Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Opinie przyszłych pedagogów na temat medialnie głośnych zmian w systemie edukacji
  • Strona domowa
  • /
  • Opinie przyszłych pedagogów na temat medialnie głośnych zmian w systemie edukacji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 24 (2017) /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Opinie przyszłych pedagogów na temat medialnie głośnych zmian w systemie edukacji

Autor

  • Błażej Przybylski Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Wydział Nauk Pedagogicznych

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2017.006

Słowa kluczowe

demokracja, edukacja, gimnazjum, polityka, studenci

Abstrakt

Artykuł stanowi raport z badań własnych przeprowadzonych wśród studentów Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie na przełomie 2015 i 2016 roku. Miało ono na celu poznanie poglądów politycznych, stosunku do demokracji i aktywności wyborczej studentów oraz ich opinii na temat głośnych medialnie kwestii: likwidacji gimnazjum i przywrócenia 8-letniej szkoły podstawowej oraz zniesienia obowiązkowego wieku szkolnego dla 6-latków. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą autorskiego kwestionariusza ankiety składającego się z szesnastu pytań zamkniętych. W badaniu wzięło udział 506 studentów studiów stacjonarnych na Wydziale Nauk Pedagogicznych APS na kierunkach pedagogika oraz pedagogika specjalna. Dobór próby miał charakter losowy grupowy.

Wyniki badań jednoznacznie wskazują na niskie zainteresowanie studentów polityką; większość z nich nie ma sprecyzowanych poglądów a połowa zadeklarowała, że nie brała udziału w wyborach parlamentarnych. Z kolei odnośnie stosunku studentów do  proponowanych zmian w systemie edukacyjnym, procentowy rozkład poparcia pokazuje, że obie propozycje rządu PiS (likwidacja gimnazjum oraz zniesienie obowiązkowego wieku szkolnego dla 6-latków) mają większy odsetek zwolenników niż przeciwników. Autor konfrontuje również uzyskane wyniki z wynikami innych badań prowadzonych przez duże ośrodki badawcze na ogólnopolskiej próbie badawczej, co pozwala na przedstawienie nastrojów studentów kierunków pedagogicznych na tle ogółu społeczeństwa.

Bibliografia

Gęsicki J. (1993), Gra o nową szkołę, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Grabowska M., Kalka J. (2014), Młodzież 2013, CBOS, Warszawa.

Hirszowicz M. (2007), Stąd, ale dokąd?: społeczeństwo u progu nowej ery, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.

Kiciński K. (2001), Młodzież wobec problemów polskiej demokracji, Wydawnictwo LTW, Warszawa.

Konarzewski K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa.

Kwieciński Z. (2007), Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.

Markiewicz B. (2014), Sfera publiczna a kwestia tożsamości politycznej, „Filo-Sofija”, 24(1), s. 77–89.

Nowakowska-Siuta R., Śliwerski B. (2016), Racjonalność procesu kształcenia. Studium z Polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Perkowska-Klejman A., Górka-Strzałkowska A. (2015), Sześciolatek w szkole – „nowe” wyzwanie szkoły. Między dyskursem medialnym a realiami Warki, w: M.J. Szymański, B. Przybylski (red.), W kręgu współczesnych problemów edukacyjnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, s. 86–100.

Prawo i Sprawiedliwość (2014), Program Partii Prawo i Sprawiedliwość [do ściągnięcia: http://pis.org.pl/dokumenty].

Śliwerski B. (2014), Gotowość szkolna sześciolatków jako instrument rynkowej polityki oświatowej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 34/4, s. 53–69.

Wilgocka-Okoń B. (1971), O badaniu dojrzałości szkolnej, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.

Ministerstwo Edukacji Narodowej: https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/obowiazekszkolny-dla-siedmiolatkow-co-sie-zmienia-w-ustawie.html (dostęp 22.09.2016)

Państwowa Komisja Wyborcza: http://parlament2015.pkw.gov.pl/349_wyniki_sejm (dostęp 22.09.2016)

Newsweek.pl: http://www.newsweek.pl/polska/szczegolowe-wyniki-wyborow parlamentarnych2015jak-

glosowalywojewodztwa,artykuly,372966,1.html (dostęp 22.09.2016).

Instytut Badań Rynkowych i Społecznych: http://www.ibris.pl/Spoleczna_ocena_propozycji_zmian_systemu_edukacji (dostęp 22.09.2016).

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-12-18

Jak cytować

1.
PRZYBYLSKI, Błażej. Opinie przyszłych pedagogów na temat medialnie głośnych zmian w systemie edukacji. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 18 grudzień 2017, T. 1, nr 24, s. 101–117. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2017.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 24 (2017)

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 744
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

demokracja, edukacja, gimnazjum, polityka, studenci
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa