Kultury uczenia się: kilka refleksji w kontekście uczenia się przez całe życie
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2023.013Słowa kluczowe
kultura, edukacja, uczenie się, uczenie się przez całe życie, kultura uczenia się, innowacyjnośćAbstrakt
Kultury ludzkich światów życia, także kultury uczenia się, determinują aktywność edukacyjną grup społecznych i jednostek. Niektóre z nich sprzyjają rozwojowi kreatywności i animują do uczenia się przez całe życie; inne tworzą trudne do przezwyciężenia bariery, przekreślając szanse życiowe i zawodowe młodych ludzi już na progu ich dorosłości. Autorka artykułu podejmuje kilka wątków pojawiających się we współczesnej debacie na temat kultur uczenia się. W nawiązaniu do koncepcji alfabetyzacji Jürgena Reichena formułuje pytanie o granice eksperymentów pedagogicznych wdrażanych w trosce o rozwój twórczej osobowości i kreatywności przyszłych pracowników.
Bibliografia
Arnold R., Schüßler I. (1998), Wandel der Lernkulturen. Ideen und Bausteine für ein lebendiges Lernen, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt.
Autorengruppe Bildungsberichterstattung (2020), Deutschland 2020 Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zu Bildung in einer digitalisierten Welt, wbv, Bielefeld.
Baecker D. (2003), Wozu Kultur?, Kadmos, Berlin.
Baldwin E. i in. (2007), Wstęp do kulturoznawstwa, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.
Bos W. i in. (red.) (2012), IGLU 2011. Lesekompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich, Waxmann, Münster–New York–München–Berlin,v. Bredow R., Hackenbroch V. (2013), Die neue Schlechtschreibung, „Der Spiegel”, 25, s. 96.
Brügelmann H. (2008), Mein Weg zum Spracherfahrungsansatz, „Grundschule aktuell”, H. 104, s. 23–24.
Bruner J. (1974), W poszukiwaniu teorii nauczania (przekład E. Krasińska), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Bruner J. (2006), Kultura edukacji, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.
Clarke J., Hall S., Jefferson T., Roberts B. (1976), Subcultures, Cultures and Class:
A Theoretical Overview, [w:] S. Hall, T. Jefferson (red.), Resistance through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain, Hutchinson, London, s. 9–79.
Faulstich P. (2013), Menschliches Lernen. Eine kritisch-pragmatistische Lerntheorie, transcript Verlag, Bielefeld.
v. Felden H., Hof Ch., Schmidt-Lauf S. (red.) (2012), Erwachsenenbildung und Lernen, Schneider Verlag Hohengehren GmbH, Baltmannsweiler.
Goethe J.W (1993), Faust, część pierwsza i druga (przekład F. Konopka), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Gutiérrez K.D., Rogoff B. (2010), Kulturowe sposoby uczenia się: cechy indywidualne czy repertuary praktyki, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, s. 183–198.
Jarvis P. (2006), Towards a Comprehensive Theory of Human Learning, Routledge, London–New York.
Klieme E. in. (red.) (2010), PISA 2009. Bilanz nach einem Jahrzehnt, Waxmann, Münster–New York–München–Berlin.
Klus-Stańska D. (2006), Behawiorystyczne źródła myślenia o nauczaniu, czyli siedem grzechów głównych wczesnej edukacji, [w:] D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk (red.), Wczesna edukacja między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 15–28.
Linton R. (2009), Pojęcie kultury, [w:] E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (red.), Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 403–417.
Męczkowska-Christiansen A., Mikiewicz P. (2009), Wprowadzenie – idee równości i edukacja, [w:] A. Męczkowska-Christiansen, P. Mikiewicz (red.), Idee – diagnozy – nadzieje, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, s. 9–218.
Przyborowska B. (2013), Pedagogika innowacyjności między teorią a praktyką, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Przybylska E. (2014), Analfabetyzm funkcjonalny dorosłych jako problem społeczny, egzystencjalny i pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Reichen J. (2001), Hannah hat Kino im Kopf: Die Reichen Methode Lesen durch Schreiben und ihre Hintergründe für Lehrerinnen und Lehrer, Studierende und Eltern, Heinevetter-Verlag, Hamburg.
Schlutz E. (2010), Weiterbildung und Kultur, [w:] R. Tippelt, A. v. Hippel (red.), Handbuch Erwachsenenbildung/Weiterbildung, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, s. 621–634.
Walzer M. (2008), Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Weinert F.E. (1997), Lernkultur im Wandel, [w:] E. Beck, T. Guldimann, M. Zuta vern (red.), Lernkultur im Wandel. Tagungsband der Schweizerischen Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung und der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung, St. Gallen, UVK, s. 11–29.
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2024-02-26 - (2)
- 2024-02-26 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Ewa Małgorzata Przybylska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 240
Liczba cytowań: 0