Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Trauma and “fruitfulness” of adult learning processes
  • Home
  • /
  • Trauma and “fruitfulness” of adult learning processes
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 32 (2025) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne
This is an outdated version published on 2025-05-20. Read the most recent version.

Trauma and “fruitfulness” of adult learning processes

Authors

  • Hanna (Zielińska) Stawiarska WSB Merito University in Toruń https://orcid.org/0000-0003-1214-0935

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.001

Keywords

fruitful learning, reflection, trauma, Peter Jarvis

Abstract

The article is of an analytical nature, and the thesis is proven using deliberately selected literature and a reconstruction of its content that allows for reaching the planned conclusions. The aim of the article is to analyze the phenomenon of trauma in the context of learning trajectories included in Peter Jarvis’ concept of reflective learning. The analysis shows that trauma prevents a person from self-reflection, and, therefore, fruitful learning and personal growth without external help is excluded. The fruitful trajectories that Jarvis characterizes in his theory are possible to achieve in difficult life situations, but not in the case of trauma. The article ends with a short review of the 2023 trauma textbook by Lydia Hantke and Hans-Joachim Görges

References

Aleksander, T. (2012). Etapy i uwarunkowania całożyciowego uczenia się [Stages and determinants of lifelong learning]. In J. Aksman & S. Nieciuński (Eds.), Proces uczenia się przez całe życie [The process of life-long learning]. Kraków.

Brameld, T. (1956). Toward a reconstructed philosophy of education. New York.

Brzezińska, A. (2002). Dorosłość. Szanse i zagrożenia dla rozwoju [Adulthood: Opportunities and threats for development]. In K. Appelt, A. Brzezińska, & J. Wojciechowska (Eds.), Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości [Opportunities and threats to development in adulthood]. Poznań.

Czerkawska, O. (2012). O transgresji w edukacji dorosłych i poradnictwie [On transgression in adult education and counselling]. Edukacja Dorosłych [Adult Education], 2.

Dubas, E. (2023). Biograficzność w oświacie dorosłych – wybrane stanowiska [Biographicity in adult education – selected perspectives]. Rocznik Andragogiczny [The Andragogy Yearbook], 30.

Faure, E. (1975). Uczyć się, aby być [Learning to be]. Warszawa.

Garland, C. (Ed.). (2009). Czym jest trauma. Podejście psychoanalityczne [What is trauma? A psychoanalytic approach]. Warszawa.

Hantke, L., & Görges, H.-J. (2023). Handbuch Traumakompetenz. Basiswissen für Therapie,Beratung und Pädagogik [Trauma competence handbook: Basic knowledge in therapy, Counselling, and Education] (2nd ed., updated). Paderborn.

Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się [Three dimensions of learning]. Wrocław.

Jarvis, P. (2006). Towards Comprehensive Theory of Human Learning. Routledge. London–New York.

Jarvis, P. (2012). Adult Learning in the Social Context. Routledge. London–New York–Sydney.

Jarvis, P. (2012). Transformatywny potencjał uczenia się w sytuacjach kryzysowych [The transformative potential of learning in situations of crisis]. (A. Nizińska, Trans.). Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja [The present – human – education], 3(59).

Kozielecki, J. (2001). Psychotransgresjonizm [Psychotransgressionism]. Warszawa.

Kwieciński, Z. (1995). Socjopatologia edukacji [Sociopathology of education]. Olecko.

Kwieciński, Z. (2012). Pedagogie postu. Preteksty. Konteksty. Podteksty [Pedagogies of the post. Pretexts. Contexts. Subtexts]. Kraków.

Levine, P. A. (2017). Trauma i pamięć. Mózg i ciało w poszukiwaniu autentycznej przeszłości [Trauma and memory: Brain and body in a search for the living past]. Warszawa.

Levine, P. A. (2017). Uleczyć traumę. 12-stopniowy program wychodzenia z traumy [Healing trauma]. Warszawa.

Lis-Turlejska, M. (2012). Stres potraumatyczny. Występowanie, następstwa, terapia [Post-traumatic stress: Occurrence, consequences, and therapy]. Warszawa.

Malec, M. (2004). Doświadczenie krytycznego wydarzenia – „prowokacją” uczenia się dorosłych [The experience of a critical event as a “provocation” for adult learning]. In R. Góralska & J. Półturzycki (Eds.), Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych – od idei do praktyki [Lifelong education in higher education – from idea to practice]. Płock–Toruń.

Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O pragmatycznej zmianie w andragogice [From teaching to learning: On the pragmatic shift in andragogy]. Wrocław.

Miller, A. (2007). Dramat udanego dziecka. W poszukiwaniu siebie [The drama of the gifted child: The search for the true self]. Warszawa.

Miller, M. (2014). Prawdziwy „dramat udanego dziecka”: tragedia Alice Miller – jak ukryty uraz wojenny oddziałuje na rodzinę [The true drama of the gifted child]. Kraków.

Oleś, P. (2015). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość – zmiana – integracja [Psychology of the adult: Continuity – change – integration]. Warszawa.

Pawlak, J. (2009). Autokreacja. Psychologiczna analiza zjawiska i jego znaczenie dla rozwoju człowieka [Self-creation: A psychological analysis of the phenomenon and its significance for human development]. Kraków.

Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne [The search for reflectivity in education: A theoretical and empirical study]. Warszawa.

Przetacznik-Gierowska, M., & Tyszkowa, M. (Eds.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka [Psychology of human development]. Warszawa.

Shankarnarayan, S. (2009). Procesy identyfikacyjne w przypadku traumy [Identificatory processes in trauma]. In C. Garland (Ed.), Czym jest trauma. Podejście psychoanalityczne [What is trauma? A psychoanalytical approach] (pp. 152–164). Warszawa.

Shiraldi, G. R. (2019). Siła rezyliencji: jak poradzić sobie ze stresem, traumą i przeciwnościami losu? [The resilience workbook: essential skills to recover from stress, trauma, and adversity]. Sopot.

Solarczyk-Szwec, H. (2014). Uczenie się przez całe życie jako metakompetencja [Life-long learning as a meta-competence]. In J. Grzesiak (Ed.), Ewaluacja poprawy jakości kształcenia [Evaluation of quality improvement in education]. Kalisz–Konin.

Solarczyk-Szwec, H. (2015). Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się [Four quarters of biographical learning]. Rocznik Andragogiczny [The Andragogy Yearbook], 22.

Sztompka, P. (2000). Trauma wielkiej zmiany [The trauma of great change]. Warszawa.

Wolynn, M. (2017). Nie zaczęło się od ciebie: jak dziedziczona trauma wpływa na to, kim jesteśmy i jak zakończyć ten proces [It did not start with you: how inherited trauma affects who we are and how to end the cycle]. Warszawa.

Zielińska-Kostyło, H. (2010). Uniwersalność przesłania “Pedagogii uciśnionych” Paula Freire’go [The universality of the message of Paulo Freire’s “Pedagogy of the oppressed”]. Rocznik Andragogiczny [The Andragogy Yearbook], 17.

Downloads

  • pdf

Published

2025-05-20

Versions

  • 2025-06-03 (3)
  • 2025-06-03 (2)
  • 2025-05-20 (1)

How to Cite

1.
(ZIELIŃSKA) STAWIARSKA, Hanna. Trauma and “fruitfulness” of adult learning processes. AY. Online. 20 May 2025. Vol. 32, pp. 11-26. [Accessed 9 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2025.001.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 32 (2025)

Section

I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

License

Copyright (c) 2025 Hanna (Zielińska) Stawiarska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 39
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

fruitful learning, reflection, trauma, Peter Jarvis
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop