Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Skuteczność zróżnicowanych przekazów treści na przykładzie uczniów szkoły podstawowej
  • Strona domowa
  • /
  • Skuteczność zróżnicowanych przekazów treści na przykładzie uczniów szkoły podstawowej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 22 (2016) /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Skuteczność zróżnicowanych przekazów treści na przykładzie uczniów szkoły podstawowej

Autor

  • Patrycja Ampulska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Pedagogicznych

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2015.063

Słowa kluczowe

teoria podwójnego kodowania, Allan Paivio, eksperyment badawczy, zawartość audiowizualna

Abstrakt

The paper presents the results of experimental research conducted in primary schools. The aim of the research was to check the effectiveness of different content messages. Experimental inquiry was based on dual coding theory of Allan Paivio which states that the use and  transmission of image and voice stimuli are coded in two. Using both ways of transfer leads to additivity effects of memory and, at the same time, increases the level of memorized content. Trying to answer the question whether the level of memorized content among students is dependent on the type of transmission, it was hypothesized that the respondents in the audiovisual group will show the highest level of memorized material.

Bibliografia

Clark J. M., Paivio A. (1991), Dual Coding Theory and education, “Educational Psychology Review”, vol. 3.

Dylak S. (1995), Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.

Dylak S. (2012), Alfabetyzacja wizualna jako kompetencja współczesnego człowieka, http://edunet.amu.edu.pl/mae2012/09_Dylak_2012.pdf, dostęp 13.02.2016.

Jagodzińska M. (1991), Obraz w procesach poznania i uczenia się, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Jagodzińska M. (2013), Psychologia pamięci: badania, teorie, zastosowania, Wydawnictwo Helion, Gliwice.

Mayer E. R., Sims. K. V. (1994), For Whom Is a Picture Worth a Thousand Words? Extensions of a Dual-Coding Theory of Multimedia Learning, “Journal of Educational Psychology”, vol. 86, no. 3.

Paivio A., Dual Coding Theory and education, http://www.csuchico.edu/~nschwartz/paivio.pdf, dostęp 21.02.2016

Paivio A., Sadoski M. (2013), Imagery and text. A Dual Coding Theory of reading and writing, Routledge, New York.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Siemieniecki B., Wpływ środków dydaktycznych na proces twórczego rozwiązywania problemów, „Neodidagmata”, nr 21, Poznań 1992.

Skrzypczak J. (1979), Techniczne środki dydaktyczne jako komunikaty audiowizualne, „Neodidagmata”, nr 12, s. 152, za: Dylak S. (1995), Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.

Strykowski W. (2003), Media wyznacznikiem zmian w edukacji, „Neodidagmata”, nr 25/26, Poznań.

Wieczorek-Tomaszewska M. (2014), Kompetencje wizualne w praktyce edukacyjnej, „Elektroniczne Czasopismo Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie”, nr 5.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-11-02

Jak cytować

1.
AMPULSKA, Patrycja. Skuteczność zróżnicowanych przekazów treści na przykładzie uczniów szkoły podstawowej. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 2 listopad 2016, T. 1, nr 22, s. 99–112. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2015.063.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 22 (2016)

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 785
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

teoria podwójnego kodowania, Allan Paivio, eksperyment badawczy, zawartość audiowizualna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa