Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

O pojęciu podmiotowości inaczej
  • Strona domowa
  • /
  • O pojęciu podmiotowości inaczej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 47 Nr 1 (2021): Pedagogical Personalism and God /
  4. Artykuły / Articles

O pojęciu podmiotowości inaczej

Autor

  • Agnieszka Salamucha Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0001-5320-0610

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2021.011

Słowa kluczowe

podmiotowość, jaźń, pojęcie, religia, edukacja

Abstrakt

Tekst stanowi swoiste pendant do tomu Paedagogia Christiana poświęconego rozwojowi podmiotowości (Religious Education and the Development of Subjectivity 2/44 (2019)). Odróżniam trzy znaczenia terminu „podmiotowość”: 1) specyficznie ludzka, stała i nieutracalna zdolność/dyspozycja/potencjalność; 2) zmienna i dynamiczna aktualizacja tej potencjalności; 3) uprawnienie wynikające z faktu bycia człowiekiem. Wskazuję również na funkcję opisową i aksjonormatywną, którą pełni pojęcie podmiotowości w kontekście edukacji religijnej.

Bibliografia

Atkins, K. (2005). Self and Subjectivity. Edited with commentary by Kim Atkins. Blackwell Publishing Ltd.

Cavell, M. (2011). The Self Growth, Integrity, and Coming Apart. W: S. Gallagher (red.), The Oxford Handbook of the Self (s. 592–605). Oxford University Press.

Chopra, S. i White, L. F. (2011). A Legal Theory for Autonomous Artificial Agents. Michigan: University of Michigan Press.

Dalrymple, W. (2017). Dziewięć żywotów. Na tropie świętości we współczesnych Indiach. Wołowiec: Czarne.

Delumeau, J. (1998). Skrzydła anioła. Poczucie bezpieczeństwa w duchowości człowieka Zachodu w dawnych czasach. Warszawa: Volumen.

Foridi, L., Sanders, J. W. (2004). On the Morality of Artificial Agents. Minds and Machines, 14, 349–379.

Franciszek (2014). Wszyscy jesteśmy ostiariuszami (homilia podczas Mszy św. w kaplicy Domu św. Marty, 12.05.2014). Pobrano 15.03.2021 z: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/franciszek_i/homilie/swmarta_12052014.html.

Funes, J. G. (2008). “The Extraterrestrial is my Brother”. The Relationship between Astronomy and Faith. L’Osservatore Romano (May 14, 2008).

Gasiul, H. (2016). Podmiotowość z perspektywy wybranych teorii psychologicznych. Psychologia Rozwojowa, 21(3), 9–24.

Gielen, U. P., Kim, S. (2018). Global Changes in Children’s Lives. Cambridge.

Greshake, G. (2009). Trójjedyny Bóg. Teologia trynitarna. Wrocław: TUM.

Himma, K. (2009). Artificial agency, consciousness, and the criteria for moral agency: what properties must an artificial agent have to be a moral agent?. Ethics and Information Technology, 11, 19–29.

Horowski, J., Sadłoń, W. (2019). Editorial. Paedagogia Christiana, 44(2), 5–8.

Ingarden, R. (1973). Książeczka o człowieku. Kraków: Znak.

Jasnos, R. (2019). Subjective Biblical Discourse as the Basis of Education for Relationships. Discursive Interpretation Supplementing the Theological Synthesis. Paedagogia Christiana, 44(2), 33–46. http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2019.040

Kąkol, T. (2017). Ja, substancja duchowa. Filozofuj!, 1(13), 14–16.

Kiereś, B. (2018), Człowiek: podmiot wychowania czy jego funkcja. Zeszyty Naukowe KUL, 61(4), 257–266.

Legrand, D. (2011). Phenomenological Dimensions of Bodily Self-Consciousness. W: S. Gallagher (red.), The Oxford Handbook of the Self (s. 204–227). Oxford University Press.

Malafouris, L. (2007). At the Potter’s Wheel: An Argument for Material Agency. W: C. Knappett, L. Malafouris (red.), Material Agency: Towards a Non-Anthropocentric Approach (s. 19–36). Springer.

Marek, Z., Walulik, A. (2019). Subjectivity in (of) Education. The Perspective of the Gospel. Paedagogia Christiana, 44(2), 11–32. http://dx.doi.org/10.12775//PCh.2019.039

Metzinger, T. (2019). Tunel Ego. Naukowe badanie umysłu a mit świadomego Ja. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Pietrzykowski T. (2017). Ludzkie, niezbyt ludzkie: esej o podmiotowości prawnej i wyzwaniach XXI wieku. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Piłat, R. (2013). Aporie samowiedzy. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Salamucha, A. (2018). Pojęcie podmiotowości w pedagogice. Zeszyty Naukowe KUL, 61(4), 309–317.

Siderits, M. (2011). Buddhist Non-Self: The No-Owner‘s Manual. W: S. Gallagher (red.), The Oxford Handbook of the Self (s. 297–315). Oxford University Press.

Sztompka, P. (2005). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.

Warmbier, A. (red.). (2016). Spór o podmiotowość – perspektywa interdyscyplinarna. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Wiener, N. (1964). God & Golem, Inc.: A Comment on Certain Points Where Cybernetics Impinges on Religion. MIT Press.

Zahavi, D. (2011). Unity of Consciousness and the Problem of Self. W: S. Gallagher (red.), The Oxford Handbook of the Self (s. 316–335). Oxford University Press.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Salamucha_231-250.pdf

Opublikowane

2021-08-16

Jak cytować

1.
SALAMUCHA, Agnieszka. O pojęciu podmiotowości inaczej. Paedagogia Christiana [online]. 16 sierpień 2021, T. 47, nr 1, s. 231–149. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2021.011.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 47 Nr 1 (2021): Pedagogical Personalism and God

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1424
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

podmiotowość, jaźń, pojęcie, religia, edukacja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa