Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Trauma and “fruitfulness” of adult learning processes
  • Home
  • /
  • Trauma and “fruitfulness” of adult learning processes
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 32 (2025) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Trauma and “fruitfulness” of adult learning processes

Autor/innen

  • Hanna (Zielińska) Stawiarska WSB Merito University in Toruń https://orcid.org/0000-0003-1214-0935

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.001

Schlagworte

owocne uczenie się, refleksja, trauma, Peter Jarvis

Abstract

Artykuł ma charakter analityczny, a postawiona teza jest udowadniana za pomocą celowo dobranej literatury i takiej rekonstrukcji jej treści, która pozwala na doprowadzenie do zaplanowanych wniosków. Celem artykułu jest analiza zjawiska traumy w kontekście trajektorii uczenia się zawartych w koncepcji refleksyjnego uczenia się Petera Jarvisa. Analiza pokazuje, że trauma uniemożliwia człowiekowi autorefleksję, w związku z czym wykluczone jest jego owocne uczenie się i wzrost osobisty bez pomocy z zewnątrz. Owocne trajektorie, które charakteryzuje w swojej teorii Jarvis, są możliwe do realizacji w trudnych sytuacjach życiowych, ale nie w przypadku traumy. Artykuł wieńczy krótka recenzja podręcznika traumy autorstwa Lydii Hantke i Hansa-Joachima Görgesa z 2023 r.

Literaturhinweise

Aleksander, T. (2012). Etapy i uwarunkowania całożyciowego uczenia się [Stages and determinants of lifelong learning]. In J. Aksman & S. Nieciuński (Eds.), Proces uczenia się przez całe życie [The process of life-long learning]. Kraków.

Brameld, T. (1956). Toward a reconstructed philosophy of education. New York.

Brzezińska, A. (2002). Dorosłość. Szanse i zagrożenia dla rozwoju [Adulthood: Opportunities and threats for development]. In K. Appelt, A. Brzezińska, & J. Wojciechowska (Eds.), Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości [Opportunities and threats to development in adulthood]. Poznań.

Czerkawska, O. (2012). O transgresji w edukacji dorosłych i poradnictwie [On transgression in adult education and counselling]. Edukacja Dorosłych [Adult Education], 2.

Dubas, E. (2023). Biograficzność w oświacie dorosłych – wybrane stanowiska [Biographicity in adult education – selected perspectives]. Rocznik Andragogiczny [The Andragogy Yearbook], 30.

Faure, E. (1975). Uczyć się, aby być [Learning to be]. Warszawa.

Garland, C. (Ed.). (2009). Czym jest trauma. Podejście psychoanalityczne [What is trauma? A psychoanalytic approach]. Warszawa.

Hantke, L., & Görges, H.-J. (2023). Handbuch Traumakompetenz. Basiswissen für Therapie,Beratung und Pädagogik [Trauma competence handbook: Basic knowledge in therapy, Counselling, and Education] (2nd ed., updated). Paderborn.

Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się [Three dimensions of learning]. Wrocław.

Jarvis, P. (2006). Towards Comprehensive Theory of Human Learning. Routledge. London–New York.

Jarvis, P. (2012). Adult Learning in the Social Context. Routledge. London–New York–Sydney.

Jarvis, P. (2012). Transformatywny potencjał uczenia się w sytuacjach kryzysowych [The transformative potential of learning in situations of crisis]. (A. Nizińska, Trans.). Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja [The present – human – education], 3(59).

Kozielecki, J. (2001). Psychotransgresjonizm [Psychotransgressionism]. Warszawa.

Kwieciński, Z. (1995). Socjopatologia edukacji [Sociopathology of education]. Olecko.

Kwieciński, Z. (2012). Pedagogie postu. Preteksty. Konteksty. Podteksty [Pedagogies of the post. Pretexts. Contexts. Subtexts]. Kraków.

Levine, P. A. (2017). Trauma i pamięć. Mózg i ciało w poszukiwaniu autentycznej przeszłości [Trauma and memory: Brain and body in a search for the living past]. Warszawa.

Levine, P. A. (2017). Uleczyć traumę. 12-stopniowy program wychodzenia z traumy [Healing trauma]. Warszawa.

Lis-Turlejska, M. (2012). Stres potraumatyczny. Występowanie, następstwa, terapia [Post-traumatic stress: Occurrence, consequences, and therapy]. Warszawa.

Malec, M. (2004). Doświadczenie krytycznego wydarzenia – „prowokacją” uczenia się dorosłych [The experience of a critical event as a “provocation” for adult learning]. In R. Góralska & J. Półturzycki (Eds.), Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych – od idei do praktyki [Lifelong education in higher education – from idea to practice]. Płock–Toruń.

Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O pragmatycznej zmianie w andragogice [From teaching to learning: On the pragmatic shift in andragogy]. Wrocław.

Miller, A. (2007). Dramat udanego dziecka. W poszukiwaniu siebie [The drama of the gifted child: The search for the true self]. Warszawa.

Miller, M. (2014). Prawdziwy „dramat udanego dziecka”: tragedia Alice Miller – jak ukryty uraz wojenny oddziałuje na rodzinę [The true drama of the gifted child]. Kraków.

Oleś, P. (2015). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość – zmiana – integracja [Psychology of the adult: Continuity – change – integration]. Warszawa.

Pawlak, J. (2009). Autokreacja. Psychologiczna analiza zjawiska i jego znaczenie dla rozwoju człowieka [Self-creation: A psychological analysis of the phenomenon and its significance for human development]. Kraków.

Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne [The search for reflectivity in education: A theoretical and empirical study]. Warszawa.

Przetacznik-Gierowska, M., & Tyszkowa, M. (Eds.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka [Psychology of human development]. Warszawa.

Shankarnarayan, S. (2009). Procesy identyfikacyjne w przypadku traumy [Identificatory processes in trauma]. In C. Garland (Ed.), Czym jest trauma. Podejście psychoanalityczne [What is trauma? A psychoanalytical approach] (pp. 152–164). Warszawa.

Shiraldi, G. R. (2019). Siła rezyliencji: jak poradzić sobie ze stresem, traumą i przeciwnościami losu? [The resilience workbook: essential skills to recover from stress, trauma, and adversity]. Sopot.

Solarczyk-Szwec, H. (2014). Uczenie się przez całe życie jako metakompetencja [Life-long learning as a meta-competence]. In J. Grzesiak (Ed.), Ewaluacja poprawy jakości kształcenia [Evaluation of quality improvement in education]. Kalisz–Konin.

Solarczyk-Szwec, H. (2015). Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się [Four quarters of biographical learning]. Rocznik Andragogiczny [The Andragogy Yearbook], 22.

Sztompka, P. (2000). Trauma wielkiej zmiany [The trauma of great change]. Warszawa.

Wolynn, M. (2017). Nie zaczęło się od ciebie: jak dziedziczona trauma wpływa na to, kim jesteśmy i jak zakończyć ten proces [It did not start with you: how inherited trauma affects who we are and how to end the cycle]. Warszawa.

Zielińska-Kostyło, H. (2010). Uniwersalność przesłania “Pedagogii uciśnionych” Paula Freire’go [The universality of the message of Paulo Freire’s “Pedagogy of the oppressed”]. Rocznik Andragogiczny [The Andragogy Yearbook], 17.

Downloads

  • pdf (English)

Veröffentlicht

2025-05-20 — aktualisiert am 2025-06-03

Versionen

  • 2025-06-03 (3)
  • 2025-06-03 (2)
  • 2025-05-20 (1)

Zitationsvorschlag

1.
(ZIELIŃSKA) STAWIARSKA, Hanna. Trauma and “fruitfulness” of adult learning processes. Rocznik Andragogiczny. Online. 3 Juni 2025. Vol. 32, pp. 11-26. [Accessed 9 Juli 2025]. DOI 10.12775/RA.2025.001.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 32 (2025)

Rubrik

I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Lizenz

Copyright (c) 2025 Hanna (Zielińska) Stawiarska

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 105
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

owocne uczenie się, refleksja, trauma, Peter Jarvis
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop