Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Zasada ustawiczności kształcenia w ujęciu Profesora Józefa Półturzyckiego i jej implikacje w dziedzinie bezpieczeństwa
  • Home
  • /
  • Zasada ustawiczności kształcenia w ujęciu Profesora Józefa Półturzyckiego i jej implikacje w dziedzinie bezpieczeństwa
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 29 (2022) /
  4. II. Józef Półturzycki (1934–2021) – badacz, inspirator, społecznik

Zasada ustawiczności kształcenia w ujęciu Profesora Józefa Półturzyckiego i jej implikacje w dziedzinie bezpieczeństwa

Autor/innen

  • Krzysztof Klimek Wojskowa Akademia Techniczna https://orcid.org/0000-0002-1554-4604

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2022.007

Schlagworte

Profesor Józef Półturzycki, kształcenie ustawiczne, zasady kształcenia, edukacja dla bezpieczeństwa

Abstract

Kształcenie ustawiczne jest kluczowym warunkiem rozwoju społeczeństwa, środkiem do podnoszenia jakości życia, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym. Idea kształcenia ustawicznego w przekonaniu Józefa Półturzyckiego stanowi istotę współczesnych przemian oświatowych, dlatego też w niniejszym tekście podjęto próbę ukazania poglądów Profesora na kształcenie ustawiczne oraz wyeksponowania na tym tle zasady ustawiczności kształcenia. Ostatnia część rozważań jest poświęcona problemom wykorzystania (odniesienia) zasady ustawiczności kształcenia w ramach edukacji dla bezpieczeństwa – ukazaniu tej edukacji jako procesu trwającego całe życie i organizowanego przez różne instytucje, środowiska wychowawcze i grupy społeczne.

Literaturhinweise

Bielawski K. (2016), Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa we współczesnym społeczeństwie, „Cywilizacja i Polityka”, nr 14(14), s. 299–307.

Błasiak A. (2012), Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Zagadnienia wybrane, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Chmielecki M. (2016), Edukacja dla bezpieczeństwa w szkole wyższej – zagrożenia, wyzwania, szanse, „Zeszyty Naukowe AON”, nr 1(102), s. 48–49.

Dobrzeniecki R., Szczęsny W.W. (2004), Józefa Półturzyckiego wizja edukacji ustawicznej, [w:] E.A. Wesołowska (red.), Człowiek i edukacja. Studia ofiarowane Profesorowi Józefowi Półturzyckiemu z okazji 70-lecia urodzin i 50-lecia pracy naukowej, Płock, s. 45–57.

Góralska R. (2004), Jubileusz 70-lecia urodzin i 50-lecia pracy Profesora Józefa Półturzyckiego, „Rocznik Andragogiczny”, t. 11, s. 19–32.

Jezierski Z. (2017), Powstanie i rozwój edukacji dla bezpieczeństwa jako systemu dydaktyczno-wychowawczego w polskich szkołach, „Interdyscyplinarne Studia Społeczne”, nr 1(3), s. 7–22.

Klus-Stańska D., Nowicka M. (2002), Bezpieczeństwo dzieci:scenariusze zajęć dla rodziców i nauczycieli, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kruszewski Z.P., Półturzycki J., Wesołowska E.A. (red.) (2003), Kształcenie ustawiczne – idee i doświadczenia, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock.

Kruszko K. (2010), Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Kupisiewicz Cz. (1994), Podstawy dydaktyki ogólnej, wyd. 10, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kwiasowski Z. (2015), Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa w wychowaniu obywatelskim, [w:] A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, s. 81–95.

Pieczywok A. (2015), Edukacja dla bezpieczeństwa i jej możliwości oddziaływania na różnych poziomach rzeczywistości społecznej, [w:] A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, s. 18–43.

Pieczywok A. (2018), Edukacja dla bezpieczeństwa wewnętrznego, [w:] M. Paździor, J. Trubalski, Ł. Wojciechowski, A. Żywicka (red.), Bezpieczeństwo państwa w XXI wieku. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, Lublin, s. 387–416.

Półturzycki J. (1991), Dydaktyka dorosłych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Półturzycki J. (1998), Wskazania dla dydaktyki w raporcie Komisji Delorse’a: Learning: the treasure within – Uczenie się – nasz ukryty skarb, [w:] K. Denek, F. Bereźnicki (red.), Tendencje w dydaktyce współczesnej, Toruń, s. 29–41.

Półturzycki J. (1999), Edukacja ustawiczna a rozwój i przemiany dydaktyki, „Rocznik Andragogiczny”, t. 6, s. 19–40.

Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock.

Półturzycki J. (2003a), Aktualne niepokoje w sprawie edukacji ustawicznej, „Rocznik Andragogiczny”, t. 10, s. 37–53.

Półturzycki J. (2003b), Kształcenie ustawiczne i jego konsekwencje dla edukacji, [w:] Z.P. Kruszewski, J. Półturzycki, E.A. Wesołowska (red.), Kształcenie ustawiczne – idee i doświadczenia, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock, s. 39–59.

Półturzycki J. (2014), Niepokój o dydaktykę, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa–Radom.

Półturzycki J. (2016), Spór o kształcenie ustawiczne. Polemiki i analizy, Wydawnictwo ITEE, Warszawa–Radom.

Skrabacz A. (2014), Wyzwania w edukacji dla bezpieczeństwa dorosłych Polaków w XXI wieku, [w:] A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, s. 207–218.

Tomaszewska-Lipiec R. (2011), Edukacja w zakładzie pracy. Kontekst teoretyczny a wyniki badań własnych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 2, s. 100–109.

Włodarczyk E. (2018), Edukacja dla bezpieczeństwa, [w:] O. Wasiuta, R. Klepka, R. Kopeć (red.), Vademecum bezpieczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, s. 279–286.

Włodarczyk E., Sadowska-Wieciech E., Rokitowska J. (2018), Edukacja dla bezpieczeństwa. Istota i uwarunkowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.

Zaczyński W.P. (1975), Dydaktyka, [w:] M. Godlewski, S. Krawcewicz, T. Wujek (red.), Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 191–192.

Rocznik Andragogiczny

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Veröffentlicht

2023-01-25

Zitationsvorschlag

1.
KLIMEK, Krzysztof. Zasada ustawiczności kształcenia w ujęciu Profesora Józefa Półturzyckiego i jej implikacje w dziedzinie bezpieczeństwa. Rocznik Andragogiczny. Online. 25 Januar 2023. Vol. 29, pp. 105-121. [Accessed 7 Juli 2025]. DOI 10.12775/RA.2022.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 29 (2022)

Rubrik

II. Józef Półturzycki (1934–2021) – badacz, inspirator, społecznik

Lizenz

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 511
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Profesor Józef Półturzycki, kształcenie ustawiczne, zasady kształcenia, edukacja dla bezpieczeństwa
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop