Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Social Personalism, Its Implications for Education and Implementation in Society
  • Home
  • /
  • Social Personalism, Its Implications for Education and Implementation in Society
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 54 No. 2 (2024): Pedagogical personalism and love /
  4. Pedagogical Personalism and Love

Social Personalism, Its Implications for Education and Implementation in Society

Authors

  • Sławomir Chrost Jan Kochanowski University of Kielce https://orcid.org/0000-0001-6787-5379

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2024.018

Keywords

social personalism, common good, educational community, accompaniment, dialogue

Abstract

The human-person is, according to personalism, open to others, needs others and creates various forms of community. The socialization of the human-person is, most of all, the outcome of lack and excess. The human-person, colloquially speaking, needs other people to grow, and needs interpersonal relationships to ‘give and take.’ The purpose of this essay is to outline the theoretical underpinnings of social personalism, its implications for pedagogy and selected examples of how it is cultivated in practice. The author demonstrates that the ‘I’ directed to the ‘you’ also becomes the ‘I’ for the ‘you.’ Thus, the theory of the human being – the person – as a relational being translates into the teleology of education and pedagogical practice. ‘I’ is oriented ‘towards’ and ‘for’ ‘you’/‘You,’ being ‘with’ ‘you’/‘You.’ It is worth noting that social personalism is a path ‘between’ individualism and collectivism. It attempts to combine the individual good with the common good through the characteristic of participation in the community. The pedagogy of the person comes to fruition in the community, according to the principles of companionship through dialogue. It strives for the full development of the human being as a person – a development that materialises through active love towards the other in a spirit of solidarity.

References

Arystoteles. (2009). Metafizyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Augustyn. (1996). O Trójcy Świętej. Kraków: Znak.

Burgos, J. M. (2012). Personalizm dziś. Studia Włocławskie, 14, 341–358.

Maritain, J. (1947). La personne et le bien commun. Paris: Desclée de Brouwer.

Mounier, E. (1960). Co to jest personalizm? Kraków: Znak.

Mounier, E. (1964). Wprowadzenie do egzystencjalizmów. Kraków: Znak.

Musaio, M. (2020). Dalla distanza alla relazione. Pedagogia e relazione d’aiuto nell’emergenza. Milano–Udine: Mimesis.

Nohl, H. (1988). Die pädagogische Bewegung in Deutschland und ihre Theorie. Frankfurt am Main: Vittoria Klostermann.

Olbrycht, K. (2007). Czy można wychować do pozostania sobą w grupie? Zeszyty Karmelitańskie, 40(3), 74–77.

Persona e educazione. XLIV Convegno di Scole. (2006). Brescia: Editrice La Scuola.

Possenti, V. (2017). Osoba nową zasadą. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Sroczyński, W. (2010). Wybrane zagadnienia pedagogiki społecznej. Funkcja środowiskowa i socjalna. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.

Stefanini, L. (1979). Personalismo socjale. Roma: Edizioni Studium.

Stoliński, Z. (2009). Cele wychowania w rodzinie. In E. Lisowska & Z. Stoliński (Eds.), Podręczny leksykon pedagogiki rodziny (pp. 38–41). Kielce: UJK.

Strzeszewski, Cz. (1985). Katolicka Nauka Społeczna. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych.

Tarnowski, J. (1993). Jak wychowywać? Warszawa: Wydawnictwo ATK.

Tchorzewski, A. M. de (2018). Wstęp do teorii wychowania. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AIK.

Tischner, J. (1982). Etyka Solidarności. Paryż: Editions Spotkania.

Tischner, J. (2017). Inny. Eseje o spotkaniu. Kraków: Znak.

Tomasz z Akwinu. (1962). Suma teologiczna. Vol. 21: Męstwo (II–II, q. 123–140). Londyn: Veritas.

Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: TN KUL.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Chrost.pdf

Published

2025-01-29

How to Cite

1.
CHROST, Sławomir. Social Personalism, Its Implications for Education and Implementation in Society. Paedagogia Christiana. Online. 29 January 2025. Vol. 54, no. 2, pp. 85-105. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2024.018.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 54 No. 2 (2024): Pedagogical personalism and love

Section

Pedagogical Personalism and Love

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 156
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

social personalism, common good, educational community, accompaniment, dialogue
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop