Personalizm społeczny, jego implikacje dla edukacji i implementacje w społeczeństwie
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2024.018Słowa kluczowe
personalizm społeczny, dobro wspólne, wspólnota wychowawcza, towarzyszenie, dialog, solidarnośćAbstrakt
Człowiek-osoba jest, według personalizmu, otwarty na innych, potrzebuje innych oraz tworzy różne formy społeczności. Uspołecznienie człowieka-osoby jest przede wszystkim wynikiem braku i nadmiaru. Człowiek-osoba, kolokwialnie rzecz ujmując, potrzebuje innych ludzi, aby się rozwijać, potrzebuje relacji interpersonalnych, aby „dawać i brać”. Celem niniejszej refleksji jest przedstawienie teoretycznych podstaw personalizmu społecznego, jego pedagogicznych implikacji oraz wybranych przykładów rozwijania go w praktyce. Autor wykazuje, że „ja” skierowane do „ty” staje się też „ja” dla „ty”. Teoria człowieka-osoby jako bytu relacyjnego przekłada się zatem na teleologię wychowania i praktykę pedagogiczną. „Ja” nakierowane jest „ku” i „dla” „ty”/„Ty”, na bycie „z” „ty”/„Ty”. Warto zauważyć, że personalizm społeczny jest drogą „pomiędzy” indywidualizmem a kolektywizmem. Próbuje łączyć dobro indywidualne z dobrem wspólnym poprzez właściwość uczestnictwa we wspólnocie. Pedagogia osoby realizowana jest we wspólnocie, zgodnie z zasadami towarzyszenia poprzez dialog. Zmierza do pełnego rozwoju człowieka jako osoby – rozwoju, który realizuje się poprzez czynną miłość wobec drugiego człowieka w duchu solidarności.
Bibliografia
Arystoteles. (2009). Metafizyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Augustyn. (1996). O Trójcy Świętej. Kraków: Znak.
Burgos, J. M. (2012). Personalizm dziś. Studia Włocławskie, 14, 341–358.
Maritain, J. (1947). La personne et le bien commun. Paris: Desclée de Brouwer.
Mounier, E. (1960). Co to jest personalizm? Kraków: Znak.
Mounier, E. (1964). Wprowadzenie do egzystencjalizmów. Kraków: Znak.
Musaio, M. (2020). Dalla distanza alla relazione. Pedagogia e relazione d’aiuto nell’emergenza. Milano–Udine: Mimesis.
Nohl, H. (1988). Die pädagogische Bewegung in Deutschland und ihre Theorie. Frankfurt am Main: Vittoria Klostermann.
Olbrycht, K. (2007). Czy można wychować do pozostania sobą w grupie? Zeszyty Karmelitańskie, 40(3), 74–77.
Persona e educazione. XLIV Convegno di Scole. (2006). Brescia: Editrice La Scuola.
Possenti, V. (2017). Osoba nową zasadą. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Sroczyński, W. (2010). Wybrane zagadnienia pedagogiki społecznej. Funkcja środowiskowa i socjalna. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.
Stefanini, L. (1979). Personalismo socjale. Roma: Edizioni Studium.
Stoliński, Z. (2009). Cele wychowania w rodzinie. In E. Lisowska & Z. Stoliński (Eds.), Podręczny leksykon pedagogiki rodziny (pp. 38–41). Kielce: UJK.
Strzeszewski, Cz. (1985). Katolicka Nauka Społeczna. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych.
Tarnowski, J. (1993). Jak wychowywać? Warszawa: Wydawnictwo ATK.
Tchorzewski, A. M. de (2018). Wstęp do teorii wychowania. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AIK.
Tischner, J. (1982). Etyka Solidarności. Paryż: Editions Spotkania.
Tischner, J. (2017). Inny. Eseje o spotkaniu. Kraków: Znak.
Tomasz z Akwinu. (1962). Suma teologiczna. Vol. 21: Męstwo (II–II, q. 123–140). Londyn: Veritas.
Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: TN KUL.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 156
Liczba cytowań: 0