Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Different Approach to the Concept of Subjectivity
  • Home
  • /
  • Different Approach to the Concept of Subjectivity
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 47 No. 1 (2021): Pedagogical Personalism and God /
  4. Articles

Different Approach to the Concept of Subjectivity

Authors

  • Agnieszka Salamucha Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0001-5320-0610

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2021.011

Keywords

subjectivity, self, concept, religion, education

Abstract

My paper is a kind of commentary on Paedagogia Christiana 2/44 (2019): Religious Education and the Development of Subjectivity. I consider three meanings of the term ‘subjectivity’: 1) specifically human, constant ability/disposition/potentiality; 2) changing and dynamic actualisation of this potentiality; 3) an authority as a result of being human. I also mention descriptive and axionormative
functions of this concept in the context of religious education.

References

Atkins, K. (2005). Self and Subjectivity. Edited with commentary by Kim Atkins. Blackwell Publishing Ltd.

Cavell, M. (2011). The Self Growth, Integrity, and Coming Apart. W: S. Gallagher (red.), The Oxford Handbook of the Self (s. 592–605). Oxford University Press.

Chopra, S. i White, L. F. (2011). A Legal Theory for Autonomous Artificial Agents. Michigan: University of Michigan Press.

Dalrymple, W. (2017). Dziewięć żywotów. Na tropie świętości we współczesnych Indiach. Wołowiec: Czarne.

Delumeau, J. (1998). Skrzydła anioła. Poczucie bezpieczeństwa w duchowości człowieka Zachodu w dawnych czasach. Warszawa: Volumen.

Foridi, L., Sanders, J. W. (2004). On the Morality of Artificial Agents. Minds and Machines, 14, 349–379.

Franciszek (2014). Wszyscy jesteśmy ostiariuszami (homilia podczas Mszy św. w kaplicy Domu św. Marty, 12.05.2014). Pobrano 15.03.2021 z: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/franciszek_i/homilie/swmarta_12052014.html.

Funes, J. G. (2008). “The Extraterrestrial is my Brother”. The Relationship between Astronomy and Faith. L’Osservatore Romano (May 14, 2008).

Gasiul, H. (2016). Podmiotowość z perspektywy wybranych teorii psychologicznych. Psychologia Rozwojowa, 21(3), 9–24.

Gielen, U. P., Kim, S. (2018). Global Changes in Children’s Lives. Cambridge.

Greshake, G. (2009). Trójjedyny Bóg. Teologia trynitarna. Wrocław: TUM.

Himma, K. (2009). Artificial agency, consciousness, and the criteria for moral agency: what properties must an artificial agent have to be a moral agent?. Ethics and Information Technology, 11, 19–29.

Horowski, J., Sadłoń, W. (2019). Editorial. Paedagogia Christiana, 44(2), 5–8.

Ingarden, R. (1973). Książeczka o człowieku. Kraków: Znak.

Jasnos, R. (2019). Subjective Biblical Discourse as the Basis of Education for Relationships. Discursive Interpretation Supplementing the Theological Synthesis. Paedagogia Christiana, 44(2), 33–46. http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2019.040

Kąkol, T. (2017). Ja, substancja duchowa. Filozofuj!, 1(13), 14–16.

Kiereś, B. (2018), Człowiek: podmiot wychowania czy jego funkcja. Zeszyty Naukowe KUL, 61(4), 257–266.

Legrand, D. (2011). Phenomenological Dimensions of Bodily Self-Consciousness. W: S. Gallagher (red.), The Oxford Handbook of the Self (s. 204–227). Oxford University Press.

Malafouris, L. (2007). At the Potter’s Wheel: An Argument for Material Agency. W: C. Knappett, L. Malafouris (red.), Material Agency: Towards a Non-Anthropocentric Approach (s. 19–36). Springer.

Marek, Z., Walulik, A. (2019). Subjectivity in (of) Education. The Perspective of the Gospel. Paedagogia Christiana, 44(2), 11–32. http://dx.doi.org/10.12775//PCh.2019.039

Metzinger, T. (2019). Tunel Ego. Naukowe badanie umysłu a mit świadomego Ja. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Pietrzykowski T. (2017). Ludzkie, niezbyt ludzkie: esej o podmiotowości prawnej i wyzwaniach XXI wieku. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Piłat, R. (2013). Aporie samowiedzy. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Salamucha, A. (2018). Pojęcie podmiotowości w pedagogice. Zeszyty Naukowe KUL, 61(4), 309–317.

Siderits, M. (2011). Buddhist Non-Self: The No-Owner‘s Manual. W: S. Gallagher (red.), The Oxford Handbook of the Self (s. 297–315). Oxford University Press.

Sztompka, P. (2005). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.

Warmbier, A. (red.). (2016). Spór o podmiotowość – perspektywa interdyscyplinarna. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Wiener, N. (1964). God & Golem, Inc.: A Comment on Certain Points Where Cybernetics Impinges on Religion. MIT Press.

Zahavi, D. (2011). Unity of Consciousness and the Problem of Self. W: S. Gallagher (red.), The Oxford Handbook of the Self (s. 316–335). Oxford University Press.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Salamucha_231-250.pdf (Język Polski)

Published

2021-08-16

How to Cite

1.
SALAMUCHA, Agnieszka. Different Approach to the Concept of Subjectivity. Paedagogia Christiana. Online. 16 August 2021. Vol. 47, no. 1, pp. 231-149. [Accessed 19 May 2025]. DOI 10.12775/PCh.2021.011.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 47 No. 1 (2021): Pedagogical Personalism and God

Section

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 1391
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

subjectivity, self, concept, religion, education
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop