Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Trauma and “fruitfulness” of adult learning processes
  • Home
  • /
  • Trauma and “fruitfulness” of adult learning processes
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 32 (2025) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Trauma and “fruitfulness” of adult learning processes

Authors

  • Hanna (Zielińska) Stawiarska WSB Merito University in Toruń https://orcid.org/0000-0003-1214-0935

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.002

Keywords

fruitful learning, reflection, trauma, Peter Jarvis

Abstract

The article is of an analytical nature, and the thesis is proven using deliberately selected literature and a reconstruction of its content that allows for reaching the planned conclusions. The aim of the article is to analyze the phenomenon of trauma in the context of learning trajectories included in Peter Jarvis’ concept of reflective learning. The analysis shows that trauma prevents a person from self-reflection, and, therefore, fruitful learning and personal growth without external help is excluded. The fruitful trajectories that Jarvis characterizes in his theory are possible to achieve in difficult life situations, but not in the case of trauma. The article ends with a short review of the 2023 trauma textbook by Lydia Hantke and Hans-Joachim Görges

References

Aleksander T. (2012), Etapy i uwarunkowania całożyciowego uczenia się, [w:] J. Aksman, S. Nieciuński (red.), Proces uczenia się przez całe życie, Kraków.

Brameld T. (1956), Toward a reconstructed philosophy of education, New York.

Brzezińska A. (2002), Dorosłość. Szanse i zagrożenia dla rozwoju, [w:] K. Appelt, A. Brzezińska, J. Wojciechowska (red.), Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości, Poznań.

Czerkawska O. (2012), O transgresji w edukacji dorosłych i poradnictwie, „Edukacja Dorosłych”, 2.

Dubas E. (2023), Biograficzność w oświacie dorosłych – wybrane stanowiska, „Rocznik Andragogiczny”, t. 30.

Faure E. (1975), Uczyć się, aby być, Warszawa.

Garland C. (red.) (2009), Czym jest trauma. Podejście psychoanalityczne, Warszawa.

Hantke L., Görges H.-J. (2023), Handbuch Traumakompetenz. Basiswissen für Therapie, Beratung und Pädagogik, wyd. 2 uaktualnione, Paderborn.

Illeris K. (2006), Trzy wymiary uczenia się, Wrocław.

Jarvis P. (2006), Towards comprehensive theory of human learning, Routledge, London–New York.

Jarvis P. (2012), Adult learning in the social context, Routledge, London–New York-Sydney.

Jarvis P. (2012), Transformatywny potencjał uczenia się w sytuacjach kryzysowych, tłum. A. Nizińska, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(59).

Kozielecki J. (2001), Psychotransgresjonizm, Warszawa.

Kwieciński Z. (1995), Socjopatologia edukacji, Olecko.

Kwieciński Z. (2012), Pedagogie postu. Preteksty. Konteksty. Podteksty, Kraków.

Levine P.A. (2017), Trauma i pamięć. Mózg i ciało w poszukiwaniu autentycznej przeszłości, Warszawa.

Levine P.A. (2017), Uleczyć traumę. 12-stopniowy program wychodzenia z traumy, Warszawa.

Lis-Turlejska M. (2012), Stres potraumatyczny. Występowanie, następstwa, terapia, Warszawa.

Malec M. (2004), Doświadczenie krytycznego wydarzenia – „prowokacją” uczenia się dorosłych, [w:] R. Góralska, J. Półturzycki (red.), Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych – od idei do praktyki, Płock–Toruń.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O pragmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław.

Miller A. (2007), Dramat udanego dziecka. W poszukiwaniu siebie, Warszawa.

Miller M. (2014), Prawdziwy „dramat udanego dziecka”: tragedia Alice Miller – jak ukryty uraz wojenny oddziałuje na rodzinę, Kraków.

Oleś P. (2015), Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość – zmiana – integracja, Warszawa.

Pawlak J. (2009), Autokreacja. Psychologiczna analiza zjawiska i jego znaczenie dla rozwoju człowieka, Kraków.

Perkowska-Klejman A. (2019), Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (red.) (2000), Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa.

Schiraldi G.R. (2019), Siła rezyliencji: jak poradzić sobie ze stresem, traumą i przeciwnościami losu?, Sopot.

Shankarnarayan S. (2009), Procesy identyfikacyjne w przypadku traumy, [w:] G. Garland (red.), Czym jest trauma. Podejście psychoanalityczne, Warszawa, s. 152–164.

Solarczyk-Szwec H. (2014), Uczenie się przez całe życie jako metakompetencja, [w:] J. Grzesiak (red.), Ewaluacja poprawy jakości kształcenia, Kalisz–Konin.

Solarczyk-Szwec H. (2015), Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się, „Rocznik Andragogiczny”, t. 22.

Sztompka P. (2000), Trauma wielkiej zmiany, Warszawa.

Wolynn M. (2017), Nie zaczęło się od ciebie: jak dziedziczona trauma wpływa na to, kim jesteśmy i jak zakończyć ten proces, Warszawa.

Zielińska-Kostyło H. (2010), Uniwersalność przesłania „Pedagogii uciśnionych” Paula Freire’go, „Rocznik Andragogiczny”, t. 17

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2025-05-20

How to Cite

1.
(ZIELIŃSKA) STAWIARSKA , Hanna. Trauma and “fruitfulness” of adult learning processes . AY. Online. 20 May 2025. Vol. 32, pp. 27-42. [Accessed 24 May 2025]. DOI 10.12775/RA.2025.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 32 (2025)

Section

I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

License

Copyright (c) 2025 Hanna (Zielińska) Stawiarska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 15
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

fruitful learning, reflection, trauma, Peter Jarvis
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop