Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Doświadczenie edukacyjne, badania pedagogiczne oraz interes państwa
  • Strona domowa
  • /
  • Doświadczenie edukacyjne, badania pedagogiczne oraz interes państwa
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 51 Nr 1 (2023): Edukacja a państwo: między filozofią a ideologią /
  4. Artykuły / Articles

Doświadczenie edukacyjne, badania pedagogiczne oraz interes państwa

Autor

  • Pádraig Hogan Maynooth University (Emeritus) https://orcid.org/0000-0003-2165-1833

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2023.001

Słowa kluczowe

doświadczenie, praktyka, cele wewnętrzne, spotkanie, dziedzictwo (praktyk) uczenia się

Abstrakt

Artykuł rozwija argumentację na rzecz edukacji, mającej nieodłączne (sobie właściwe) cele, które ją wyróżniają jako ludzką praktykę i które są odmienne od celów państwa. Badanie filozoficznego i historycznego pochodzenia tych celów ukazuje, że doświadczenie edukacyjne jest nie tyle kwestią transmisji (przekazu), ile żywym spotkaniem z dziedzictwem uczenia się. Aby naświetlić tę różnicę, odwołano się do przykładu nauczania religii. Tam, gdzie państwo nie rozpoznaje celów własnych edukacji, owe cele są wystawione na szwank, a praktyka edukacyjna może paść ofiarą różnych form dominacji/panowania. Kilka historycznych i bardziej współczesnych przykładów takiej dominacji zostało rozpoznanych i wziętych pod uwagę, łącznie z przykładem zdrowej relacji między państwem a praktyką edukacyjną. Pozwala to na koniec sformułować wnioski dla badań pedagogicznych i praktyki, ale także na temat właściwej relacji między państwem a edukacją.

Bibliografia

Aho, E., Pitkänen, K. & Sahlberg, P. (2006). Policy Development and Reform Principles of Basic and Secondary Education in Finland since 1968. Washington DC: The World Bank.

Arendt, H. (2018). The Human Condition. Chicago: University of Chicago Press.

Baścik, S. (1971). Życiorys naukowy prof. dra Zygmunta Mysłakowskiego [Biography of ZM]. In Z. Mysłakowski, Pisma wybrane [Selected writings], Ed. S. Baścik (pp. 9–21). Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Boyd, W. & King, E. J. (1994). The History of Western Education. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.

Dewey, J. (1938/1998). Experience and Education. New York: Touchstone.

Green, H. H. (2018). The legacy of India’s quest to sterilize millions of men. Quartz India, 6 October 2018. Retrieved from: https://qz.com/india/1414774/the-legacy-of-indias-quest-to-sterilise-millions-of-men/.

Halliday, E. (2020). Forced abortion and secret sterilisation: how China has abused Uighur women for decades. New Statesman, 1 October 2020, updated 3 August 2021. Retrieved from: https://www.newstatesman.com/world/asia/2020/10/forced-abortion-and-secret-sterilisation-how-china-has-abused-uighur-women.

Heidegger, M. (1927/1973).Being and Time. Transl. J. Macquarrie & E. Robinson. Oxford: Basil Blackwell.

Humboldt, W. von (1810/1970). On the Spirit and Organizational Framework of Intellectual Institutions in Berlin. Minerva, 8(2), 242–250.

Jaskulowski, K. & Majewski, P. (2022). Populist in form, nationalist in content? Law and Justice, nationalism and memory politics. European Politics and Society. https://doi.org/10.1080/23745118.2022.2058752.

Meany, P. (2019). Catholic Education: The International Context. Studies – An Irish Quarterly, 108(429), 32–46.

Neumann, E. (2022). Education for a Christian nation: Religion and nationalism in the Hungarian education policy.European Educational Research Journal.https://doi.org/10.1177/14749041211072.

Plato (1937).The Dialogues of Plato (in two volumes). Transl. B. Jowett. New York: Random House.

Reilly, P. (2015). Eugenics and Involuntary Sterilization 1907–2015.Annual Review of Genomics and Human Genetics, 16, 351–368.

Reuters in Warsaw (2022). Polish lawmakers pass bill to step up government control of schools. The Guardian, 13 January 2022. Retrieved from https://www.theguardian.com/world/2022/jan/13/polish-lawmakers-pass-bill-to-step-up-government-control-of-schools.

Robertson, S. L. (2012). Teachers’ Work, Denationalisation, and Transformations in the Field of Symbolic Control: A comparative account. In T. Seddon & J. S. Levin (Eds.), Educators, Professionalism and Politics: Global Transitions, National Spaces and Professional Projects (pp. 77–96). New York: Routledge.

Sahlberg, P. (2021). Finnish Lessons: What can the world learn from educational change in Finland? New York: Teachers College Press.

Suchodolski, B. (1961). Education for the Future and Traditional Pedagogy. International Review of Education, 7(4), 420–431.

Suchodolski, B. (1979). Philosophy and Education. International Review of Education, 2/3, 347–366.

Tischner, J. (1966). Z problematyki wychowania chrześcijańskiego [On the Issues of Christian Upbringing]. Znak, 11, 1335–1345.

Tischner, J. (1984). The Spirit of Solidarity. Transl. M. B. Zaleski & B. Fiore. San Francisco: Harper & Row.

Torowska, J. (2020). Selected Aspects of Zygmunt Mysłakowski’s Work Entitled O kulturze współżycia. Rozważania i propozycje [On the Culture of Coexistence: Considerations and Propositions] in the Light of His Biography. Biografistyka Pedagogiczna, 5(2), 125–149.

Wade, R. H. (2014). The Piketty Phenomenon: why has Capital become a publishing sensation? Internationa Affairs, 90(5), 1069–1083.

World Bank (2013).What Matters Most for Teacher Policies: A Framework Paper. SABER Working Paper 4. Washington DC: World Bank

Wrońska, K. (2019). Education and freedom. An essay on Józef Tischner’s pedagogical thought. Filozoficzne Problemy Edukacji, 2, 49–65.

Wrońska, K. (2021). Philosophical Pedagogy in the Service of Ideology. Historia Scholastica: International Review for History of Education, 1, 199–220.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Hogan.pdf (English)

Opublikowane

2023-08-08

Jak cytować

1.
HOGAN, Pádraig. Doświadczenie edukacyjne, badania pedagogiczne oraz interes państwa. Paedagogia Christiana [online]. 8 sierpień 2023, T. 51, nr 1, s. 19–39. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/PCh.2023.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 51 Nr 1 (2023): Edukacja a państwo: między filozofią a ideologią

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 332
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

doświadczenie, praktyka, cele wewnętrzne, spotkanie, dziedzictwo (praktyk) uczenia się
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa