Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

The Timelessness of Augustine’s Didactic Thought
  • Home
  • /
  • The Timelessness of Augustine’s Didactic Thought
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 39 No. 1 (2017) /
  4. Articles

The Timelessness of Augustine’s Didactic Thought

Authors

  • Zbigniew Marek Katedra Andragogiki i Aksjologii Pedagogicznej Instytutu Nauk o Wychowaniu Akademii Ignatianum w Krakowie
  • Anna Walulik Katedra Andragogiki i Aksjologii Pedagogicznej w Instytucie Nauk o Wychowaniu Akademii Ignatianum w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2017.002

Keywords

man-person, natural and religious knowledge, spirituality, experience, teacher-educator

Abstract

The catechetical work De catechizandis rudibus, that is, The initial teaching of religion, due to the way Saint Augustine treats its addressee and the addressees of his preaching, can be considered valid for successive generations of educators – not just catechists or teachers. The whole process of catechetical instruction which is the subject of Augustine’s insightful study is essential for understanding education in a broader sense – as humanistic education, which should not be reduced to the technological aspect, but should be considered in terms of the overall impact of the mutual relationship between the teacher and the student. Augustine’s reflections pertain to the foundations of educational processes that are implied by the concept of man as a bodily and spiritual being, to his world of values, and to the connection between catechetical teaching and everyday human life. By appreciating the existential dimension of catechesis Augustine contributes to the reflection on the possibility of natural and religious cognition in search of the meaning and purpose of life. In this way he shows the specificity of Christian humanism and the opportunities it offers in solving educational problems. The methodology proposed by St. Augustine sensitizes us to the educational aspect of didactics. It shows that the separation of didactic and educational influences is contrary to the idea of integral human development, which is inherent to the personalist pedagogy. It entails the conviction that every teacher, regardless of his field of specialization, is an educator.

References

Augustyn. Pisma katechetyczne. Warszawa: Wyd. PAX, 1952.

Bazylak, Józef. Postawy religijne młodzieży i ich związki z wybranymi elementami osobowości. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej, 1984.

Benedykt XVI. Trwajcie mocni w wierze. Pielgrzymka do Polski. Warszawa: Katolicka Agencja Informacyjna, 2006.

Budzik, Władysław. „Wstęp”. W: Augustyn, Pisma katechetyczne, V–XVII. Warszawa: Wyd. PAX, 1952.

Burow, Olaf-Alex. „Synergia jako naczelna zasada pedagogiki humanistycznej”. W: Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, red. Bogusław Śliwerski, 91–105. Kraków: Impuls, 1992.

Charytański, Jan. „Katecheza a doświadczenie religijne”. W: W kręgu zadań i treści katechezy, red. Jan Charytański, 231–249. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 1992.

Chlewiński, Zdzisław. „Rola religii w funkcjonowaniu osobowości”. W: Psychologia religii, red. Zdzisław Chlewiński, 61–76. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski, 1982.

Chmielewski, Mirosław. „Duchowość”. W: Leksykon duchowości katolickiej, red. Mirosław Chmielewski, 226–232. Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”, 2002.

Dyczewski, Leon. „Miejsce i funkcja wartości w kulturze”. Keryks 7 (2008): 57–88.

Fleming, David L. Czym jest duchowość ignacjańska? Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 2013.

Gałdowa, Anna, Aleksandr Nelicki. „O możliwościach i warunkach bycia twórczym z perspektywy aksjologicznej teorii wartości”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Psychologiczne 8 (1993): 9–29.

Illeris, Knud. Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji, 2006.

Jan Paweł II. Encyklika Fides et ratio o relacjach między wiarą a rozumem. Poznań: Pallottinum, 1998.

Kiereś, Barbara. „Podstawy antropologiczne pedagogiki personalistycznej”. W: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. Marian Nowak, Piotr Magier, Iwona Szewczak, 95–102. Lublin: Wyd. Gaudium, 2010.

Krysztofik, Janusz, Anna Walulik. „Edukacja religijna i jej miejsce w ponowoczesności”. Studia Katechetyczne 12 (2016): 35–50.

Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wyd. Salezjańskie, 1981.

Ladaria, Luis F. Wprowadzenie do antropologii teologicznej. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 2002.

Łobocki, Mieczysław. Wychowanie moralne w zarysie. Kraków: Impuls, 2002.

Malewski, Mieczysław. Andragogika w perspektywie metodologicznej. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, 1998.

Marek, Zbigniew. Religia pomoc czy zagrożenie dla edukacji? Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 2014.

Marek, Zbigniew. Podstawy wychowania moralnego. Kraków: WSF-P „Ignatianum”, WAM, 2005.

Marszałek, Lidia. Duchowość dziecka. Znaczenia * Perspektywy * Konteksty w pedagogice przedszkolnej. Warszawa: Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego, 2013.

Mądrzycki, Tadeusz. Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1977.

Meurer, Thomas. „Duchowość jako zamiennik religii? Wyprawy w mgliste pogranicze religii i duchowości”. Keryks 10 (2011): 147–159.

Milerski, Bogusław. Religia a szkoła. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna, 1998.

Murawski, Roman. „Metodyka katechizacji według św. Augustyna”. W: W służbie człowiekowi. Studium duszpastersko-katechetyczne, red. Zbigniew Marek, 158–172. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 1991.

Murawski, Roman. Historia katechezy. Katecheza w pierwszych wiekach. Warszawa: Wyd. Salezjańskie, 2011.

Nikitorowicz, Jerzy. „Tradycja”. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 6, red. Tadeusz Pilch, 773–778. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2007.

Nowak, Marian. „Osoba i wartość w pedagogice ogólnej”. W: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. Marian Nowak, Piotr Magier, Iwona Szewczyk, 41–56. Lublin: Wyd. Gaudium, 2010.

Prężyna, Władysław. Funkcja postawy religijnej w osobowości człowieka. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski, 1981.

Prężyna, Władysław. Intensywność postawy religijnej a osobowość. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski, 1973.

Schulz, Roman. Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II: O integralną wizję człowieka i jego rozwoju. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2007.

Sidor, Iwona. Duchowość w systemie wychowawczym świętej Urszuli Ledóchowskiej. Praca magisterska napisana pod kierunkiem Z. Marka. Kraków: Wydział Pedagogiczny Akademii Ignatianum, 2015.

Skorowski, Henryk. „Sumienie”. W: Słownik społeczny, red. Bogdan Szlachta, 1383–1388. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 2004.

Szacki, Jerzy. „Tradycja”. W: Słownik społeczny, red. Bogdan Szlachta, 1491–1495. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 2004.

Ślipko, Tadeusz. Zarys etyki ogólnej. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 2002.

Tillich, Paul. Dynamika wiary. Poznań: Wyd. „W drodze”, 1987.

Waldenfels, Hans. O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj. Katowice: Wyd. Księgarnia św. Jacka, 1993.

Wielka encyklopedia PWN, t. 30, red. Jan Wojnowski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2005.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2017-09-10

How to Cite

1.
MAREK, Zbigniew and WALULIK, Anna. The Timelessness of Augustine’s Didactic Thought. Paedagogia Christiana. Online. 10 September 2017. Vol. 39, no. 1, pp. 29-47. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2017.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 39 No. 1 (2017)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 2214
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

man-person, natural and religious knowledge, spirituality, experience, teacher-educator
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop