Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Love and Education. Love in Education
  • Home
  • /
  • Love and Education. Love in Education
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 54 No. 2 (2024): Pedagogical personalism and love /
  4. Pedagogical Personalism and Love

Love and Education. Love in Education

Authors

  • Maria Amilburu Faculty of Education, The National Distance Education University (UNED) https://orcid.org/0000-0002-2161-5181

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2024.014

Keywords

education, love, tradition, teaching and learning

Abstract

I will present in this paper some insights about the type of love that is needed in education according to some ideas presented by C. S. Lewis, Daniel Pennac, Joseph Rassam, Massimo Recalcati and François X. Bellamy, among others. After considering four anthropological assumptions that teachers must keep in mind for an adequate hermeneutics of human beings, education is presented like a kind of craftmanship, not as a mechanical production. This endeavour is understood as an act of love towards the
students, and towards the wisdom that is condensed in the cultural traditions – scientific, humanistic, religious, artistic, etc. – we have inherited, and must pass improved to next generations, as their legitimate human inheritance.

References

Bellamy, F. X. (2018). Los desheredados. Por qué es importante transmitir la cultura. Madrid: Encuentro.

Day, C. (2004). A Passion for Teaching. London: Routledge.

Dicastery for the Doctrine of the Faith. (2024). Declaration Dignitas infinita.

G. Amilburu, M. (2007). Nosotros, los profesores. Madrid: UNED.

Gusdorf, G. (1973). ¿Para qué los profesores? Madrid: Cuadernos para el Diálogo.

Lewis, C. S. (1960). The Four Loves. Dublin: Geoffrey Bles.

Pennac, D. (2008). Mal de escuela. Madrid: Debolsillo.

Rassam, J. (2015). El profesor y los alumnos. Diálogo Filosófico, 91, 95–118.

Recalcati, M. (2014). L’ora di lezione. Per un’erotica dell’insegnamento. Milano: Super E.T. Opera viva.

Romero, C., Torres, M. C. & Traver, J. A. (2019). Formar para la relación educative. In J. Vera Vila (Ed.), Formar para transformar: Cambio social y profesiones educativas. Málaga: GEU Editorial.

Solé-Blanch, J. (2024). Authority, Bond and Knowledge in Education: Transmitting a Testimony of Desire. Revista Interuniversitaria de teoría de la Educación, 36(2), 139–155. https://doi.org/10.14201/teri.32537.

Steiner, G. & Ladlaji, C. (2020). Elogio de la transmisión. Madrid: Siruela.

Zehm, S. J. & Kottler, J. A. (1993). On Being a Teacher. London: The Human Dimension. Corwin Press.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Amilburu.pdf

Published

2025-01-29

How to Cite

1.
AMILBURU, Maria. Love and Education. Love in Education. Paedagogia Christiana. Online. 29 January 2025. Vol. 54, no. 2, pp. 9-22. [Accessed 3 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2024.014.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 54 No. 2 (2024): Pedagogical personalism and love

Section

Pedagogical Personalism and Love

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 123
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

education, love, tradition, teaching and learning
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop