Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Miłość i wychowanie. Miłość w wychowaniu
  • Strona domowa
  • /
  • Miłość i wychowanie. Miłość w wychowaniu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 54 Nr 2 (2024): Pedagogical personalism and love /
  4. Pedagogical Personalism and Love

Miłość i wychowanie. Miłość w wychowaniu

Autor

  • Maria Amilburu Faculty of Education, The National Distance Education University (UNED) https://orcid.org/0000-0002-2161-5181

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2024.014

Słowa kluczowe

wychowanie, miłość, tradycja, nauczanie i uczenie się

Abstrakt

W artykule zawarto refleksję na temat rodzaju miłości, która jest potrzebna w edukacji, zgodnie z niektórymi ideami przedstawionymi między innymi przez C. S. Lewisa, Daniela Pennaca, Josepha Rassama, Massimo Recalcatiego i François X.
Bellamy’ego. Po rozważeniu czterech założeń antropologicznych, o których nauczyciele muszą pamiętać, aby uzyskać odpowiednie rozumienie istot ludzkich, edukacja jest przedstawiana jako rodzaj rzemiosła, a nie jako mechaniczna produkcja. Przedsięwzięcie to jest rozumiane jako akt miłości do uczniów i do mądrości, która jest skondensowana w tradycjach kulturowych – naukowych, humanistycznych, religijnych, artystycznych itp., które odziedziczyliśmy i musimy przekazać następnym pokoleniom jako ich prawowite ludzkie dziedzictwo.

Bibliografia

Bellamy, F. X. (2018). Los desheredados. Por qué es importante transmitir la cultura. Madrid: Encuentro.

Day, C. (2004). A Passion for Teaching. London: Routledge.

Dicastery for the Doctrine of the Faith. (2024). Declaration Dignitas infinita.

G. Amilburu, M. (2007). Nosotros, los profesores. Madrid: UNED.

Gusdorf, G. (1973). ¿Para qué los profesores? Madrid: Cuadernos para el Diálogo.

Lewis, C. S. (1960). The Four Loves. Dublin: Geoffrey Bles.

Pennac, D. (2008). Mal de escuela. Madrid: Debolsillo.

Rassam, J. (2015). El profesor y los alumnos. Diálogo Filosófico, 91, 95–118.

Recalcati, M. (2014). L’ora di lezione. Per un’erotica dell’insegnamento. Milano: Super E.T. Opera viva.

Romero, C., Torres, M. C. & Traver, J. A. (2019). Formar para la relación educative. In J. Vera Vila (Ed.), Formar para transformar: Cambio social y profesiones educativas. Málaga: GEU Editorial.

Solé-Blanch, J. (2024). Authority, Bond and Knowledge in Education: Transmitting a Testimony of Desire. Revista Interuniversitaria de teoría de la Educación, 36(2), 139–155. https://doi.org/10.14201/teri.32537.

Steiner, G. & Ladlaji, C. (2020). Elogio de la transmisión. Madrid: Siruela.

Zehm, S. J. & Kottler, J. A. (1993). On Being a Teacher. London: The Human Dimension. Corwin Press.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Amilburu.pdf (English)

Opublikowane

2025-01-29

Jak cytować

1.
AMILBURU, Maria. Miłość i wychowanie. Miłość w wychowaniu. Paedagogia Christiana [online]. 29 styczeń 2025, T. 54, nr 2, s. 9–22. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2024.014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 54 Nr 2 (2024): Pedagogical personalism and love

Dział

Pedagogical Personalism and Love

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 123
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wychowanie, miłość, tradycja, nauczanie i uczenie się
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa