Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Dylemat – kategorią organizującą dyskurs myśli pedagogicznej
  • Strona domowa
  • /
  • Dylemat – kategorią organizującą dyskurs myśli pedagogicznej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 25 (2017) /
  4. Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Dylemat – kategorią organizującą dyskurs myśli pedagogicznej

Autor

  • Roman Schulz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2017.031

Słowa kluczowe

myśl pedagogiczna, samowiedza, dylematy pedagogiczne, intelekt jako narzędzie sterowania edukacją

Abstrakt

Tezy formułowane w artykule: 1) Współczesna myśl pedagogiczna potrzebuje samowiedzy. 2) Myśl pedagogiczna to wykorzystywanie „umysłu” w funkcji narzędzia informacyjnego kierowania edukacją.  3) W tej roli myśl pedagogiczna różni się od innych, nie-intelektualnych czynników sterowania, takich jak presja tradycji, czy preferencje opinii publicznej. 4) Jako postać pracy umysłowej myśl pedagogiczna różni się od innych form świadomości pedagogicznej, zwłaszcza od poznania naukowego. 5) Dzieje myśli pedagogicznej dowodzą, że konstytuujący ją dyskurs polega na określaniu, analizowaniu oraz rozstrzyganiu dylematów.

Bibliografia

Palka S. (red.) (1998). Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Schulz R. (2009). Wykłady z pedagogiki ogólnej. Tom III. Logos edukacji. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Schulz R. (2016). Szkice z pedagogiki ogólnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Słownik etnologiczny: terminy ogólne (1987). Pod red. Z. Staszczak, Warszawa – Poznań: PWN.

http://www.rosch.pl/

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-01-29

Jak cytować

1.
SCHULZ, Roman. Dylemat – kategorią organizującą dyskurs myśli pedagogicznej. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 29 styczeń 2018, T. 2, nr 25, s. 299–305. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2017.031.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 25 (2017)

Dział

Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1738
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

myśl pedagogiczna, samowiedza, dylematy pedagogiczne, intelekt jako narzędzie sterowania edukacją
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa