Zasada ustawiczności kształcenia w ujęciu Profesora Józefa Półturzyckiego i jej implikacje w dziedzinie bezpieczeństwa
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2022.007Słowa kluczowe
Profesor Józef Półturzycki, kształcenie ustawiczne, zasady kształcenia, edukacja dla bezpieczeństwaAbstrakt
Kształcenie ustawiczne jest kluczowym warunkiem rozwoju społeczeństwa, środkiem do podnoszenia jakości życia, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym. Idea kształcenia ustawicznego w przekonaniu Józefa Półturzyckiego stanowi istotę współczesnych przemian oświatowych, dlatego też w niniejszym tekście podjęto próbę ukazania poglądów Profesora na kształcenie ustawiczne oraz wyeksponowania na tym tle zasady ustawiczności kształcenia. Ostatnia część rozważań jest poświęcona problemom wykorzystania (odniesienia) zasady ustawiczności kształcenia w ramach edukacji dla bezpieczeństwa – ukazaniu tej edukacji jako procesu trwającego całe życie i organizowanego przez różne instytucje, środowiska wychowawcze i grupy społeczne.
Bibliografia
Bielawski K. (2016), Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa we współczesnym społeczeństwie, „Cywilizacja i Polityka”, nr 14(14), s. 299–307.
Błasiak A. (2012), Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Zagadnienia wybrane, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Chmielecki M. (2016), Edukacja dla bezpieczeństwa w szkole wyższej – zagrożenia, wyzwania, szanse, „Zeszyty Naukowe AON”, nr 1(102), s. 48–49.
Dobrzeniecki R., Szczęsny W.W. (2004), Józefa Półturzyckiego wizja edukacji ustawicznej, [w:] E.A. Wesołowska (red.), Człowiek i edukacja. Studia ofiarowane Profesorowi Józefowi Półturzyckiemu z okazji 70-lecia urodzin i 50-lecia pracy naukowej, Płock, s. 45–57.
Góralska R. (2004), Jubileusz 70-lecia urodzin i 50-lecia pracy Profesora Józefa Półturzyckiego, „Rocznik Andragogiczny”, t. 11, s. 19–32.
Jezierski Z. (2017), Powstanie i rozwój edukacji dla bezpieczeństwa jako systemu dydaktyczno-wychowawczego w polskich szkołach, „Interdyscyplinarne Studia Społeczne”, nr 1(3), s. 7–22.
Klus-Stańska D., Nowicka M. (2002), Bezpieczeństwo dzieci:scenariusze zajęć dla rodziców i nauczycieli, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kruszewski Z.P., Półturzycki J., Wesołowska E.A. (red.) (2003), Kształcenie ustawiczne – idee i doświadczenia, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock.
Kruszko K. (2010), Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Kupisiewicz Cz. (1994), Podstawy dydaktyki ogólnej, wyd. 10, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kwiasowski Z. (2015), Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa w wychowaniu obywatelskim, [w:] A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, s. 81–95.
Pieczywok A. (2015), Edukacja dla bezpieczeństwa i jej możliwości oddziaływania na różnych poziomach rzeczywistości społecznej, [w:] A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, s. 18–43.
Pieczywok A. (2018), Edukacja dla bezpieczeństwa wewnętrznego, [w:] M. Paździor, J. Trubalski, Ł. Wojciechowski, A. Żywicka (red.), Bezpieczeństwo państwa w XXI wieku. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, Lublin, s. 387–416.
Półturzycki J. (1991), Dydaktyka dorosłych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Półturzycki J. (1998), Wskazania dla dydaktyki w raporcie Komisji Delorse’a: Learning: the treasure within – Uczenie się – nasz ukryty skarb, [w:] K. Denek, F. Bereźnicki (red.), Tendencje w dydaktyce współczesnej, Toruń, s. 29–41.
Półturzycki J. (1999), Edukacja ustawiczna a rozwój i przemiany dydaktyki, „Rocznik Andragogiczny”, t. 6, s. 19–40.
Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock.
Półturzycki J. (2003a), Aktualne niepokoje w sprawie edukacji ustawicznej, „Rocznik Andragogiczny”, t. 10, s. 37–53.
Półturzycki J. (2003b), Kształcenie ustawiczne i jego konsekwencje dla edukacji, [w:] Z.P. Kruszewski, J. Półturzycki, E.A. Wesołowska (red.), Kształcenie ustawiczne – idee i doświadczenia, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock, s. 39–59.
Półturzycki J. (2014), Niepokój o dydaktykę, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa–Radom.
Półturzycki J. (2016), Spór o kształcenie ustawiczne. Polemiki i analizy, Wydawnictwo ITEE, Warszawa–Radom.
Skrabacz A. (2014), Wyzwania w edukacji dla bezpieczeństwa dorosłych Polaków w XXI wieku, [w:] A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, s. 207–218.
Tomaszewska-Lipiec R. (2011), Edukacja w zakładzie pracy. Kontekst teoretyczny a wyniki badań własnych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 2, s. 100–109.
Włodarczyk E. (2018), Edukacja dla bezpieczeństwa, [w:] O. Wasiuta, R. Klepka, R. Kopeć (red.), Vademecum bezpieczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, s. 279–286.
Włodarczyk E., Sadowska-Wieciech E., Rokitowska J. (2018), Edukacja dla bezpieczeństwa. Istota i uwarunkowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Zaczyński W.P. (1975), Dydaktyka, [w:] M. Godlewski, S. Krawcewicz, T. Wujek (red.), Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 191–192.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 420
Liczba cytowań: 0