Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

O podręczniku Historia i teraźniejszość w świetle dydaktyki Józefa Półturzyckiego
  • Strona domowa
  • /
  • O podręczniku Historia i teraźniejszość w świetle dydaktyki Józefa Półturzyckiego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 29 (2022) /
  4. II. Józef Półturzycki (1934–2021) – badacz, inspirator, społecznik

O podręczniku Historia i teraźniejszość w świetle dydaktyki Józefa Półturzyckiego

Autor

  • Przemysław Ziółkowski Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy https://orcid.org/0000-0003-0183-7921

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2022.005

Słowa kluczowe

podręcznik, dydaktyka, „historia i teraźniejszość”, Józef Półturzycki

Abstrakt

W poniższym artykule przedstawiłem wydarzenia prawne i społeczne towarzyszące wprowadzeniu przedmiotu „historia i teraźniejszość” do polskich szkół ponadpodstawowych. Dokonałem oceny pierwszego podręcznika do tego przedmiotu autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego przez pryzmat techniczno-redaktorski, metodyczny i merytoryczny, odwołując się do warsztatu pracy nauczyciela, któremu tyle uwagi w swoich publikacjach naukowych poświęcił Profesor Józef Półturzycki. Z przeprowadzonej analizy wypływa wniosek: podręcznik ten nigdy nie powinien trafić do uczniów. Jest on napisany językiem piętnującym, wykluczającym, agresywnym i pogardliwym.

Bibliografia

Frąckowiak A., Gromadzka M., Półturzycki J. (2019), Samokształcenie w edukacji całożyciowej, ITE, Radom.

Jastrzębski W., Ziółkowski P. (2021), Wychowanie patriotyczne. Przeszłość i teraźniejszość, WSG, Bydgoszcz.

Maresz T. (2004), Wpływ tekstów źródłowych na rozwój myślenia historycznego uczniów, Akademia Bydgoska, Bydgoszcz.

Maternicki J., Majorek Cz., Suchoński A. (1994), Dydaktyka historii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Półturzycki J. (1966), O technice uczenia się dorosłych, PZWS, Warszawa.

Półturzycki J. (1985), Lekcja w szkole współczesnej, WSiP, Warszawa.

Półturzycki J. (1997), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Półturzycki J. (1997), Dydaktyka dorosłych, WSiP, Warszawa.

Półturzycki J. (1997), Klęska Grunwaldu na lekcji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Półturzycki J. (2001), Jak studiować zaocznie. Poradnik metodyczny, Novum, Płock.

Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Novum, Płock.

Półturzycki J. (2014), Niepokój o dydaktykę, ITE, Radom.

Półturzycki J., Wesołowska E.A. (1987), Nie tylko szkoła, WSiP, Warszawa.

Rulka J. (2003), Współczesne problemy edukacji historycznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Śliwerski B. (2015), Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji, Impuls, Kraków.

Zielecki A. (2007), Wprowadzenie do dydaktyki historii, Avalon, Kraków.

Ziółkowski P. (2015), Teoretyczne podstawy kształcenia, WSG, Bydgoszcz.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).

Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 609).

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-01-25

Jak cytować

1.
ZIÓŁKOWSKI, Przemysław. O podręczniku Historia i teraźniejszość w świetle dydaktyki Józefa Półturzyckiego. Rocznik Andragogiczny [online]. 25 styczeń 2023, T. 29, s. 63–85. [udostępniono 27.12.2025]. DOI 10.12775/RA.2022.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 29 (2022)

Dział

II. Józef Półturzycki (1934–2021) – badacz, inspirator, społecznik

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 437
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

podręcznik, dydaktyka, „historia i teraźniejszość”, Józef Półturzycki
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa