Biographicity in adult education – selected perspectives
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2023.018Keywords
biography, biographicity, educational biography, biographical researcherAbstract
This article presents the origins of the biographical method and the evolution of the biographicity paradigm within andragogy. The leading biographicity term in educational sciences is the “educational biography.” It is evident in the viewpoints offered by, for example, Gaston Pineau, Pierre Dominicé, Horst Siebert, Dieter Nittel, and Peter Alheit, which are presented in this paper. Special attention is dedicated to the achievements and contributions of Olga Czerniawska in shaping and developing the concept of biographicity in Poland. The article concludes with a reflection on the activity and attitude of a biographical researcher
References
Alheit P. (1990), Biographizitat als Projekt. Der „biografische Ansatz” in der Erwachsenenbildung, Bremen.
Bron A. (2009), Biograficzność w badaniach andragogicznych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 10, s. 39–53.
Czerniawska O. (1993), Rozważania nad projektami uczenia się dorosłych, [w:] A. Trzuskowski (red.), Edukacja dorosłych w sytuacji przemian na tle porównawczym, Łódź, s. 9–12.
Czerniawska O. (1995), Pedagogika ugody i wyboru a edukacja dorosłych, „Edukacja Dorosłych”, nr 3, s. 31–36.
Czerniawska O. (1996), Dylematy andragogiki, „Edukacja Dorosłych”, nr 22, s. 21–26.
Czerniawska O. (1997), Uczenie się jako styl życia, [w:] M. Dzięgielewska (red.), Przygotowanie do starości, Łódź, s. 19–22.
Czerniawska O. (1997), Funkcje środowiska niewidzialnego w andragogice i gerontologii wychowawczej, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 9–14.
Czerniawska O. (2000), Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź.
Czerniawska O. (2007), Szkice z andragogiki i gerontologii, Łódź.
Czerniawska O. (red.) (2011a), Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych, Łódź.
Czerniawska O. (2011b), Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Łódź.
Czerniawska O. (2022), Badania biograficzne a edukacja, [w:] E. Dubas, A. Słowik (red.), W stulecie metody biograficznej. Refleksje i przykłady badań z perspektywy polsko-frankofońskiej, seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, t. 7, Łódź, s. 99–105.
Dominicé P. (1994), Biografia jako proces kształcenia, Łódź.
Dubas E. (1996), Peter Alheit. Biographizitat als Projekt. Der „biograpfische Ansatz” in der Erwachsenenbildung, „Edukacja Dorosłych”, nr 10, s. 161–170 (recenzja).
Dubas E. (2015a), Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty), [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się, seria: Biografia i badanie biografii, t., 4, Łódź, s. 31–47.
Dubas E. (2015b), Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się, [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się, seria: Biografia i badanie biografii, t. 4, Łódź, s. 11–29
Dubas E. (2021), Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 9–22.
Dubas E., Świtalski W. (red.) (2011a), Uczenie się z biografii Innych, seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, t. 2, Łódź.
Dubas E., Świtalski W. (red.) (2011b), Uczenie się z (własnej) biografii, seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, t. 1, Łódź.
Dyrda T. (1996), Pedagogika dorosłych czy andragogika? (Spór o sens metodologiczny), [w:] Metodologiczne i badawcze problemy nauk pedagogicznych, „Rocznik Świętokrzyski”, Ser. A – Nauki Humanistyczne, Kielce, s. 85–101.
Griese H. (1993), Theoretisch-methodologische Uberlegungen zur biographischen Methode in der Erwachsenenbildung – ein Literaturuberblick, [w:] A. Trzuskowski (red.), Edukacja dorosłych w sytuacji przemian na tle porównawczym, Łódź, s. 13–22.
Nittel D. (1991), Report: Biographieforschung, Reinheim.
Pilch T. (1995), Zasady badań pedagogicznych, Warszawa.
Siebert H. (1985), Lernen im Lebenslauf, Reinheim.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elżbieta Dubas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 127
Number of citations: 0