Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

The principle of continuity of education as defined by Professor Józef Półturzycki and its reference for security education
  • Home
  • /
  • The principle of continuity of education as defined by Professor Józef Półturzycki and its reference for security education
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 29 (2022) /
  4. II. Józef Półturzycki (1934–2021) – badacz, inspirator, społecznik

The principle of continuity of education as defined by Professor Józef Półturzycki and its reference for security education

Authors

  • Krzysztof Klimek Wojskowa Akademia Techniczna https://orcid.org/0000-0002-1554-4604

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2022.007

Keywords

Professor Józef Półturzycki, lifelong learning, principles of education, education for safety

Abstract

Lifelong learning is a key condition for the development of society. It is a means to improve the quality of life, both in the individual and social dimension. In the opinion of Józef Półturzycki, the idea of lifelong learning is the essence of contemporary educational changes, therefore, this article attempts to present the Professor’s views on lifelong learning and to highlight the principle of continuity of education against this background. The last part of the discussion is devoted to the issues of using (referring to) the principle of continuity in education as part of education for safety, i.e. presenting this education as a lifelong process organized by various institutions, educational environments, and social groups.

References

Bielawski K. (2016), Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa we współczesnym społeczeństwie, „Cywilizacja i Polityka”, nr 14(14), s. 299–307.

Błasiak A. (2012), Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Zagadnienia wybrane, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Chmielecki M. (2016), Edukacja dla bezpieczeństwa w szkole wyższej – zagrożenia, wyzwania, szanse, „Zeszyty Naukowe AON”, nr 1(102), s. 48–49.

Dobrzeniecki R., Szczęsny W.W. (2004), Józefa Półturzyckiego wizja edukacji ustawicznej, [w:] E.A. Wesołowska (red.), Człowiek i edukacja. Studia ofiarowane Profesorowi Józefowi Półturzyckiemu z okazji 70-lecia urodzin i 50-lecia pracy naukowej, Płock, s. 45–57.

Góralska R. (2004), Jubileusz 70-lecia urodzin i 50-lecia pracy Profesora Józefa Półturzyckiego, „Rocznik Andragogiczny”, t. 11, s. 19–32.

Jezierski Z. (2017), Powstanie i rozwój edukacji dla bezpieczeństwa jako systemu dydaktyczno-wychowawczego w polskich szkołach, „Interdyscyplinarne Studia Społeczne”, nr 1(3), s. 7–22.

Klus-Stańska D., Nowicka M. (2002), Bezpieczeństwo dzieci:scenariusze zajęć dla rodziców i nauczycieli, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kruszewski Z.P., Półturzycki J., Wesołowska E.A. (red.) (2003), Kształcenie ustawiczne – idee i doświadczenia, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock.

Kruszko K. (2010), Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Kupisiewicz Cz. (1994), Podstawy dydaktyki ogólnej, wyd. 10, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kwiasowski Z. (2015), Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa w wychowaniu obywatelskim, [w:] A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, s. 81–95.

Pieczywok A. (2015), Edukacja dla bezpieczeństwa i jej możliwości oddziaływania na różnych poziomach rzeczywistości społecznej, [w:] A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, s. 18–43.

Pieczywok A. (2018), Edukacja dla bezpieczeństwa wewnętrznego, [w:] M. Paździor, J. Trubalski, Ł. Wojciechowski, A. Żywicka (red.), Bezpieczeństwo państwa w XXI wieku. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, Lublin, s. 387–416.

Półturzycki J. (1991), Dydaktyka dorosłych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Półturzycki J. (1998), Wskazania dla dydaktyki w raporcie Komisji Delorse’a: Learning: the treasure within – Uczenie się – nasz ukryty skarb, [w:] K. Denek, F. Bereźnicki (red.), Tendencje w dydaktyce współczesnej, Toruń, s. 29–41.

Półturzycki J. (1999), Edukacja ustawiczna a rozwój i przemiany dydaktyki, „Rocznik Andragogiczny”, t. 6, s. 19–40.

Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock.

Półturzycki J. (2003a), Aktualne niepokoje w sprawie edukacji ustawicznej, „Rocznik Andragogiczny”, t. 10, s. 37–53.

Półturzycki J. (2003b), Kształcenie ustawiczne i jego konsekwencje dla edukacji, [w:] Z.P. Kruszewski, J. Półturzycki, E.A. Wesołowska (red.), Kształcenie ustawiczne – idee i doświadczenia, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock, s. 39–59.

Półturzycki J. (2014), Niepokój o dydaktykę, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa–Radom.

Półturzycki J. (2016), Spór o kształcenie ustawiczne. Polemiki i analizy, Wydawnictwo ITEE, Warszawa–Radom.

Skrabacz A. (2014), Wyzwania w edukacji dla bezpieczeństwa dorosłych Polaków w XXI wieku, [w:] A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, s. 207–218.

Tomaszewska-Lipiec R. (2011), Edukacja w zakładzie pracy. Kontekst teoretyczny a wyniki badań własnych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 2, s. 100–109.

Włodarczyk E. (2018), Edukacja dla bezpieczeństwa, [w:] O. Wasiuta, R. Klepka, R. Kopeć (red.), Vademecum bezpieczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, s. 279–286.

Włodarczyk E., Sadowska-Wieciech E., Rokitowska J. (2018), Edukacja dla bezpieczeństwa. Istota i uwarunkowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.

Zaczyński W.P. (1975), Dydaktyka, [w:] M. Godlewski, S. Krawcewicz, T. Wujek (red.), Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 191–192.

AY

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2023-01-25

How to Cite

1.
KLIMEK, Krzysztof. The principle of continuity of education as defined by Professor Józef Półturzycki and its reference for security education. AY. Online. 25 January 2023. Vol. 29, pp. 105-121. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2022.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 29 (2022)

Section

II. Józef Półturzycki (1934–2021) – badacz, inspirator, społecznik

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 511
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Professor Józef Półturzycki, lifelong learning, principles of education, education for safety
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop