Miłość i wychowanie. Miłość w wychowaniu
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2024.014Słowa kluczowe
wychowanie, miłość, tradycja, nauczanie i uczenie sięAbstrakt
W artykule zawarto refleksję na temat rodzaju miłości, która jest potrzebna w edukacji, zgodnie z niektórymi ideami przedstawionymi między innymi przez C. S. Lewisa, Daniela Pennaca, Josepha Rassama, Massimo Recalcatiego i François X.
Bellamy’ego. Po rozważeniu czterech założeń antropologicznych, o których nauczyciele muszą pamiętać, aby uzyskać odpowiednie rozumienie istot ludzkich, edukacja jest przedstawiana jako rodzaj rzemiosła, a nie jako mechaniczna produkcja. Przedsięwzięcie to jest rozumiane jako akt miłości do uczniów i do mądrości, która jest skondensowana w tradycjach kulturowych – naukowych, humanistycznych, religijnych, artystycznych itp., które odziedziczyliśmy i musimy przekazać następnym pokoleniom jako ich prawowite ludzkie dziedzictwo.
Bibliografia
Bellamy, F. X. (2018). Los desheredados. Por qué es importante transmitir la cultura. Madrid: Encuentro.
Day, C. (2004). A Passion for Teaching. London: Routledge.
Dicastery for the Doctrine of the Faith. (2024). Declaration Dignitas infinita.
G. Amilburu, M. (2007). Nosotros, los profesores. Madrid: UNED.
Gusdorf, G. (1973). ¿Para qué los profesores? Madrid: Cuadernos para el Diálogo.
Lewis, C. S. (1960). The Four Loves. Dublin: Geoffrey Bles.
Pennac, D. (2008). Mal de escuela. Madrid: Debolsillo.
Rassam, J. (2015). El profesor y los alumnos. Diálogo Filosófico, 91, 95–118.
Recalcati, M. (2014). L’ora di lezione. Per un’erotica dell’insegnamento. Milano: Super E.T. Opera viva.
Romero, C., Torres, M. C. & Traver, J. A. (2019). Formar para la relación educative. In J. Vera Vila (Ed.), Formar para transformar: Cambio social y profesiones educativas. Málaga: GEU Editorial.
Solé-Blanch, J. (2024). Authority, Bond and Knowledge in Education: Transmitting a Testimony of Desire. Revista Interuniversitaria de teoría de la Educación, 36(2), 139–155. https://doi.org/10.14201/teri.32537.
Steiner, G. & Ladlaji, C. (2020). Elogio de la transmisión. Madrid: Siruela.
Zehm, S. J. & Kottler, J. A. (1993). On Being a Teacher. London: The Human Dimension. Corwin Press.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 34
Liczba cytowań: 0