Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Biograficzność w oświacie dorosłych – wybrane stanowiska
  • Strona domowa
  • /
  • Biograficzność w oświacie dorosłych – wybrane stanowiska
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 30 (2023) /
  4. V. Biograficzność – teoria i badania andragogiczne

Biograficzność w oświacie dorosłych – wybrane stanowiska

Autor

  • Elżbieta Dubas Wydział Nauk o Wychowaniu, Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej, Uniwersytet Łódzki https://orcid.org/0000-0002-7803-3369

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2023.018

Słowa kluczowe

biografia, biograficzność, biografia edukacyjna, badacz biografii

Abstrakt

W artykule przedstawiono rodowód metody biograficznej i rozwój paradygmatu biograficzności w andragogice. Wiodącym pojęciem biograficzności w  naukach pedagogicznych jest „biografia edukacyjna”. Uwidacznia się ona w poglądach np. Gastona Pineau, Pierre’a Dominicé, Horsta Sieberta, Dietera Nittela, Petera Alheita, które zostały zaprezentowane w artykule. Szczególną uwagę poświęcono dorobkowi Olgi Czerniawskiej i jej wkładowi w budowanie i rozwój koncepcji biograficzności w Polsce. Artykuł wieńczy refleksja na temat czynności i postawy badacza biografii

Biogram autora

Elżbieta Dubas - Wydział Nauk o Wychowaniu, Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej, Uniwersytet Łódzki

dr habilitowany  nauk humanistycznych  w zakresie pedagogiki - andragogik,

profesor nauk społecznychi

Bibliografia

Alheit P. (1990), Biographizitat als Projekt. Der „biografische Ansatz” in der Erwachsenenbildung, Bremen.

Bron A. (2009), Biograficzność w badaniach andragogicznych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 10, s. 39–53.

Czerniawska O. (1993), Rozważania nad projektami uczenia się dorosłych, [w:] A. Trzuskowski (red.), Edukacja dorosłych w sytuacji przemian na tle porównawczym, Łódź, s. 9–12.

Czerniawska O. (1995), Pedagogika ugody i wyboru a edukacja dorosłych, „Edukacja Dorosłych”, nr 3, s. 31–36.

Czerniawska O. (1996), Dylematy andragogiki, „Edukacja Dorosłych”, nr 22, s. 21–26.

Czerniawska O. (1997), Uczenie się jako styl życia, [w:] M. Dzięgielewska (red.), Przygotowanie do starości, Łódź, s. 19–22.

Czerniawska O. (1997), Funkcje środowiska niewidzialnego w andragogice i gerontologii wychowawczej, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 9–14.

Czerniawska O. (2000), Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź.

Czerniawska O. (2007), Szkice z andragogiki i gerontologii, Łódź.

Czerniawska O. (red.) (2011a), Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych, Łódź.

Czerniawska O. (2011b), Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Łódź.

Czerniawska O. (2022), Badania biograficzne a edukacja, [w:] E. Dubas, A. Słowik (red.), W stulecie metody biograficznej. Refleksje i przykłady badań z perspektywy polsko-frankofońskiej, seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, t. 7, Łódź, s. 99–105.

Dominicé P. (1994), Biografia jako proces kształcenia, Łódź.

Dubas E. (1996), Peter Alheit. Biographizitat als Projekt. Der „biograpfische Ansatz” in der Erwachsenenbildung, „Edukacja Dorosłych”, nr 10, s. 161–170 (recenzja).

Dubas E. (2015a), Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty), [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się, seria: Biografia i badanie biografii, t., 4, Łódź, s. 31–47.

Dubas E. (2015b), Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się, [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się, seria: Biografia i badanie biografii, t. 4, Łódź, s. 11–29

Dubas E. (2021), Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 9–22.

Dubas E., Świtalski W. (red.) (2011a), Uczenie się z biografii Innych, seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, t. 2, Łódź.

Dubas E., Świtalski W. (red.) (2011b), Uczenie się z (własnej) biografii, seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, t. 1, Łódź.

Dyrda T. (1996), Pedagogika dorosłych czy andragogika? (Spór o sens metodologiczny), [w:] Metodologiczne i badawcze problemy nauk pedagogicznych, „Rocznik Świętokrzyski”, Ser. A – Nauki Humanistyczne, Kielce, s. 85–101.

Griese H. (1993), Theoretisch-methodologische Uberlegungen zur biographischen Methode in der Erwachsenenbildung – ein Literaturuberblick, [w:] A. Trzuskowski (red.), Edukacja dorosłych w sytuacji przemian na tle porównawczym, Łódź, s. 13–22.

Nittel D. (1991), Report: Biographieforschung, Reinheim.

Pilch T. (1995), Zasady badań pedagogicznych, Warszawa.

Siebert H. (1985), Lernen im Lebenslauf, Reinheim.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-02-26

Jak cytować

1.
DUBAS, Elżbieta. Biograficzność w oświacie dorosłych – wybrane stanowiska. Rocznik Andragogiczny [online]. 26 luty 2024, T. 30, s. 309–330. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2023.018.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 30 (2023)

Dział

V. Biograficzność – teoria i badania andragogiczne

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Elżbieta Dubas

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 300
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

biografia, biograficzność, biografia edukacyjna, badacz biografii
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa