Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Teoria reprezentacji społecznych Serge’a Moscoviciego. Jakościowe metody zbierania i analizowania danych – część 1
  • Strona domowa
  • /
  • Teoria reprezentacji społecznych Serge’a Moscoviciego. Jakościowe metody zbierania i analizowania danych – część 1
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 24 (2017) /
  4. Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Teoria reprezentacji społecznych Serge’a Moscoviciego. Jakościowe metody zbierania i analizowania danych – część 1

Autor

  • Marta Krasuska-Betiuk Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawiel
  • Zuzanna Joanna Zbróg Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Pedagogiczny i Artystyczny, Instytut Edukacji Szkolnej

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2017.010

Słowa kluczowe

teoria reprezentacji społecznych, badania jakościowe, edukacja

Abstrakt

Celem artykułu jest porównanie metod gromadzenia i analizy danych z badań empirycznych z założeniami teorii reprezentacji społecznych. Koncentruje się na rozeznaniu użyteczności i możliwości zastosowania paradygmatu konstruktywistycznego do badań prowadzonych w dziedzinie edukacji. Zostały zaprezentowane wybrane metody zbierania danych (wywiady indywidualne i grupowe, obserwacja uczestnicząca) i analizy danych (analiza dokumentów) w ramach badań jakościowych dla pedagogicznych obiektów reprezentacji (np. praca nauczyciela, zmiana systemu edukacji).

Bibliografia

Aougoustinos M., Walker I., Donaghue N. (2014), Social Cognition: an Integrated Introduction, Second Edition, Sage, London.

Barbour R. (2011), Badania fokusowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Bauer M.W., Gaskell G. (1999), Towards a Paradigm for Research on Social Representations, „Journal for the Theory of Social Behaviour”, nr 29(2), s. 163–186.

Chaib M., Danermark B., Selander S. (red.) (2011), Education, Professionalization and Social Representations. On the Transformation of Social Knowledge, Routledge, London.

Duveen G., Psaltis C. (2008), The Constructive Role of Asymmetries in Social Interaction, w: U. Mueller, J.Carpendale, N. Budwig, B. Sokol (red.), Social Life and Social Knowledge: Toward a Process Account of Development, Lawrence Erlbaum, Mahwah, NJ.

Flick U. (1998), Psychology of the Social, Cambridge University Press, Cambridge.

Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Flick U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Flick U., Foster J., Caillaud S. (2015), Researching Social Representations, w: G. Sammut, E. Andreouli, G. Gaskell, J. Valsiner (red.), The Cambridge Handbook of Social Representations, Cambridge University Press, Cambridge.

Gibson S. (2015), From Representations to Representing: on Social Representations and Discursive-Rhetorical Psychology, w: G. Sammut, E. Andreouli, G. Gaskell, J. Valsiner (red.), The Cambridge Handbook of Social Representations, Cambridge University Press, Cambridge.

Glaser B.G., Straus A.L. (2009), Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego, Nomos, Kraków.

Höijer B. (2011), Social Representations Theory. A New Theory for Media Research, „Nordicom Review”, nr 32, s. 3–16.

Jodelet D. (1989/1991), Madness and Social Representations: Living with the Mad in One French Community, Harvester Wheatsheaf, Hemel Hempstead.

Jodelet D. (2003), Représentations sociales: un domaine en expansion, w: D. Jodelet (red.), Les représentations sociales, Presses Universitaires de France, Paris; DOI: 10.3917/puf.jodel.2003.01; http://www.cairn.info/les-representations-sociales--9782130537656.htm>.

Jodelet D. (2011), Foreword, w: M. Chaib, B. Danermark, S. Selander (red.), Education, Professionalization and Social Representations. On the transformation of Social Knowledge, Routledge, London.

Jovchelovitch S., Bauer M.W. (2000), Narrative Interviewing, London: LSE Research Online. Available at: http://eprints.lse.ac.uk/2633.

Krasuska-Betiuk M. (2014), Teoria społecznych reprezentacji w badaniach uczestników praktyk pedagogicznych, w: J.M. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (red.), Codzienność szkoły. Nauczyciel, Impuls, Kraków.

Krasuska-Betiuk M. (2015a), Interakcje w klasie szkolnej z perspektywy społecznych reprezentacji i oczekiwań interpersonalnych, „Studia z Teorii Wychowania”, t. 6, nr 3 (2015), s. 49–77.

Krasuska-Betiuk M. (2015b), Sfera publiczna i edukacja w świetle teorii reprezentacji społecznych, „Forum Oświatowe”, 27(1), 11–27, http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/291.

Krasuska-Betiuk M. (2016), Dialog w partnerstwie edukacyjnym: teoretyczne implikacje zastosowania teorii reprezentacji społecznych, w: D. Jankowska, M. Grzelak-Klus (red.), Pedagogika dialogu: dialog jako droga rozumienia i samorozumienia, Wydawnictwo Naukowe APS, Warszawa.

Krasuska-Betiuk M., Zbróg Z. (2016), Społeczne reprezentacje kreatywności i kreatywnego nauczyciela podzielane przez studentów pedagogiki wczesnoszkolnej, w: I. Adamek, J.

Bałachowicz (red.), Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji, Wydawnictwo Naukowe APS, Warszawa.

Kubinowski D. (2016), Istota jakościowych badań pedagogicznych – wprowadzenie, „Jakościowe Badania Pedagogiczne”, nr 1, s. 5–14.

Kvale S. (2010), Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Laflamme-Lagoke M., Negura L. (2014), Social Representations of the Africentric School as Portrayed Through the Toronto Newspapers, „Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy”, Vol. 48, No 2.

Marková I. (1996), Towards an Epistemology of Social Representations, „Journal for the Theory of Social Behaviour”, nr 26(2), s. 177–193.

Marková I. (2003), Dialogicality and Social Representations. The Dynamics of Mind, Cambridge

University Press, Cambridge UK.

McKinlay A., Potter J., Wetherell M. (1993), Discourse Analysis and Social Representations, w: G. Breakwell, D. Canter (red.), Empirical Approaches to Social Representations, Oxford University Press, Oxford.

Menin M.S., Shimizu A., Lima A.C. (2011), The Theory of Social Representation as a Theoretical and Methodological Tool for Research on Teachers in Brazil: Analyses of Theses and Dissertations, w: M. Chaib, B. Danermark, S. Selander (red.), Education, Professionalization and Social Representations. On the Transformation of Social Knowledge, Routledge, London.

Moliner P., Abric J.-C. (2015), Central Core Theory, w: G. Sammut, E. Andreouli, G. Gaskell, J. Valsiner (red.), The Cambridge Handbook of Social Representations, Cambridge University Press, Cambridge.

Moscovici S. (1984), The Phenomenon of Social Representations, w: R. Farr, S. Moscovici (red.), Social Representations, Cambridge University Press, Cambridge.

Moscovici S. (2000), Social Representations. Explorations in Social Psychology, Polity Press, Cambridge.

Potter J., Edwards D. (1999), Social Representations and Discursive Psychology: from Cognition to Action, „Culture and Psychology”, 5(4), s. 447–458.

Rapley T. (2010), Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Sammut G., Andreouli E., Gaskell G., Valsiner J. (red.) (2015), The Cambridge Handbook of Social Representations, Cambridge University Press, Cambridge.

Silva A. de (2012), Social Representations of Undergraduates about Teacher Identity and Work a Gender Perspective, „Educação, Sociedade & Culturas”, 36, 49–64.

Smolińska-Theiss B., Theiss W. (2010), Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie, w: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk.

Szwed R. (2011), Reprezentacje opinii publicznej w dyskursie publicznym, Wyd. KUL, Lublin.

Trutkowski C. (2000), Społeczne reprezentacje polityki, Scholar, Warszawa.

Trutkowski C. (2004), Wybór czy konieczność – o potrzebie wykorzystania analizy dyskursu w socjologii, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1, s. 35–50.

Trutkowski C. (2007), Teoria społecznych reprezentacji i jej zastosowania, w: M. Marody, (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, Scholar,

Warszawa.

Urbaniak-Zając D., Kos E. (2013), Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa.

Zbróg Z. (2013), Badanie społeczności/zjawisk społecznych z wykorzystaniem (elementów) teorii reprezentacji społecznych – perspektywa pedagogiczna, „Pedagogika. Badania, dyskusje, otwarcia. Specyfika pomiaru w badaniach społecznych”, nr 2, s. 45–60.

Zbróg Z. (2014), Reprezentacje społeczne praktyk pedagogicznych – konstruowanie profesjonalizmu wykładowców, nauczycieli i studentów, w: J. Piekarski, E. Cyrańska, B. Adamczyk (red.), Doskonalenie praktyk pedagogicznych – dyskusja, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Zbróg Z. (2015), The Episodic-Narrative Interview as a Method of Research of Social Representations, „Acta Universitatis Matthaei Belii” Belianum, Vydavatels’stvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, s. 41–51.

Zbróg Z. (2016a), Uczenie się przez oduczanie – modyfikowanie reprezentacji społecznych przyszłych nauczycieli, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 1.

Zbróg Z. (2016b), Obniżenie wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego – reprezentacje społeczne problemu w debacie publicznej, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 4.

Zbróg Z. (2016c), Teoria reprezentacji społecznych w badaniach zmiany szkoły – możliwe zastosowania, w: M.J. Szymański, B. Walasek-Jarosz, Z. Zbróg (red.), Zrozumieć szkołę. Konteksty zmiany, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-12-18

Jak cytować

1.
KRASUSKA-BETIUK, Marta & ZBRÓG, Zuzanna Joanna. Teoria reprezentacji społecznych Serge’a Moscoviciego. Jakościowe metody zbierania i analizowania danych – część 1. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 18 grudzień 2017, T. 1, nr 24, s. 173–192. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2017.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 24 (2017)

Dział

Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 2683
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

teoria reprezentacji społecznych, badania jakościowe, edukacja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa