The principle of continuity of education as defined by Professor Józef Półturzycki and its reference for security education
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2022.007Keywords
Professor Józef Półturzycki, lifelong learning, principles of education, education for safetyAbstract
Lifelong learning is a key condition for the development of society. It is a means to improve the quality of life, both in the individual and social dimension. In the opinion of Józef Półturzycki, the idea of lifelong learning is the essence of contemporary educational changes, therefore, this article attempts to present the Professor’s views on lifelong learning and to highlight the principle of continuity of education against this background. The last part of the discussion is devoted to the issues of using (referring to) the principle of continuity in education as part of education for safety, i.e. presenting this education as a lifelong process organized by various institutions, educational environments, and social groups.
References
Bielawski K. (2016), Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa we współczesnym społeczeństwie, „Cywilizacja i Polityka”, nr 14(14), s. 299–307.
Błasiak A. (2012), Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Zagadnienia wybrane, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Chmielecki M. (2016), Edukacja dla bezpieczeństwa w szkole wyższej – zagrożenia, wyzwania, szanse, „Zeszyty Naukowe AON”, nr 1(102), s. 48–49.
Dobrzeniecki R., Szczęsny W.W. (2004), Józefa Półturzyckiego wizja edukacji ustawicznej, [w:] E.A. Wesołowska (red.), Człowiek i edukacja. Studia ofiarowane Profesorowi Józefowi Półturzyckiemu z okazji 70-lecia urodzin i 50-lecia pracy naukowej, Płock, s. 45–57.
Góralska R. (2004), Jubileusz 70-lecia urodzin i 50-lecia pracy Profesora Józefa Półturzyckiego, „Rocznik Andragogiczny”, t. 11, s. 19–32.
Jezierski Z. (2017), Powstanie i rozwój edukacji dla bezpieczeństwa jako systemu dydaktyczno-wychowawczego w polskich szkołach, „Interdyscyplinarne Studia Społeczne”, nr 1(3), s. 7–22.
Klus-Stańska D., Nowicka M. (2002), Bezpieczeństwo dzieci:scenariusze zajęć dla rodziców i nauczycieli, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kruszewski Z.P., Półturzycki J., Wesołowska E.A. (red.) (2003), Kształcenie ustawiczne – idee i doświadczenia, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock.
Kruszko K. (2010), Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Kupisiewicz Cz. (1994), Podstawy dydaktyki ogólnej, wyd. 10, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kwiasowski Z. (2015), Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa w wychowaniu obywatelskim, [w:] A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, s. 81–95.
Pieczywok A. (2015), Edukacja dla bezpieczeństwa i jej możliwości oddziaływania na różnych poziomach rzeczywistości społecznej, [w:] A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, s. 18–43.
Pieczywok A. (2018), Edukacja dla bezpieczeństwa wewnętrznego, [w:] M. Paździor, J. Trubalski, Ł. Wojciechowski, A. Żywicka (red.), Bezpieczeństwo państwa w XXI wieku. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, Lublin, s. 387–416.
Półturzycki J. (1991), Dydaktyka dorosłych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Półturzycki J. (1998), Wskazania dla dydaktyki w raporcie Komisji Delorse’a: Learning: the treasure within – Uczenie się – nasz ukryty skarb, [w:] K. Denek, F. Bereźnicki (red.), Tendencje w dydaktyce współczesnej, Toruń, s. 29–41.
Półturzycki J. (1999), Edukacja ustawiczna a rozwój i przemiany dydaktyki, „Rocznik Andragogiczny”, t. 6, s. 19–40.
Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock.
Półturzycki J. (2003a), Aktualne niepokoje w sprawie edukacji ustawicznej, „Rocznik Andragogiczny”, t. 10, s. 37–53.
Półturzycki J. (2003b), Kształcenie ustawiczne i jego konsekwencje dla edukacji, [w:] Z.P. Kruszewski, J. Półturzycki, E.A. Wesołowska (red.), Kształcenie ustawiczne – idee i doświadczenia, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock, s. 39–59.
Półturzycki J. (2014), Niepokój o dydaktykę, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa–Radom.
Półturzycki J. (2016), Spór o kształcenie ustawiczne. Polemiki i analizy, Wydawnictwo ITEE, Warszawa–Radom.
Skrabacz A. (2014), Wyzwania w edukacji dla bezpieczeństwa dorosłych Polaków w XXI wieku, [w:] A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, s. 207–218.
Tomaszewska-Lipiec R. (2011), Edukacja w zakładzie pracy. Kontekst teoretyczny a wyniki badań własnych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 2, s. 100–109.
Włodarczyk E. (2018), Edukacja dla bezpieczeństwa, [w:] O. Wasiuta, R. Klepka, R. Kopeć (red.), Vademecum bezpieczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, s. 279–286.
Włodarczyk E., Sadowska-Wieciech E., Rokitowska J. (2018), Edukacja dla bezpieczeństwa. Istota i uwarunkowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Zaczyński W.P. (1975), Dydaktyka, [w:] M. Godlewski, S. Krawcewicz, T. Wujek (red.), Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 191–192.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 420
Number of citations: 0