Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Kultury uczenia się: kilka refleksji w kontekście uczenia się przez całe życie
  • Strona domowa
  • /
  • Kultury uczenia się: kilka refleksji w kontekście uczenia się przez całe życie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 30 (2023) /
  4. III. Uczenie się przez całe życie – kapitał i znaczenia
Istnieje nowsza wersja tego artykułu opublikowanego 2024-02-26. Przeczytaj wersję najnowszą.

Kultury uczenia się: kilka refleksji w kontekście uczenia się przez całe życie

Autor

  • Ewa Małgorzata Przybylska Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Edukacji i Kultury https://orcid.org/0000-0001-8338-5484

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2023.013

Słowa kluczowe

kultura, edukacja, uczenie się, uczenie się przez całe życie, kultura uczenia się, innowacyjność

Abstrakt

Kultury ludzkich światów życia, także kultury uczenia się, determinują aktywność edukacyjną grup społecznych i jednostek. Niektóre z nich sprzyjają rozwojowi kreatywności i animują do uczenia się przez całe życie; inne tworzą trudne do przezwyciężenia bariery, przekreślając szanse życiowe i zawodowe młodych ludzi już na progu ich dorosłości. Autorka artykułu podejmuje kilka wątków pojawiających się we współczesnej debacie na temat kultur uczenia się. W nawiązaniu do koncepcji alfabetyzacji Jürgena Reichena formułuje pytanie o granice eksperymentów pedagogicznych wdrażanych w trosce o rozwój twórczej osobowości i kreatywności przyszłych pracowników.

Bibliografia

Arnold R., Schüßler I. (1998), Wandel der Lernkulturen. Ideen und Bausteine für ein lebendiges Lernen, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt.

Autorengruppe Bildungsberichterstattung (2020), Deutschland 2020 Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zu Bildung in einer digitalisierten Welt, wbv, Bielefeld.

Baecker D. (2003), Wozu Kultur?, Kadmos, Berlin.

Baldwin E. i in. (2007), Wstęp do kulturoznawstwa, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.

Bos W. i in. (red.) (2012), IGLU 2011. Lesekompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich, Waxmann, Münster–New York–München–Berlin,v. Bredow R., Hackenbroch V. (2013), Die neue Schlechtschreibung, „Der Spiegel”, 25, s. 96.

Brügelmann H. (2008), Mein Weg zum Spracherfahrungsansatz, „Grundschule aktuell”, H. 104, s. 23–24.

Bruner J. (1974), W poszukiwaniu teorii nauczania (przekład E. Krasińska), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Bruner J. (2006), Kultura edukacji, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.

Clarke J., Hall S., Jefferson T., Roberts B. (1976), Subcultures, Cultures and Class:

A Theoretical Overview, [w:] S. Hall, T. Jefferson (red.), Resistance through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain, Hutchinson, London, s. 9–79.

Faulstich P. (2013), Menschliches Lernen. Eine kritisch-pragmatistische Lerntheorie, transcript Verlag, Bielefeld.

v. Felden H., Hof Ch., Schmidt-Lauf S. (red.) (2012), Erwachsenenbildung und Lernen, Schneider Verlag Hohengehren GmbH, Baltmannsweiler.

Goethe J.W (1993), Faust, część pierwsza i druga (przekład F. Konopka), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Gutiérrez K.D., Rogoff B. (2010), Kulturowe sposoby uczenia się: cechy indywidualne czy repertuary praktyki, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, s. 183–198.

Jarvis P. (2006), Towards a Comprehensive Theory of Human Learning, Routledge, London–New York.

Klieme E. in. (red.) (2010), PISA 2009. Bilanz nach einem Jahrzehnt, Waxmann, Münster–New York–München–Berlin.

Klus-Stańska D. (2006), Behawiorystyczne źródła myślenia o nauczaniu, czyli siedem grzechów głównych wczesnej edukacji, [w:] D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk (red.), Wczesna edukacja między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 15–28.

Linton R. (2009), Pojęcie kultury, [w:] E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (red.), Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 403–417.

Męczkowska-Christiansen A., Mikiewicz P. (2009), Wprowadzenie – idee równości i edukacja, [w:] A. Męczkowska-Christiansen, P. Mikiewicz (red.), Idee – diagnozy – nadzieje, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, s. 9–218.

Przyborowska B. (2013), Pedagogika innowacyjności między teorią a praktyką, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Przybylska E. (2014), Analfabetyzm funkcjonalny dorosłych jako problem społeczny, egzystencjalny i pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Reichen J. (2001), Hannah hat Kino im Kopf: Die Reichen Methode Lesen durch Schreiben und ihre Hintergründe für Lehrerinnen und Lehrer, Studierende und Eltern, Heinevetter-Verlag, Hamburg.

Schlutz E. (2010), Weiterbildung und Kultur, [w:] R. Tippelt, A. v. Hippel (red.), Handbuch Erwachsenenbildung/Weiterbildung, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, s. 621–634.

Walzer M. (2008), Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Weinert F.E. (1997), Lernkultur im Wandel, [w:] E. Beck, T. Guldimann, M. Zuta vern (red.), Lernkultur im Wandel. Tagungsband der Schweizerischen Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung und der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung, St. Gallen, UVK, s. 11–29.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-02-26

Wersje

  • 2024-02-26 - (2)
  • 2024-02-26 - (1)

Jak cytować

1.
PRZYBYLSKA, Ewa Małgorzata. Kultury uczenia się: kilka refleksji w kontekście uczenia się przez całe życie. Rocznik Andragogiczny [online]. 26 luty 2024, T. 30, s. 229–244. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2023.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 30 (2023)

Dział

III. Uczenie się przez całe życie – kapitał i znaczenia

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Ewa Małgorzata Przybylska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 44
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kultura, edukacja, uczenie się, uczenie się przez całe życie, kultura uczenia się, innowacyjność
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa