Biograficzność w oświacie dorosłych – wybrane stanowiska
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2023.018Schlagworte
biografia, biograficzność, biografia edukacyjna, badacz biografiiAbstract
W artykule przedstawiono rodowód metody biograficznej i rozwój paradygmatu biograficzności w andragogice. Wiodącym pojęciem biograficzności w naukach pedagogicznych jest „biografia edukacyjna”. Uwidacznia się ona w poglądach np. Gastona Pineau, Pierre’a Dominicé, Horsta Sieberta, Dietera Nittela, Petera Alheita, które zostały zaprezentowane w artykule. Szczególną uwagę poświęcono dorobkowi Olgi Czerniawskiej i jej wkładowi w budowanie i rozwój koncepcji biograficzności w Polsce. Artykuł wieńczy refleksja na temat czynności i postawy badacza biografii
Literaturhinweise
Alheit P. (1990), Biographizitat als Projekt. Der „biografische Ansatz” in der Erwachsenenbildung, Bremen.
Bron A. (2009), Biograficzność w badaniach andragogicznych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 10, s. 39–53.
Czerniawska O. (1993), Rozważania nad projektami uczenia się dorosłych, [w:] A. Trzuskowski (red.), Edukacja dorosłych w sytuacji przemian na tle porównawczym, Łódź, s. 9–12.
Czerniawska O. (1995), Pedagogika ugody i wyboru a edukacja dorosłych, „Edukacja Dorosłych”, nr 3, s. 31–36.
Czerniawska O. (1996), Dylematy andragogiki, „Edukacja Dorosłych”, nr 22, s. 21–26.
Czerniawska O. (1997), Uczenie się jako styl życia, [w:] M. Dzięgielewska (red.), Przygotowanie do starości, Łódź, s. 19–22.
Czerniawska O. (1997), Funkcje środowiska niewidzialnego w andragogice i gerontologii wychowawczej, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 9–14.
Czerniawska O. (2000), Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź.
Czerniawska O. (2007), Szkice z andragogiki i gerontologii, Łódź.
Czerniawska O. (red.) (2011a), Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych, Łódź.
Czerniawska O. (2011b), Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Łódź.
Czerniawska O. (2022), Badania biograficzne a edukacja, [w:] E. Dubas, A. Słowik (red.), W stulecie metody biograficznej. Refleksje i przykłady badań z perspektywy polsko-frankofońskiej, seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, t. 7, Łódź, s. 99–105.
Dominicé P. (1994), Biografia jako proces kształcenia, Łódź.
Dubas E. (1996), Peter Alheit. Biographizitat als Projekt. Der „biograpfische Ansatz” in der Erwachsenenbildung, „Edukacja Dorosłych”, nr 10, s. 161–170 (recenzja).
Dubas E. (2015a), Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty), [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się, seria: Biografia i badanie biografii, t., 4, Łódź, s. 31–47.
Dubas E. (2015b), Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się, [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się, seria: Biografia i badanie biografii, t. 4, Łódź, s. 11–29
Dubas E. (2021), Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 9–22.
Dubas E., Świtalski W. (red.) (2011a), Uczenie się z biografii Innych, seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, t. 2, Łódź.
Dubas E., Świtalski W. (red.) (2011b), Uczenie się z (własnej) biografii, seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, t. 1, Łódź.
Dyrda T. (1996), Pedagogika dorosłych czy andragogika? (Spór o sens metodologiczny), [w:] Metodologiczne i badawcze problemy nauk pedagogicznych, „Rocznik Świętokrzyski”, Ser. A – Nauki Humanistyczne, Kielce, s. 85–101.
Griese H. (1993), Theoretisch-methodologische Uberlegungen zur biographischen Methode in der Erwachsenenbildung – ein Literaturuberblick, [w:] A. Trzuskowski (red.), Edukacja dorosłych w sytuacji przemian na tle porównawczym, Łódź, s. 13–22.
Nittel D. (1991), Report: Biographieforschung, Reinheim.
Pilch T. (1995), Zasady badań pedagogicznych, Warszawa.
Siebert H. (1985), Lernen im Lebenslauf, Reinheim.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2024 Elżbieta Dubas
![Creative-Commons-Lizenz](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Stats
Number of views and downloads: 112
Number of citations: 0