Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Subjectivity in (of) Education. The Perspective of Gospel
  • Strona domowa
  • /
  • Subjectivity in (of) Education. The Perspective of Gospel
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 44 Nr 2 (2019): Religious Education and the Development of Subjectivity /
  4. Religious Education and the Development of Subjectivity

Subjectivity in (of) Education. The Perspective of Gospel

Autor

  • Zbigniew Marek Instytut Nauk o Wychowaniu, Akademia Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-4580-1819
  • Anna Walulik Instytut Nauk o Wychowaniu, Akademia Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-5607-6974

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2019.039

Słowa kluczowe

podmiotowość, osoba, Bóg, edukacja religijna, analiza interakcji

Abstrakt

Podmiotowość (w) edukacji. Perspektywa ewangeliczna

 

W artykule podejmujemy refleksję nad miejscem oraz rolą wychowawcy i wychowanka w procesach kształtowania człowieczeństwa. Wyprowadzamy ją z głównego źródła wiedzy chrześcijańskiej, jakim jest Ewangelia. Z tej perspektywy wskazujemy na działanie jeszcze jednego podmiotu wychowania, jakim jest osobowy Bóg. W procesach wychowania inspirowanych Ewangelią mamy zatem do czynienia ze swego rodzaju triadą, którą tworzą: wychowanek, wychowawca–człowiek i wychowawca–Bóg. Poszukujemy odpowiedzi na pytanie o rozumienie związków zachodzących pomiędzy podmiotowością wychowania i edukacją, której źródłem jest Ewangelia. Otwiera ona nowe możliwości rozwoju i poczucia własnej godności zarówno wychowawcy, jak i wychowanka. Istotną rolę w tym procesie można przyznać edukacji religijnej, której celem jest wspomaganie człowieka w rozwijaniu jego człowieczeństwa i osiąganiu jego pełni. W procesach tych ważne może okazać się respektowanie założeń pedagogiki towarzyszenia i świadectwa. Założenia te odnoszą się do odmiennych zadań każdego z podmiotów, ale też uwrażliwiają na wspólne podstawy działania każdego z nich. Oznacza to, że edukacja religijna ma charakter kształcenia humanistycznego i religijnego.

Bibliografia

Archer, Margaret Scotford, Andrew Collier, Douglas V. Porpora. Transcendence. Critical Realism and God. London and New York: Routledge, 2004.

Brożek, Bartosz. “O pojęciu osoby”. In: Polonia restituta. Dekalog dla Polski w 100-lecie odzyskania niepodległości, eds. Wit Pasierbek, Anna Teresa Budzanowska, 359–378. Kraków: MNiSW, Akademia Ignatianum, 2019.

Cichosz, Wojciech. Pedagogia wiary we współczesnej szkole katolickiej. Warszawa: TYPO 2, 2010.

Dziaczkowska, Lucyna. “Podmiotowość”. In: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, eds. Krystyna Chałas, Adam Maj, 781–785. Radom: POLWEN, 2016.

John Paul II. Fides et ratio. Libreria Editrice Vaticana, 1998.

Catechism of the Catholic Church. Bloomsbury Publishing PLC, 2002.

Kochel, Jan. Katecheza królestwa niebieskiego. Studium biblijno-katechetyczne Ewangelii Mateusza. Opole: Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2005.

Krąpiec, Mieczysław Albert. “Człowiek – interpretacja filozoficzna”. In: Encyklopedia katolicka, vol. III, eds. Romuald Łukaszczyk, Ludomir Bieńkowski, Feliks Gryglewicz, 814–817. Lublin: TN KUL, 1979.

Krysztofik, Janusz, Anna Walulik. “Edukacja religijna i jej miejsce w ponowoczesności”. Studia Katechetyczne. Współczesne ujęcia edukacji religijnej 12 (2016): 35–50.

Marek, Zbigniew. “Duchowość, religia i wychowanie”. Pedagogika Społeczna 1 (2015): 9–22.

Marek, Zbigniew. Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej. Kraków: Akademia Ignatianum, 2017.

Marek, Zbigniew. Podstawy wychowania moralnego. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2005.

Marek, Zbigniew. Religia pomoc czy zagrożenie dla edukacji. Kraków: WAM, 2014.

Marek, Zbigniew, Anna Walulik. Pedagogika świadectwa. Perspektywa antropologiczno-kerygmatyczna. Kraków: Akademia Ignatianum, 2019.

Nowak, Marian. “Pedagogika personalistyczna”. In: Pedagogika, eds. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, 232–247. Warszawa: PWN, 2005.

Papieska Rada Iustitia et Pax. Kompendium nauki społecznej Kościoła. Kielce: Jedność, 2005.

Stola, Krzysztof. “Podmiot”. In: Encyklopedia katolicka, vol. XV, ed. Edward Gigilewicz, 946–947. Lublin: TN KUL Jana Pawła II, 2011.

Waga, Leszek. “Integration of Pedagogical Knowledge in the Light of Questions about the Empirical Foundations of General Pedagogy and Understanding of the Concept of Generality”. Peadagogia Christiana 2/42 (2018): 65–83.

Walulik, Anna. Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości. Propozycja typologii znaczeń wiedzy religijnej. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2011.

Wons, Krzysztof. Gdy Bóg przychodzi w ciemnościach. Kraków: Salwator, 2015.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2020-01-27

Jak cytować

1.
MAREK, Zbigniew & WALULIK, Anna. Subjectivity in (of) Education. The Perspective of Gospel. Paedagogia Christiana [online]. 27 styczeń 2020, T. 44, nr 2, s. 11–32. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2019.039.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 44 Nr 2 (2019): Religious Education and the Development of Subjectivity

Dział

Religious Education and the Development of Subjectivity

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 691
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

podmiotowość, osoba, Bóg, edukacja religijna, analiza interakcji
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa