Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Kultury uczenia się: kilka refleksji w kontekście uczenia się przez całe życie
  • Home
  • /
  • Kultury uczenia się: kilka refleksji w kontekście uczenia się przez całe życie
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 30 (2023) /
  4. III. Uczenie się przez całe życie – kapitał i znaczenia

Kultury uczenia się: kilka refleksji w kontekście uczenia się przez całe życie

Autor/innen

  • Ewa Małgorzata Przybylska Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Edukacji i Kultury https://orcid.org/0000-0001-8338-5484

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2023.013

Schlagworte

kultura, edukacja, uczenie się, uczenie się przez całe życie, kultura uczenia się, innowacyjność

Abstract

Kultury ludzkich światów życia, także kultury uczenia się, determinują aktywność edukacyjną grup społecznych i jednostek. Niektóre z nich sprzyjają rozwojowi kreatywności i animują do uczenia się przez całe życie; inne tworzą trudne do przezwyciężenia bariery, przekreślając szanse życiowe i zawodowe młodych ludzi już na progu ich dorosłości. Autorka artykułu podejmuje kilka wątków pojawiających się we współczesnej debacie na temat kultur uczenia się. W nawiązaniu do koncepcji alfabetyzacji Jürgena Reichena formułuje pytanie o granice eksperymentów pedagogicznych wdrażanych w trosce o rozwój twórczej osobowości i kreatywności przyszłych pracowników.

Literaturhinweise

Arnold R., Schüßler I. (1998), Wandel der Lernkulturen. Ideen und Bausteine für ein lebendiges Lernen, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt.

Autorengruppe Bildungsberichterstattung (2020), Deutschland 2020 Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zu Bildung in einer digitalisierten Welt, wbv, Bielefeld.

Baecker D. (2003), Wozu Kultur?, Kadmos, Berlin.

Baldwin E. i in. (2007), Wstęp do kulturoznawstwa, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.

Bos W. i in. (red.) (2012), IGLU 2011. Lesekompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich, Waxmann, Münster–New York–München–Berlin,v. Bredow R., Hackenbroch V. (2013), Die neue Schlechtschreibung, „Der Spiegel”, 25, s. 96.

Brügelmann H. (2008), Mein Weg zum Spracherfahrungsansatz, „Grundschule aktuell”, H. 104, s. 23–24.

Bruner J. (1974), W poszukiwaniu teorii nauczania (przekład E. Krasińska), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Bruner J. (2006), Kultura edukacji, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.

Clarke J., Hall S., Jefferson T., Roberts B. (1976), Subcultures, Cultures and Class:

A Theoretical Overview, [w:] S. Hall, T. Jefferson (red.), Resistance through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain, Hutchinson, London, s. 9–79.

Faulstich P. (2013), Menschliches Lernen. Eine kritisch-pragmatistische Lerntheorie, transcript Verlag, Bielefeld.

v. Felden H., Hof Ch., Schmidt-Lauf S. (red.) (2012), Erwachsenenbildung und Lernen, Schneider Verlag Hohengehren GmbH, Baltmannsweiler.

Goethe J.W (1993), Faust, część pierwsza i druga (przekład F. Konopka), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Gutiérrez K.D., Rogoff B. (2010), Kulturowe sposoby uczenia się: cechy indywidualne czy repertuary praktyki, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, s. 183–198.

Jarvis P. (2006), Towards a Comprehensive Theory of Human Learning, Routledge, London–New York.

Klieme E. in. (red.) (2010), PISA 2009. Bilanz nach einem Jahrzehnt, Waxmann, Münster–New York–München–Berlin.

Klus-Stańska D. (2006), Behawiorystyczne źródła myślenia o nauczaniu, czyli siedem grzechów głównych wczesnej edukacji, [w:] D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk (red.), Wczesna edukacja między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 15–28.

Linton R. (2009), Pojęcie kultury, [w:] E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (red.), Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 403–417.

Męczkowska-Christiansen A., Mikiewicz P. (2009), Wprowadzenie – idee równości i edukacja, [w:] A. Męczkowska-Christiansen, P. Mikiewicz (red.), Idee – diagnozy – nadzieje, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, s. 9–218.

Przyborowska B. (2013), Pedagogika innowacyjności między teorią a praktyką, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Przybylska E. (2014), Analfabetyzm funkcjonalny dorosłych jako problem społeczny, egzystencjalny i pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Reichen J. (2001), Hannah hat Kino im Kopf: Die Reichen Methode Lesen durch Schreiben und ihre Hintergründe für Lehrerinnen und Lehrer, Studierende und Eltern, Heinevetter-Verlag, Hamburg.

Schlutz E. (2010), Weiterbildung und Kultur, [w:] R. Tippelt, A. v. Hippel (red.), Handbuch Erwachsenenbildung/Weiterbildung, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, s. 621–634.

Walzer M. (2008), Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Weinert F.E. (1997), Lernkultur im Wandel, [w:] E. Beck, T. Guldimann, M. Zuta vern (red.), Lernkultur im Wandel. Tagungsband der Schweizerischen Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung und der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung, St. Gallen, UVK, s. 11–29.

Rocznik Andragogiczny

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Veröffentlicht

2024-02-26 — aktualisiert am 2024-02-26

Versionen

  • 2024-02-26 (2)
  • 2024-02-26 (1)

Zitationsvorschlag

1.
PRZYBYLSKA, Ewa Małgorzata. Kultury uczenia się: kilka refleksji w kontekście uczenia się przez całe życie. Rocznik Andragogiczny. Online. 26 Februar 2024. Vol. 30, pp. 229-244. [Accessed 7 Juli 2025]. DOI 10.12775/RA.2023.013.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 30 (2023)

Rubrik

III. Uczenie się przez całe życie – kapitał i znaczenia

Lizenz

Copyright (c) 2024 Ewa Małgorzata Przybylska

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 348
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

kultura, edukacja, uczenie się, uczenie się przez całe życie, kultura uczenia się, innowacyjność
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop