Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Ponadczasowość myśli dydaktycznej świętego Augustyna
  • Strona domowa
  • /
  • Ponadczasowość myśli dydaktycznej świętego Augustyna
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 39 Nr 1 (2017) /
  4. Artykuły / Articles

Ponadczasowość myśli dydaktycznej świętego Augustyna

Autor

  • Zbigniew Marek Katedra Andragogiki i Aksjologii Pedagogicznej Instytutu Nauk o Wychowaniu Akademii Ignatianum w Krakowie
  • Anna Walulik Katedra Andragogiki i Aksjologii Pedagogicznej w Instytucie Nauk o Wychowaniu Akademii Ignatianum w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2017.002

Słowa kluczowe

człowiek-osoba, poznanie naturalne i religijne, duchowość, doświadczenie, nauczyciel-wychowawca

Abstrakt

Dzieło katechetyczne De catechizandis rudibus, czyli o Początkowym nauczaniu religii”, ze względu na sposób, w jaki św. Augustyn traktuje jego adresata i adresatów jego przepowiadania, można uznać za aktualne dla kolejnych pokoleń pedagogów – nie tylko katechetów czy nauczycieli. Poddany przez Augustyna wnikliwej analizie cały proces nauczania katechetycznego jest istotny dla rozumienia edukacji w szerszym znaczeniu – jako edukacji humanistycznej, której nie należy redukować do aspektu technologicznego, lecz rozpatrywać w kategoriach całokształtu oddziaływań zachodzących w toku wzajemnych relacji pomiędzy nauczycielem i uczniem. Rozważania Augustyna odnoszą się do podstaw prowadzonych procesów wychowawczych, które wynikają z przyjętej cielesno-duchowej koncepcji człowieka i jego świata wartości oraz powiązania nauczania katechetycznego z codziennym życiem człowieka. Augustyn, doceniając egzystencjalny wymiar nauczania katechetycznego, wpisuje się w refleksję nad możliwościami poznania naturalnego i religijnego w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania o sens i cel życia. Na tej drodze pokazuje specyfikę chrześcijańskiego humanizmu i możliwości, jakie daje on w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. Metodyka, którą proponuje św. Augustyn, uwrażliwia na wychowawczy aspekt dydaktyki. Pokazuje, że separacja oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych jest sprzeczna z ideą integralnego rozwoju człowieka, która jest wpisana w pedagogikę personalistyczną. Wynika z tego przeświadczenie, że każdy nauczyciel, niezależnie, jakie treści są przedmiotem jego zainteresowań, jest wychowawcą.

Bibliografia

Augustyn. Pisma katechetyczne. Warszawa: Wyd. PAX, 1952.

Bazylak, Józef. Postawy religijne młodzieży i ich związki z wybranymi elementami osobowości. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej, 1984.

Benedykt XVI. Trwajcie mocni w wierze. Pielgrzymka do Polski. Warszawa: Katolicka Agencja Informacyjna, 2006.

Budzik, Władysław. „Wstęp”. W: Augustyn, Pisma katechetyczne, V–XVII. Warszawa: Wyd. PAX, 1952.

Burow, Olaf-Alex. „Synergia jako naczelna zasada pedagogiki humanistycznej”. W: Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, red. Bogusław Śliwerski, 91–105. Kraków: Impuls, 1992.

Charytański, Jan. „Katecheza a doświadczenie religijne”. W: W kręgu zadań i treści katechezy, red. Jan Charytański, 231–249. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 1992.

Chlewiński, Zdzisław. „Rola religii w funkcjonowaniu osobowości”. W: Psychologia religii, red. Zdzisław Chlewiński, 61–76. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski, 1982.

Chmielewski, Mirosław. „Duchowość”. W: Leksykon duchowości katolickiej, red. Mirosław Chmielewski, 226–232. Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”, 2002.

Dyczewski, Leon. „Miejsce i funkcja wartości w kulturze”. Keryks 7 (2008): 57–88.

Fleming, David L. Czym jest duchowość ignacjańska? Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 2013.

Gałdowa, Anna, Aleksandr Nelicki. „O możliwościach i warunkach bycia twórczym z perspektywy aksjologicznej teorii wartości”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Psychologiczne 8 (1993): 9–29.

Illeris, Knud. Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji, 2006.

Jan Paweł II. Encyklika Fides et ratio o relacjach między wiarą a rozumem. Poznań: Pallottinum, 1998.

Kiereś, Barbara. „Podstawy antropologiczne pedagogiki personalistycznej”. W: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. Marian Nowak, Piotr Magier, Iwona Szewczak, 95–102. Lublin: Wyd. Gaudium, 2010.

Krysztofik, Janusz, Anna Walulik. „Edukacja religijna i jej miejsce w ponowoczesności”. Studia Katechetyczne 12 (2016): 35–50.

Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wyd. Salezjańskie, 1981.

Ladaria, Luis F. Wprowadzenie do antropologii teologicznej. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 2002.

Łobocki, Mieczysław. Wychowanie moralne w zarysie. Kraków: Impuls, 2002.

Malewski, Mieczysław. Andragogika w perspektywie metodologicznej. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, 1998.

Marek, Zbigniew. Religia pomoc czy zagrożenie dla edukacji? Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 2014.

Marek, Zbigniew. Podstawy wychowania moralnego. Kraków: WSF-P „Ignatianum”, WAM, 2005.

Marszałek, Lidia. Duchowość dziecka. Znaczenia * Perspektywy * Konteksty w pedagogice przedszkolnej. Warszawa: Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego, 2013.

Mądrzycki, Tadeusz. Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1977.

Meurer, Thomas. „Duchowość jako zamiennik religii? Wyprawy w mgliste pogranicze religii i duchowości”. Keryks 10 (2011): 147–159.

Milerski, Bogusław. Religia a szkoła. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna, 1998.

Murawski, Roman. „Metodyka katechizacji według św. Augustyna”. W: W służbie człowiekowi. Studium duszpastersko-katechetyczne, red. Zbigniew Marek, 158–172. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 1991.

Murawski, Roman. Historia katechezy. Katecheza w pierwszych wiekach. Warszawa: Wyd. Salezjańskie, 2011.

Nikitorowicz, Jerzy. „Tradycja”. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 6, red. Tadeusz Pilch, 773–778. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2007.

Nowak, Marian. „Osoba i wartość w pedagogice ogólnej”. W: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. Marian Nowak, Piotr Magier, Iwona Szewczyk, 41–56. Lublin: Wyd. Gaudium, 2010.

Prężyna, Władysław. Funkcja postawy religijnej w osobowości człowieka. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski, 1981.

Prężyna, Władysław. Intensywność postawy religijnej a osobowość. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski, 1973.

Schulz, Roman. Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II: O integralną wizję człowieka i jego rozwoju. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2007.

Sidor, Iwona. Duchowość w systemie wychowawczym świętej Urszuli Ledóchowskiej. Praca magisterska napisana pod kierunkiem Z. Marka. Kraków: Wydział Pedagogiczny Akademii Ignatianum, 2015.

Skorowski, Henryk. „Sumienie”. W: Słownik społeczny, red. Bogdan Szlachta, 1383–1388. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 2004.

Szacki, Jerzy. „Tradycja”. W: Słownik społeczny, red. Bogdan Szlachta, 1491–1495. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 2004.

Ślipko, Tadeusz. Zarys etyki ogólnej. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 2002.

Tillich, Paul. Dynamika wiary. Poznań: Wyd. „W drodze”, 1987.

Waldenfels, Hans. O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj. Katowice: Wyd. Księgarnia św. Jacka, 1993.

Wielka encyklopedia PWN, t. 30, red. Jan Wojnowski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2005.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-09-10

Jak cytować

1.
MAREK, Zbigniew & WALULIK, Anna. Ponadczasowość myśli dydaktycznej świętego Augustyna. Paedagogia Christiana [online]. 10 wrzesień 2017, T. 39, nr 1, s. 29–47. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2017.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 39 Nr 1 (2017)

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 2214
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

człowiek-osoba, poznanie naturalne i religijne, duchowość, doświadczenie, nauczyciel-wychowawca
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa