygieł P. (2022), Bunt. Przestrzeń uczenia się dorosłych, Wydawnictwo DSW,
Wrocław.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Przemysław Szczygieł
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 30
Number of citations: 0