Learning cultures: some reflections in the context of lifelong learning
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2023.013Keywords
culture, education, learning, lifelong learning, learning culture, innovationAbstract
Cultures of human life worlds, including learning cultures, determine the educational activity of social groups and individuals. Some of them favor the development of creativity and animate lifelong learning, whereas others create barriers difficult to break, destroying life and professional chances of young people on the threshold of adulthood. The article addresses several threads appearing in the contemporary debate on the cultures of learning. With reference to Jürgen Reichen’s concept of literacy, it formulates the question about the limits of pedagogical experiments implemented for the sake of the development of creative personality and creativity of future employees.
References
Arnold R., Schüßler I. (1998), Wandel der Lernkulturen. Ideen und Bausteine für ein lebendiges Lernen, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt.
Autorengruppe Bildungsberichterstattung (2020), Deutschland 2020 Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zu Bildung in einer digitalisierten Welt, wbv, Bielefeld.
Baecker D. (2003), Wozu Kultur?, Kadmos, Berlin.
Baldwin E. i in. (2007), Wstęp do kulturoznawstwa, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.
Bos W. i in. (red.) (2012), IGLU 2011. Lesekompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich, Waxmann, Münster–New York–München–Berlin,v. Bredow R., Hackenbroch V. (2013), Die neue Schlechtschreibung, „Der Spiegel”, 25, s. 96.
Brügelmann H. (2008), Mein Weg zum Spracherfahrungsansatz, „Grundschule aktuell”, H. 104, s. 23–24.
Bruner J. (1974), W poszukiwaniu teorii nauczania (przekład E. Krasińska), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Bruner J. (2006), Kultura edukacji, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.
Clarke J., Hall S., Jefferson T., Roberts B. (1976), Subcultures, Cultures and Class:
A Theoretical Overview, [w:] S. Hall, T. Jefferson (red.), Resistance through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain, Hutchinson, London, s. 9–79.
Faulstich P. (2013), Menschliches Lernen. Eine kritisch-pragmatistische Lerntheorie, transcript Verlag, Bielefeld.
v. Felden H., Hof Ch., Schmidt-Lauf S. (red.) (2012), Erwachsenenbildung und Lernen, Schneider Verlag Hohengehren GmbH, Baltmannsweiler.
Goethe J.W (1993), Faust, część pierwsza i druga (przekład F. Konopka), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Gutiérrez K.D., Rogoff B. (2010), Kulturowe sposoby uczenia się: cechy indywidualne czy repertuary praktyki, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, s. 183–198.
Jarvis P. (2006), Towards a Comprehensive Theory of Human Learning, Routledge, London–New York.
Klieme E. in. (red.) (2010), PISA 2009. Bilanz nach einem Jahrzehnt, Waxmann, Münster–New York–München–Berlin.
Klus-Stańska D. (2006), Behawiorystyczne źródła myślenia o nauczaniu, czyli siedem grzechów głównych wczesnej edukacji, [w:] D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk (red.), Wczesna edukacja między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 15–28.
Linton R. (2009), Pojęcie kultury, [w:] E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (red.), Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 403–417.
Męczkowska-Christiansen A., Mikiewicz P. (2009), Wprowadzenie – idee równości i edukacja, [w:] A. Męczkowska-Christiansen, P. Mikiewicz (red.), Idee – diagnozy – nadzieje, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, s. 9–218.
Przyborowska B. (2013), Pedagogika innowacyjności między teorią a praktyką, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Przybylska E. (2014), Analfabetyzm funkcjonalny dorosłych jako problem społeczny, egzystencjalny i pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Reichen J. (2001), Hannah hat Kino im Kopf: Die Reichen Methode Lesen durch Schreiben und ihre Hintergründe für Lehrerinnen und Lehrer, Studierende und Eltern, Heinevetter-Verlag, Hamburg.
Schlutz E. (2010), Weiterbildung und Kultur, [w:] R. Tippelt, A. v. Hippel (red.), Handbuch Erwachsenenbildung/Weiterbildung, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, s. 621–634.
Walzer M. (2008), Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Weinert F.E. (1997), Lernkultur im Wandel, [w:] E. Beck, T. Guldimann, M. Zuta vern (red.), Lernkultur im Wandel. Tagungsband der Schweizerischen Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung und der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung, St. Gallen, UVK, s. 11–29.
Downloads
Published
Versions
- 2024-02-26 (2)
- 2024-02-26 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ewa Małgorzata Przybylska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 45
Number of citations: 0