Metodologiczny kontekst pojęcia dyskryminacji w badaniach nad dyskryminacją społeczną
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2017.013Słowa kluczowe
dyskryminacja, moc dyskryminacyjna, analiza dyskryminacyjna, badania nad dyskryminacją społecznąAbstrakt
Celem artykułu jest prezentacja wybranych kontekstów metodologicznych, w jakich występuje pojęcie dyskryminacji powszechnie identyfikowane ze szkodliwymi procesami i zjawiskami społecznymi. Cel ten związany jest ze spostrzeżeniem, że realizacja teoretycznych i praktycznych celów badań nad zjawiskiem dyskryminacji i nierówności społecznych może być poważnie zakłócona, gdy na jakimś etapie tych badań zostaje obniżona ich wiarygodność. Paradoksalnie w ochronie tej wiarygodności wystąpić może właśnie dyskryminacja, choć rozumiana w zgodzie ze znaczeniem etymologicznie poprzedzającym to powszechnie występujące w badaniach realizowanych przez przedstawicieli nauk społecznych i humanistycznych. Metodologia badań empirycznych oferuje przy tym sprawdzone rozwiązania pozwalające osiągać tę dyskryminację, a tym samym zabezpieczać cele badawcze. Jednocześnie wrażliwość na kontekst językowy oraz świadomość dualności pojęć wspierające planowanie i projektowanie badań empirycznych, nie tylko zresztą nad dyskryminacją społeczną, sprzyjać może dbałości o wiarygodność poznania, jak również efektywności w zakresie doboru instrumentów gromadzenia i analizy danych.
Bibliografia
Anastasi, A., & Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Bodner, E., & Lazar, A. (2008). Ageism among Israeli Students: Structure and Demographic Influences. International Psychogeriatrics, 20 (5), 1046-1058.
Brockett, A., Village, A., & Francis, L. J. (2010). Assessing Outgroup Prejudice among Secondary School Pupils in Northern England. Introducing the Outgroup Prejudice Index.Research in Education, 83 (1), 67-77.
Brylinsky, J. A., & Moore, J. C. (1994). The Identification of Body Build Stereotypes in Young Children. Journal of Research in Personality, 28 (2), 170-181.
Brzeziński, J. (1976). Struktura procesu badawczego w naukach behawioralnych. Warszawa - Poznań: PWN.
Brzeziński, J. (1999). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
Campbell, D. T., & Fiske, D. W. (1959). Convergent and Discriminant Validation by the Multitrait-Multimethod Matrix. Psychological Bulletin, 56, 81-105.
Centeno, M. A. (2010). Discrimination in an Unequal World. W M. A. Centeno, & K. S. Newman, Discrimination in an Unequal World (strony 3-22). Oxford - New York: Oxford University Press.
Chadha, K. N. (2009). Applied Psychometry. Los Angeles - London - New Delhi - Singapore: Sage Publication.
Choynowski, M. (1971). Podstawy i zastosowania teorii rzetelności testów psychologicznych. W J. Kozielecki, Problemy psychologii matematycznej (strony 65-118). Warszawa:
PWN.
Dovidio, J. F., Brigham, J. C., Johnson, B. T., & Gaertner, S. L. (1999). Stereotypizacja, uprzedzenia i dyskryminacja: spojrzenie z innej perspektywy. W C. N. Macrae, Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie (M. Majchrzak, Tłum., strony 225-295). Gdańsk: GWP.
Ferguson, G. A., & Takane, Y. (2009). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice (wyd. 3). (M. Zagrodzki, Tłum.) Warszawa: PWN.
Furunes, T., & Mykletun, R. J. (2010). Age Discrimination in the Workplace: Validation of the Nordic Age Discrimination Scale (NADS). Scandinavian Journal of Psychology, 51, 23–30.
Giddens, A. (2001). Nowe zasady metody socjologicznej. (G. Woroniecka, Tłum.) Kraków: Zakład Wydawniczy “NOMOS”.
Hornowska, E. (2009). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka (wyd. 4). Warszawa: Scholar.
Huberty, C. J., & Olejnik, S. (2006). Applied MANOVA and Discriminant Analysis (wyd. 2). New Jersey: Wiley-Interscience.
Klecka, W. R. (1980). Discriminant Analysis. Los Angeles: Sage.
Kumaniecki, K. (2000). Słownik łacińsko-polski. Warszawa: PWN.
LaFontana, K. M., & Cillessen, A. (1999). Content Analysis of Children’s Stereotypes about Popularity: Developmental and Gender Differences. Denver: Annual Convention of the American Psychological Society .
Magnusson, D. (1981). Wprowadzenie do teorii testów. (H. Szafraniec, Tłum.) Warszawa: PWN.
Mańkowska, M. (2010). Wprowadzenie do psychometrii. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Moore, H. A., & Johnson, D. R. (1983). A Reexamination of Elementary School Teacher Expectations: Evidence of Sex and Ethnic Segmentation. Social Science Quarterly, 64 (3), 460-475.
Niemierko, B. (1999). Pomiar wyników kształcenia (wyd. 4). Warszawa: WSiP.
Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Picho, K., & Brown, S. W. (2011). Can Stereotype Threat be Measured? A Validation of the Social Identities and Attitudes Scale (SIAS). Journal of Advanced Academics, 22, 374–411.
Pseekos, A. C., Dahlen, E. R., & Levy, J. J. (2008). Development of the Academic Stereotype Threat Inventory. Measurement and Evaluation ih Counseling ahd Development, 41, 2-12.
Stanisz, A. (2007). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem Statistica PL na przykładach z medycyny. Analizy wielowymiarowe (Tom 3). Kraków: StatSoft.
Witkowska, E., & Fronczyk, K. (2009). Analiza właściwości pozycji testowych. W K. Fronczyk, Psychometria. Podstawowe zagadnienia (strony 161-179). Warszawa: VIZJA PRESS & IT.
Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 810
Liczba cytowań: 0