Dylemat – kategorią organizującą dyskurs myśli pedagogicznej
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2017.031Słowa kluczowe
myśl pedagogiczna, samowiedza, dylematy pedagogiczne, intelekt jako narzędzie sterowania edukacjąAbstrakt
Tezy formułowane w artykule: 1) Współczesna myśl pedagogiczna potrzebuje samowiedzy. 2) Myśl pedagogiczna to wykorzystywanie „umysłu” w funkcji narzędzia informacyjnego kierowania edukacją. 3) W tej roli myśl pedagogiczna różni się od innych, nie-intelektualnych czynników sterowania, takich jak presja tradycji, czy preferencje opinii publicznej. 4) Jako postać pracy umysłowej myśl pedagogiczna różni się od innych form świadomości pedagogicznej, zwłaszcza od poznania naukowego. 5) Dzieje myśli pedagogicznej dowodzą, że konstytuujący ją dyskurs polega na określaniu, analizowaniu oraz rozstrzyganiu dylematów.
Bibliografia
Palka S. (red.) (1998). Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Schulz R. (2009). Wykłady z pedagogiki ogólnej. Tom III. Logos edukacji. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Schulz R. (2016). Szkice z pedagogiki ogólnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Słownik etnologiczny: terminy ogólne (1987). Pod red. Z. Staszczak, Warszawa – Poznań: PWN.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 733
Liczba cytowań: 0