Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Personalizm społeczny, jego implikacje dla edukacji i implementacje w społeczeństwie
  • Strona domowa
  • /
  • Personalizm społeczny, jego implikacje dla edukacji i implementacje w społeczeństwie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 54 Nr 2 (2024): Pedagogical personalism and love /
  4. Pedagogical Personalism and Love

Personalizm społeczny, jego implikacje dla edukacji i implementacje w społeczeństwie

Autor

  • Sławomir Chrost Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach. Wydział Pedagogiczny i Artystyczny https://orcid.org/0000-0001-6787-5379

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2024.018

Słowa kluczowe

personalizm społeczny, dobro wspólne, wspólnota wychowawcza, towarzyszenie, dialog, solidarność

Abstrakt

Człowiek-osoba jest, według personalizmu, otwarty na innych, potrzebuje innych oraz tworzy różne formy społeczności. Uspołecznienie człowieka-osoby jest przede wszystkim wynikiem braku i nadmiaru. Człowiek-osoba, kolokwialnie rzecz ujmując, potrzebuje innych ludzi, aby się rozwijać, potrzebuje relacji interpersonalnych, aby „dawać i brać”. Celem niniejszej refleksji jest przedstawienie teoretycznych podstaw personalizmu społecznego, jego pedagogicznych implikacji oraz wybranych przykładów rozwijania go w praktyce. Autor wykazuje, że „ja” skierowane do „ty” staje się też „ja” dla „ty”. Teoria człowieka-osoby jako bytu relacyjnego przekłada się zatem na teleologię wychowania i praktykę pedagogiczną. „Ja” nakierowane jest „ku” i „dla” „ty”/„Ty”, na bycie „z” „ty”/„Ty”. Warto zauważyć, że personalizm społeczny jest drogą „pomiędzy” indywidualizmem a kolektywizmem. Próbuje łączyć dobro indywidualne z dobrem wspólnym poprzez właściwość uczestnictwa we wspólnocie. Pedagogia osoby realizowana jest we wspólnocie, zgodnie z zasadami towarzyszenia poprzez dialog. Zmierza do pełnego rozwoju człowieka jako osoby – rozwoju, który realizuje się poprzez czynną miłość wobec drugiego człowieka w duchu solidarności.

Bibliografia

Arystoteles. (2009). Metafizyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Augustyn. (1996). O Trójcy Świętej. Kraków: Znak.

Burgos, J. M. (2012). Personalizm dziś. Studia Włocławskie, 14, 341–358.

Maritain, J. (1947). La personne et le bien commun. Paris: Desclée de Brouwer.

Mounier, E. (1960). Co to jest personalizm? Kraków: Znak.

Mounier, E. (1964). Wprowadzenie do egzystencjalizmów. Kraków: Znak.

Musaio, M. (2020). Dalla distanza alla relazione. Pedagogia e relazione d’aiuto nell’emergenza. Milano–Udine: Mimesis.

Nohl, H. (1988). Die pädagogische Bewegung in Deutschland und ihre Theorie. Frankfurt am Main: Vittoria Klostermann.

Olbrycht, K. (2007). Czy można wychować do pozostania sobą w grupie? Zeszyty Karmelitańskie, 40(3), 74–77.

Persona e educazione. XLIV Convegno di Scole. (2006). Brescia: Editrice La Scuola.

Possenti, V. (2017). Osoba nową zasadą. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Sroczyński, W. (2010). Wybrane zagadnienia pedagogiki społecznej. Funkcja środowiskowa i socjalna. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.

Stefanini, L. (1979). Personalismo socjale. Roma: Edizioni Studium.

Stoliński, Z. (2009). Cele wychowania w rodzinie. In E. Lisowska & Z. Stoliński (Eds.), Podręczny leksykon pedagogiki rodziny (pp. 38–41). Kielce: UJK.

Strzeszewski, Cz. (1985). Katolicka Nauka Społeczna. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych.

Tarnowski, J. (1993). Jak wychowywać? Warszawa: Wydawnictwo ATK.

Tchorzewski, A. M. de (2018). Wstęp do teorii wychowania. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AIK.

Tischner, J. (1982). Etyka Solidarności. Paryż: Editions Spotkania.

Tischner, J. (2017). Inny. Eseje o spotkaniu. Kraków: Znak.

Tomasz z Akwinu. (1962). Suma teologiczna. Vol. 21: Męstwo (II–II, q. 123–140). Londyn: Veritas.

Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: TN KUL.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Chrost.pdf (English)

Opublikowane

2025-01-29

Jak cytować

1.
CHROST, Sławomir. Personalizm społeczny, jego implikacje dla edukacji i implementacje w społeczeństwie. Paedagogia Christiana [online]. 29 styczeń 2025, T. 54, nr 2, s. 85–105. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2024.018.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 54 Nr 2 (2024): Pedagogical personalism and love

Dział

Pedagogical Personalism and Love

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 156
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

personalizm społeczny, dobro wspólne, wspólnota wychowawcza, towarzyszenie, dialog, solidarność
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa