Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Psychological and Pedagogical Care for Children with Special Educational Needs – a System in Poland
  • Strona domowa
  • /
  • Psychological and Pedagogical Care for Children with Special Educational Needs – a System in Poland
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 26 (2018) /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Psychological and Pedagogical Care for Children with Special Educational Needs – a System in Poland

Autor

  • Ditta Baczała Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wydział Nauk Pedagogicznych https://orcid.org/0000-0002-2761-2897
  • Jarosław Bąbka Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii https://orcid.org/0000-0002-8675-553X
  • Agnieszka Nowicka Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii https://orcid.org/0000-0003-0877-3174

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2018.001

Słowa kluczowe

opieka psychologiczna i pedagogiczna, specjalne potrzeby edukacyjne, edukacja włączająca, wsparcie

Abstrakt

Psychologiczna i pedagogiczna opieka dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - system w Polsce


Liczba uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskich szkołach ciągle rośnie. Obowiązkowe wsparcie psychologiczne i pedagogiczne dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce funkcjonuje na podstawie aktów normatywnych opracowanych przez Ministerstwo Edukacji. Pomoc ta skierowana jest do uczniów polskich szkół państwowych (podstawowych i średnich). Badanie w zakresie strategii ilościowych (badania ilościowe) przeprowadzono wśród kadry pedagogicznej w polskich szkołach zlokalizowanych w dużych miastach. Liczba uczestników w próbie wynosiła około 130 nauczycieli, a wykorzystanym narzędziem był kwestionariusz przygotowany przez autorów. Badania dotyczyły skuteczności pomocy psychologicznej i pedagogicznej świadczonej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyniki badań wskazują, że obecny system w Polsce wymaga nowych przepisów i pilnych interwencji, szczególnie w zakresie kwalifikacji nauczycieli pracujących z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Bibliografia

Baltes, P. (1997). On the Incomplete Architecture of Human Ontogeny. Selection, Optimization, and Compensation as Foundation of Developmental Theory. American Psychologist, 52 (4), 366–380.

Babbie, E. (2006). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzezińska, A. Jabłoński, S., Ziółkowska, B. (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne, Edukacja, 2 (127), 37–52.

Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Bogdanowicz, M. (ed.) (2012). Dysleksja w wieku dorosłym. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Cigman, R. (ed.) (2007). Included or Excluded? The Challenge of the Mainstream for SEN Children. London: Routledge.

Booth, T., Ainscow, M. (2002). Index for Inclusion. Developing Learning and Participation in Schools. Bristol: CSIE.

Gajdzica, Z. (ed.) (2013). Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Gray, P. (2011). Special Educational Needs: A New Look – By Mary Warnock and Brahm Norwich. Book Review. Journal of Research in Special Educational Needs, 11 (1), 79–82.

O’Brien, M. (2010). The Conceptualization and Measurement of Need: a Key to Guiding Policy and Practise in Children’s Services. Child and Family Social Work, 15, 432–440.

O’Regan, F.J. (2005). Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Liber.

Special Schools (2005). National Association of Head Teachers; Retrieved 12 April, 2017 from Downloads/policy%20paper%20on%20special%20schools.pdf.

Powell, Justin J.W. (2016). Barriers to Inclusion. Special Education in the United States and Germany. New York: Taylor&Francis.

Regulation of The Ministry of Education 17 November 2010 on the rules for provision and organization of psychological and pedagogical assistance in state kindergartens, schools and institutions, Journal of Laws 2010, item 1487.

Regulation of the Minister of Science and Higher Education of 17 January 2012 on standards of education preparing for the teaching profession, Journal of Laws 2012, item 131.

Regulation of The Ministry of Education 30 April 2013 on the rules for provision and organization of psychological and pedagogical assistance in state kindergartens, schools and institutions, Journal of Laws 2013, item 532.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Speck, O. (2015). Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Gdańsk: Harmonia Universalis.

The Warnock Report (1978): Special Educational Needs. Report of the Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People; Retrieved 12 April, 2017 from http://www.educationengland.org.uk/documents/warnock/warnock1978.html.

Todd, D.N. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Warnock, M., Norwich, B. (2010). Special Educational Needs. A New Look. Great Britain: MPG Books Group.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2018-06-30

Jak cytować

1.
BACZAŁA, Ditta, BĄBKA, Jarosław & NOWICKA, Agnieszka. Psychological and Pedagogical Care for Children with Special Educational Needs – a System in Poland. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 30 czerwiec 2018, T. 1, nr 26, s. 7–20. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2018.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 26 (2018)

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 615
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

opieka psychologiczna i pedagogiczna, specjalne potrzeby edukacyjne, edukacja włączająca, wsparcie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa