Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Rebellion of School-Age Youth in Poland
  • Strona domowa
  • /
  • Rebellion of School-Age Youth in Poland
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 31 (2020) /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Rebellion of School-Age Youth in Poland

Autor

  • Iwona Murawska Nicolaus Copernicus University, Torun, Poland

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2020.020

Słowa kluczowe

contestation, youth, student strategies, rebellion, rebelliousness, R. K. Merton

Abstrakt

In the article below I explore the level of rebellion of modern youth, in the context of various ways of adapting to school and being a student. For research purposes I use an author’s fivestage scale to measure student strategies. I developed the scale based on the model of adaptation by R. K. Merton. The study involves a group of 656 students aged 13–17 in Poland, and the analysis presented is part of a larger project on youth adaptation strategies. From all the answers provided, I select those relating to rebellion strategies. The results obtained show the average level of rebellion in the study group: means for rebellion statement range from 2.542 to 3.465 on a scale of 1 to 5. Many students feel a high level of satisfaction when they can point out mistakes to their teacher and want to speak their mind regarding school rules. However, generally this result shows that the statistical research subject has a rather neutral or positive attitude towards the goals pursued by the school. Findings indicate general approval within the tested population for entering into discussion with the teacher when the student feels the need or duty to defend his or her opinion but the mean for the statement referring to radical changes in the school indicates a relatively low need to completely change the existing school order.

Bibliografia

Amai, K. (2020). Variables Affecting the School Adaptation of Secondary-School Students Who Do Not Seek Help: Attachment, Coping Style, Positivity, and

Prospects. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 687–702, doi: 10.1080/02673843.2020.1717559.

Babicka-Wirkus, A. (2019). Kultury oporu w szkole. Działania – motywacja – przestrzeń [Cultures of Resistance at School. Actions – Motivation – Environment]. Warszawa: Wolters Kluwer.

Ballantine, J.H., & Spade, J.Z. (2008). Schools and Society: A Sociological Approach to Education. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Pine Forge Press.

Bielska, E. (2013). Koncepcje oporu we współczesnych naukach społecznych: główne problemy, pojęcia, rozstrzygnięcia [Concepts of Resistance in Contemporary Social Studies: Main Issues, Notions and Solutions]. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Bilińska-Suchanek, E. (2003). Opór wobec szkoły. Dorastanie w perspektywie paradygmatu oporu [Resistance at Schools. Growing up in a Resistance Paradigm Perspective]. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Cybal-Michalska, A. (2006). Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne [The Identity of Young People in a Global World Perspective. A Sociopedagogical Study]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Dusza, B. (2011). Sposoby bycia licealistów w roli ucznia [The Ways of Being a High School Student]. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Grace, M., & Seemiller, C. (2016). Generation Z Goes to College. San Francisco: Jossey- Bass A Wiley Brand.

Jackson, P. (1968). Life in Classrooms. New York: Rinehart and Winston.

Janowski, A. (1998). Uczeń w teatrze życia szkolnego [A Student in the Theatre of School Life]. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Jaskulska, S. (2018). Rytuał przejścia: młodzież szkolna na progu edukacyjnym [A Rite of Passage: Young Students at the Educational Threshold]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. [Popular Culture and Identity of the Youth. In the Bondage of Power and Freedom]. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Merton, R. K. (1968). Social Theory and Social Structure. New York, London: The Free Press; Collier Macmillan Publishers.

Mianowska, E. (2008). Strategie społecznego uczestnictwa młodzieży [Strategies of Social Participation of the Youth]. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Miller, T. (2011) The Hippies in American Values. Knoxville: The University of Tennessee Press.

Modrzewski, J. (2007) Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne [Socialisation and Social Participation. Sociopedagogical Study]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Murawska, I., & Przyborowska, B. (2017). Między konformizmem a innowacyjnością. Z badań nad strategiami uczniowskimi [Between Conformism and Innovativeness. From Studies on Students’ Strategies]. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(25), 247–266,

doi: 10.12775/PBE.2017.029.

Nakkula, M., & Toshalis, E. (2006). Understanding Youth: Adolescent Development for Educators. Cambridge: Harvard Education Press.

Ostrowicka, H. (2012). Urządzanie młodzieży. Studium analityczno-krytyczne [Organization of the Youth. Analytical-Critical Study]. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Schulz, R. (1992). Szkoła, Instytucja, System, Rozwój [School, Institution, System, Development]. Toruń: Wydawnictwo „Edytor”.

Woods, P. (1980). Pupil Strategies: Explorations in the Sociology of the School. London: Croom Helm.

Wysocka, E. (2012). Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie: zagrożenia rozwojowe i społeczne [Children and Youth in a Hostile World: Developmental and Social Risks]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2020-12-30

Jak cytować

1.
MURAWSKA, Iwona. Rebellion of School-Age Youth in Poland. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 30 grudzień 2020, T. 2, nr 31, s. 79–87. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2020.020.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 31 (2020)

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 757
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

contestation, youth, student strategies, rebellion, rebelliousness, R. K. Merton
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa